Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Kohderyhmän napakymppi Lounealle Twitch-markkinoinnilla

Mitä me teimme: Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanjan suunnittelu ja toteutus, vaikuttajavalinnat ja -briiffi, raportointi ja jatkokehitys

Noord toteutti loppuvuodesta 2023 yhdessä Lounean ja LM Somecon kanssa monipuolisen sekä kohderyhmää osallistavan Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanjan. Kampanjakokonaisuus rakentui Suomen tunnetuimpien striimaajien lukeutuvien LaeppaVian sekä TurunPugin toteuttamien Twitch-sisältöjen ympärille. Kampanjakokonaisuuden aikana TurunPug ja LaeppaVian Rauski kilpailivat uunituoreessa kaupunginrakennuspelissä, Cities: Skylines II:ssa ja tuottivat mukaansatempaavaa sekä kohderyhmää sitouttavaa live-materiaalia.

Kampanjan visuaaliset materiaalit toteutettu LM Somecon toimesta.

Yhteistyö Noordin kanssa oli alusta asti sujuvaa ja Noordin tiimi sai nopeasti kiinni punaisesta langasta. He suunnittelivat sisältösarjakonseptin kaupunki-infraan keskittyvän Cities: Skylines II uutuuspelin ympärille, jonka avulla pelaajayhteisö saatiin viettämään aikaa brändin parissa pitkiä aikoja.

Kati Vairinen, Account Director,  LM Someco

Kolmen kuukauden mittaiseen kampanjakokonaisuuteen sisältyi rutkasti kampanjaa varten teemoiteltuja ja suunniteltuja livelähetyksiä sekä X- ja Instagram Story -julkaisuja. Pitkäkestoisen kampanjan aikana onnistuimme viestimään kohderyhmälle Lounea Valokuidusta kotimaisena, luotettavana sekä valonnopeana toimijana monipuolisten yhteistyömateriaalien kautta. Kokonaislähetysaikaa kampanjassa kertyi yhteensä yli 840 tuntia.

Vaikuttajat rakensivat Noordin ohjauksella sisällöt ammattitaitoisesti niin, että heidän yhteisönsä halusivat aidosti osallistua myös brändiin liittyvään keskusteluun ja Lounea-teemaisten kaupunkien rakentamiseen. Kokonaisuus täydensi todella osuvasti Lounean digitaalisen markkinoinnin kokonaissuunnitelmaa.

Kati Vairinen, Account Director,  LM Someco

Lounean Twitch-kampanjakokonaisuus tavoitti yhteensä yli 326 000 kohderyhmän silmäparia kolme kuukauden kampanjakokonaisuuden aikana.

Tunnistetusta tarpeesta yhteisiin suunnitelmiin

Konsoli- sekä PC-pelaajat tietävät, miten hermoja raastavaa on pelata monesti hyvinkin kilpailullisia moninpelejä silloin kun nettiyhteys ei pelitä tilanteen vaatimalla tavalla. Iso ping sekä hitaat lataus- ja lähetysnopeudet ovat pelaajien sekä striimaajien pahimpia vastustajia. Lounean nopea, vakaa ja kotimainen valokuitu ratkaisee juuri näitä pelaajien ja netin ”heavy usereiden” haasteita – pelaajat tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessa entistä nopeampia ja luotettavampia nettiyhteyksiä.

Pelaajat tietävät tämän itsekin, minkä takia pelaajille suunnattu Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanja oli Lounea Valokuidulle kohderyhmän ja viestin osalta napakymppi.

Tunnistimme Lounean kanssa pelaajayhteisön yhdeksi tärkeimmistä kohderyhmistä Lounea Valokuidulle. Striimaaminen ja onlinepelaaminen vaativat internetyhteydeltä vakautta, luotettavuutta ja huippunopeuksia – sitä juuri Lounea Valokuitu tarjoaa.

Kati Vairinen, Account Director,  LM Someco

Kampanjan yhteistyömateriaalit suunniteltiin yhdessä striimaajien kanssa vastaamaan heidän yhteisöjensä kiinnostuksen kohteita. Turnausmuotoiset yhteistyösisällöt osoittautuivat osallistavaksi ja hauskaksi sisältösarjaksi, joiden pariin striimaajien katsojat palasivat kerta toisensa jälkeen.

Saavutimmeko yhteiset tavoitteet?

Jo vain! Jo pelkästään kampanjan yli 3 miljoonaa näyttökertaa sekä yli 320 000 taovitettua silmäparia kertovat kampanjan kattavuudesta. Twitch-yhteistöiden yksi tärkeimmistä tekijöistä on suunnitelmallisuus sekä vaikuttajien briiffaaminen ja opastaminen. Striimaajan siirtyessä live-tilaan on lähetysmateriaalia mahdotonta muokata jälkikäteen. Onnistumisestamme kertovat myös laadukkaat materiaalit, kaikkien osapuolien tyytyväisyys!

Viewer Generated Content

Monet puhuvatkin jo käyttäjän luomasta sisällöstä (UGC, User Generated Content), mutta harvempi on törmännyt katsojien luoman sisällön ilmiöön. Tämä termi on itseasiassa tämän kampanjan kautta allekirjoittaneen keksimä. Twitch-striimeissä katsojat voivat lähetyksen aikaan ”clipata”, eli tallentaa lyhyitä pätkiä striimistä. Käyttäjät clippailevat usein talteen lähetysten hauskimpia hetkiä ja julkaisevat niitä muiden katsojien nähtäväksi esimerkiksi Discordissa, X:ssä tai Redditissä. Kampanjamateriaalien kautta myös Lounea pääsi osaksi VGC-ilmiötä hauskojen klippien muodossa. Yksi ”swinubber_” Twitch-käyttäjän luoma videopätkä Lounea Valokuidun päätä huimaavasta nopeudesta on kerännyt lähes 90 tuhatta katselukertaa.

Kampanja pähkinänkuoressa

  • Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanja Lounea Valokuidulle – yhteistyössä kärkistriimaajien (LaeppaVika & TurunPug) kanssa.
  • Kolmen kuukauden bränditunnettuuskampanja, joka luovalla ja kohderyhmälle sopivalla konseptillaan sitoutti pääkohderyhmää erinomaisesti
  • Kampanja-ajan lähetykset tavoittivat yhteensä yli 320 000 silmäparia ja lähes 3 000 000 näyttökertaa.
  • Striimaajien kampanja-ajan lähetykset keräsivät yhteensä 840 tuntia lähetysaikaa samanaikaisten live-katsojien ollessa 875.

Lähdetään suunnittelemaan yhdessä vaikuttajamarkkinointia

Tästä eteenpäin on hyvä lähteä suunnittelemaan yrityksellenne toimivaa vaikuttajamarkkinointikampanjaa tai pidempiaikaista strategiaa. Voit varata Mikolle suoraan ajan hänen kalenteristaan. Voit myös ottaa yhteyttä alta löytyvien yhteystietojen mukaisesti.

Mikko Salonen
+358 (0)40 860 4330
mikko@noord.fi

Jos haluat lähettää kysymyksen tai vapaan viestin yhteydenottolomakkeella, voit tehdä sen Yhteys-sivullamme.

Lue lisää keissejämme