Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Kantasolurekisteri – Syksyn merkityksellisin Twitch-kampanja

Mitä me teimme: Twitch-striimaajamarkkinointikampanja, vaikuttajavalinnat ja -briiffaus, kampanjan aikainen koordinointi, raportointi ja analysointi

Kantasolurekisteri on osa Suomen Punaisen Ristin Veripalvelua. Suomen Kantasolurekisterissä on yli 65 000 jäsentä, jotka ovat valmiina luovuttamaan veren kantasoluja kenelle tahansa niitä tarvitsevalle potilaalle. Maailmanlaajuisesti eri maiden rekistereissä on yhteensä jopa yli 40 miljoonaa jäsentä. Idea Kantasolurekisterin Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanjalle lähti Kantasolurekisterin tarpeesta kasvattaa tunnettuuttaan ja tavoittaa erityisesti 18–35-vuotiaita suomalaisia miehiä. Jo kampanjan suunnitteluvaiheessa oli selvää, että kompleksin aiheen sekä kohderyhmän takia Twitch-striimaajissa piilee huomattava potentiaali Kantasolurekisterin markkinoinnille.

Halusimme tuoda Kantasolurekisteriä omien kanaviemme ulkopuolelle ja innostuimme heti Twitchistä, sillä se sopi täydellisesti kohderyhmäämme.

Hille Nylander, Markkinoinnin asiantuntija, Suomen Punainen Risti, Veripalvelu

Alkusyksyn Kantasolurekisterin Twitch-kampanja tavoitti yhteensä yli 35 000 kohderyhmän silmäparia kahden viikon kampanjan aikana.

Lähtötilanne ja yhteiset sävelet

Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanjan toivottiin toteutuvan loppukesästä/alkusyksystä 2023 ja tavoittavan tehokkaasti suomalaisia 18–35-vuotiaita miehiä. Kantasolurekisterin toiminta ja sen moniulotteisuuden odotettiin herättävän kampanjaan valittujen striimaajien yhteisöissä rutkasti kysymyksiä, keskustelua sekä hämmennystä. Suunnitteluvaiheen aikana kampanjan yhteiseksi konseptiksi muotoutui striimaajien sekä aihe- ja kokemusasiantuntijoiden väliset haastattelut ja keskustelut.

Kahden viikon kampanjajakso kattoi striimaajien sisältölähetykset sekä banneri- ja chatbotmainonnan striimaajien Twitch-kanavilla. Toimenpiteillä haluttiin osallistaa kohderyhmää keskustelemaan Kantasolurekisteristä, rohkaista aiheesta kiinnostuneita liittymään rekisteriin sekä murtaa aiheen ympärillä leijuvia myyttejä ja väärinkäsityksiä. Näillä perusteilla kampanjan vaikuttajiksi valikoituivat TurunPug, Samila87, EkiOriginal, Rapsu sekä S_imbaz.

Yhteistyö Noordin kanssa sujui alusta loppuun saakka mutkattomasti ja avoimesti. Olimme asiakkaana jatkuvasti ajan tasalla kampanjan etenemisestä. Vaikuttajien valinta oli onnistunut, sillä he tuntuivat olevan aidosti kiinnostuneita tekemään arvojemme mukaista yhteistyötä.

Hille Nylander, Markkinoinnin asiantuntija, Suomen Punainen Risti, Veripalvelu

Saavutimmeko yhteiset tavoitteet?

Sujuvan yhteistyön johdosta Kantasolurekisterin syksyn 2023 Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanja tavoitti kokonaisuudessaan yli 35 000 kohderyhmän edustajaa. Vaikuttajien kampanja-aikana tuottama live-lähetysaika kasvoi yli 201 tuntiin ja kokonaisuudessaan kampanja keräsi yli 136 000 näyttökertaa. Kun kampanjan tavoittavuutta verrataan vaikuttajien määrään ja aikaisempiin samankaltaisiin toteutuksiin, on saavuttamamme tulos kiitettävä.

Kampanjassa halusimme myös valistaa kohderyhmää Kantasolurekisterin toiminnasta ja rikkoa mahdollisia myyttejä Kantasolurekisteristä ja sen toiminnasta. Striimaajien yhteisön keskusteluista oli hieno huomata, miten tämä tavoite tuli toteen.

”Ai tämä on näin helppoa”

Seuraajan kommentti Twitch-keskustelusta

”Luulin, että tässä mennään automaattisesti selkäydinpiikille”

Seuraajan kommentti Twitch-keskustelusta

Yhteenvetona voimme siis todeta saavuttaneemme yhteiset tavoitteet sekä kampanjan tulosten että kohderyhmän osallistamisen sekä vuorovaikutuksen saralla. 🎉

Kampanja pähkinänkuoressa

  • Vaikuttajamarkkinointikampanja Veripalvelun Kantasolurekisterille – yhteistyössä viiden Twitch-vaikuttajan kanssa (TurunPug, EkiOriginal, Rapsu, Samila87 & S_imbaz)
  • Kampanjan lähetykset tavoittivat yhteensä yli 35 000 silmäparia
  • Striimaajien kampanja-ajan sisältölähetykset keräsivät yhteensä yli 8200 chat-viestiä

Lähdetään suunnittelemaan yhdessä vaikuttajamarkkinointia

Tästä eteenpäin on hyvä lähteä suunnittelemaan yrityksellenne toimivaa vaikuttajamarkkinointikampanjaa tai pidempiaikaista strategiaa. Voit varata Mikolle suoraan ajan hänen kalenteristaan. Voit myös ottaa yhteyttä alta löytyvien yhteystietojen mukaisesti.

Mikko Salonen
+358 (0)40 860 4330
mikko@noord.fi

Jos haluat lähettää kysymyksen tai vapaan viestin yhteydenottolomakkeella, voit tehdä sen Yhteys-sivullamme.

Lue lisää keissejämme