Webinaari to 17.11.2022: Miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan osaksi markkinointisuunnittelua? Ilmoittaudu mukaan täällä!

Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa

Vaikuttajamarkkinointi on monelle terminä tuttu, mutta sen hyödyntäminen yrityksen markkinointipaletissa saattaa silti olla verrattain uutta. Tässä artikkelissa käydään läpi vaikuttajamarkkinoinnin hyötyjä,

Mitä vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa on?

Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa on sisällöntuotantoa ja sisältömarkkinointia, jossa sisällöntuottajana toimii somesta tai muusta mediasta tuttu persoona. Vaikuttajamarkkinointi mahdollistaakin erityisen luonnollisen suosittelun kuluttajalle. Vaikka vaikuttajamarkkinoinnista puhutaan uutena mainonnan alana, on se myös jo meillä Suomessa erittäin iso osa markkinointia: vaikuttajamarkkinoinnin määrä oli Suomessa vuonna 2020 noin 27,9 miljoonaa euroa, ja esimerkiksi Suomessa 58 % mainostajista aikoo käyttää vaikuttajamarkkinointia sosiaalisessa mediassa yhtenä toimenpiteistään.

Mitä hyötyä yritykselle on vaikuttajamarkkinoinnista sosiaalisessa mediassa?

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyistä voisin paasata vaikka kokonaisen työpäivän. Ja aika usein niin teenkin! Muutamia tärppejä mainitakseni, vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa antaa yritykselle/brändille mahdollisuuden näkyä yhdessä brändiin sopivien persoonien kanssa, kasvattaa luottamusta brändiin ja oikein toteutettuna toimii myös sisällöntuotantona brändille. Muihin mainosmuotoihin verrattuna vaikuttajamarkkinointia on myös suhteellisen simppeliä kohdentaa vaikuttajien seuraajaprofiilien mukaan. Mikäli haluat lukea pidemmin hyödyistä, tsekkaa mun aiemmin kirjoittama artikkeli täällä.

Miksi vaikuttajamarkkinointia kannattaa tehdä sosiaalisessa mediassa?

Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa todistetusti toimii – jopa 49 % kuluttajista luottaa enemmän vaikuttajan kuin brändin suositukseen, ja 60 % on ostanut jotain vaikuttajan suositteluiden perusteella. Tärkeintä onkin ehkä miettiä, miten erottautua ja näkyä positiivisesti ”kaupallisten yhteistöiden viidakossa”. Tällä tarkoitan siis sitä, että kuten edellä mainitsin, vaikuttajamarkkinointia sosiaalisessa mediassa käytetään hyödyksi todella paljon, ja erottautuminen edukseen on tärkeää tässäkin mainonnan muodossa.

En kuitenkaan sano, että vaikuttajamarkkinointi on aina oikea vaihtoehto. Kirjoitin aiemmin artikkelin, jossa kerroin skenaarioista, joihin en vaikuttajamarkkinointia suosittelisi.

Miten valita oikeat vaikuttajat?

Vaikuttajien valinta on todella tärkeä, ellei tärkein asia vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisessa. Vaikuttajien valinnassa tulisi ottaa huomioon ainakin käytettävissä oleva budjetti, kohderyhmä ja kampanjan tavoitteet sekä brändin arvot ja asiakaslupaus – ainakin näiden askeleiden avulla voidaan lähteä miettimään sitä, ketkä vaikuttajat olisivat sopivia brändille. Mikäli haluat lukea tarkemmin vaikuttajien valinnasta, tsekkaa artikkeli aiheesta. Ja jos lukeminen puuduttaa, olen papattanut aiheen myös lyhyelle videolle!  

Mitä asioita vaikuttajamarkkinoinnissa tulisi ottaa huomioon?

Vaikuttajamarkkinointia, tai yksittäistä vaikuttajamarkkinointikampanjaa, suunniteltaessa tulisi ottaa huomioon käytännössä hyvin samoja asioita kuin mitä muutakin markkinointikampanjaa suunniteltaessa. Ensiksi pitäisi tehdä selkeät ja mitattavissa olevat tavoitteet, määrittää kohderyhmä ja miettiä, millaista viestiä halutaan välittää. Vasta tämän jälkeen tulisi miettiä edellistä kappaletta, eli vaikuttajan valintaa. Vaikuttajakampanjan ollessa päällä vaikuttajaa tulee tarpeen mukaan auttaa ja hänen kysymyksiin vastata. Kaikista tärkeintä, kuten kaikessa nykyajan markkinoinnissa, on luonnollisesti saada dataa onnistumisista ja kehityskohteista, jotta asiat voidaan tehdä paremmin seuraavalla kerralla.

Ja loppuun asia, josta ei nyt tässä liiemmin puhuttu, on vaikuttajamarkkinoinnin lakipykälät. Tämä on todella tärkeä aihe, ja suosittelenkin tsekkaamaan meidän yhteistyökumppani, lakitoimisto Somelawn, vieraskirjoituksen vaikuttajamarkkinoinnin lakikiemuroista.

Toivottavasti tämä artikkeli avasi sulle, mitä vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa on. Jos haluat jutella aiheesta lisää, niin soita mulle numeroon 040 860 4330, laita meiliä mikko@noord.fi tai varaa aika maksuttomaan jutteluhetkeen.

Lähde: Kantar – Mediamainonnan määrä Q1/2021

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.

Tuntuuko sinustakin, että vaikuttajamarkkinoinnin sulauttaminen osaksi markkinointisuunnittelua tuottaa haasteita? Tässä webinaarissa käydään läpi, miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan tiiviiksi osaksi markkinointisuunnittelua siten, että vaikuttajatekeminen kulkee käsi kädessä muiden markkinointitoimenpiteiden kanssa – ei toisella puolen tietä.