Vieraskirjoitus Somelaw: Lainmukaisessa vaikuttajamarkkinoinnissa onnistuminen

Vaikuttajamarkkinointi ja sitä koskeva juridiikka ovat kuin villi länsi. Tämä ei ole mikään ihme, sillä tunnetusti lait laahaavat aikaansa perässä eikä vaikuttajamarkkinointi tee tähän poikkeusta. Sekavuutta vaikuttajamarkkinoinnin pelisäännöistä on kuitenkin jatkunut jo sen verran pitkään, että sääntöjä selkeytetään varmasti pian tuomioistuimen päätöksellä – etenkin, kun vaikuttajamarkkinointi on selvästi tullut jäädäkseen. 

Mikäli omaa vaikuttajamarkkinointia ei halua ruodittavan oikeudessa, nyt jos koskaan vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuudesta kannattaa varmistua

Vaikuttajamarkkinoinnista sopiminen

Vaikuttajamarkkinoinnista sovitaan usein hyvin kevyesti, esim. sähköpostitse tai pahimmassa tapauksessa inboxissa. Vaikka tällä tavoin sopimus on sinällään ihan sitova, yksinkertainen viestiketju ei paljon lämmitä, jos hommat ei menekään suunnitellusti:  

  • Entä jos sisältöä ei tuoteta tai se poistetaan heti?
  • Entä jos yhteistyö perutaan tai haluat itse perua sen esim. siksi, yhteistyö osoittautuisikin haitalliseksi brändillesi tai liiketoiminnallesi? 
  • Entä jos sisältö ei ole sovitun mukaista tai se on lainvastaista?

Vaikuttajamarkkinoinnista kunnolla sopimalla voi siis ensinnäkin varautua muuttuviin tilanteisiin. Toisaalta hyvällä sopimuksella voi myös turvata omat oikeudet esim. analytiikkatietojen saamiseen tai materiaalin käyttöön (sillä vaikuttaja omistaa lähtökohtaisesti kaikki oikeudet julkaistuun sisältöön). Kirsikkana kakun päällä on, että sopimusta tarjoamalla itsestään voi antaa ammattimaisemman kuvan.

Vaikuttajamarkkinoinnin lainmukaisuus

Sopimusasioiden hoitamisen lisäksi vaikuttajamarkkinoinnissa täytyy huolehtia siitä, että tuotettu sisältö on lainmukaista. Vaikka vaikuttaja julkaiseekin sisällön, yritys on aina lähtökohtaisesti vastuussa siitä, että kaupallinen yhteistyö täyttää lain vaatimukset. Huomioitavia sääntöjä on vino pino, mutta vaikuttajamarkkinoinnissa tapetille nousee erityisesti piilomainontakielto, muiden tekijänoikeudet ja alaikäiset;

Kaupallisissa yhteistöissä:

  • Sisällön on oltava tunnistettavissa heti markkinoinniksi, jonka vuoksi julkaisuihin on tehtävä selkeät mainosmerkinnät.
  • Ei voi käyttää artistin tai bändin musiikkia, jos siihen ei ole pyydetty lupaa. 
  • Alaikäisiä tavoittavassa markkinoinnissa täytyy huomioida normaalia tiukemmat pelisäännöt, jotka koskevat esim. lapsen esiintymistä sisällössä tai sitä, millaista sisältö voi olla (kattavampi luettelo pelisäännöistä täällä).

Myös arvontoja, nettikasinoita, alkoholia, lääkkeitä, nikotiinituotteita ym. koskee omat sääntönsä, jotka täytyy huomioida vaikuttajamarkkinoinnissa.

Jos julkaistu sisältö ei noudata näitä pelisääntöjä, kyse voi olla lainvastaisesta markkinoinnista. 

Vastuu vaikuttajamarkkinoinnista

Lainvastaisesta vaikuttajamarkkinoinnista voi joutua vastuuseen ja ensisijaisesti tästä vastuuseen joutuu markkinoinnin ostava yritys.

Yrityksen täytyy ohjeistaa vaikuttajaa lainmukaisesta vaikuttajamarkkinoinnista. Toisin sanoen vaikuttajalle täytyy neuvoa mm. edellä käsiteltyjen seikkojen pohjalta millainen sisältö on ok ja millainen ei. 

Tämän lisäksi yritys vastaa siitä, että julkaistu sisältö tosiasiassa on lainmukaista. Toisin sanoen yrityksen täytyy tarkastaa julkaistava sisältö. 

Huom – näistä voidaan aina sopia toisin!

Summasummarum

Yrityksellä on velvollisuus ohjeistaa vaikuttajaa siitä, millainen sisältö on lainmukaista. Tämän lisäksi julkaistava sisältö täytyy tarkastaa. Tästä kaikesta voi sopimuksella sopia toisin. Kirjallinen sopimus on aina hyvä tehdä, jotta yllättäviin tilanteisiin pystytään reagoimaan ja molempien oikeudet saadaan kirjattua ylös. 

Katariina Ruuskanen

Mä oon juristi sekä lakitoimisto Somelaw Oy:n omistaja ja perustaja. Erikoistumisalana on markkinointioikeus ja erityisesti vaikuttajamarkkinoinnin juridiikka on lähellä sydäntä. Luonnollisesti myös Somelaw on siis vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut lakitoimisto (ensimmäinen laatuaan). Me halutaan olla mukana siinä porukassa, joka edesauttaa vaikuttajamarkkinoinnin vastuullisuutta ja lainmukaisuutta. Lakitoimistona me taas halutaan erottua joukosta: meillä on rento meininki, halu toimia oikein ei maksa maltaita eikä meillä ole vastassa pelottavia juristeja.