Kolme somekanavaa, joista varmasti tavoitat nuoret

Yli puolet Z-sukupolven nuorista ovat jatkuvasti kirjautuneena johonkin sosiaalisen median alustaan. Nuoret viestivät kuvilla, äänellä ja videolla ja tämän takia nykynuorisolle medioiden täytyy olla sosiaalisia, ja kanavien on oltava vuorovaikutteisia. Instagram ja Snapchat ovat koko kansalle tuttuja, Facebookista puhumattakaan, mutta TikTok, Twitch ja Youtube kuulostavat monelle markkinoijalle edelleen uudelta ja tuntemattomalta. Esittelen tässä artikkelissa kolme videoihin perustuvaa sosiaalisen median kanavaa, jolla tavoitat nuoret käyttäjäryhmät.

Sosiaalinen media on luonut jokaisesta yksilöstä oman mediakanavan, jota seuraa kymmenet, sadat tai tuhannet ihmiset.

TikTok

”TikTok – melko turha, mutta antaa mahdollisuuden tulla kuuluisaksi”. Näin kirjoitti digimarkkinointitoimisto Kuulu vuonna 2020. Nyt TikTok on yksi maailman ladatuimmista sovelluksista ja sitä käyttää maailmanlaajuisesti lähes miljardi ihmistä. TikTokia voisi hyvin kutsua 2020-luvun Youtubeksi. Alun perin vain lyhyiden, alle minuutin pituisten videoiden jakamiseen tarkoitettu sovellus antaa käyttäjien julkaista jo useiden minuuttien pituisia videoita. TikTok on yksi trendikkäimmistä paikoista markkinoida. Voit markkinoida vaikuttajien kautta tuottamalla heidän kanssaan kaupallisia yhteistöitä tai tehdä kohdennettua digimarkkinointia videomainoksen avuin. Perinteinen videomainos ei kuitenkaan toimi TikTokissa muiden kanavien tapaan. TikTokiin tulisi luoda nopeatempoisia, mutta maanläheisiä ja rentoja videoita, jotka koukuttavat katsojia katsomaan videot loppuun asti.

Luo omalle yritykselle tai brändille oma TikTok-tili, jonne tuotat lyhyitä videoita. Tilin kautta tuhannet nuoret voivat löytää brändisi. Oman TikTok-tilin luominen kestää vain viitisen minuuttia.

TikTok Suomessa:

  • Yli miljoona päivittäistä käyttäjää
  • Noin 60 % käyttäjistä naisia ja 40 % miehiä
  • Keskimääräinen käyttäjä kuluttaa TikTokia noin 60 minuuttia päivässä
  • Suomalaisista käyttäjistä noin puolet on 18–24-vuotiaita
  • Tiesitkö, että alun perin TikTok oli nimeltään musical.ly
  • Suomalaiset käyttäjät ovat iältään 15–55-vuotiaita. Monet TikTok -ilmiöt leviävät nuorten keskuudessa jopa tunneissa

Twitch

Twitch on tämän hetken suosituin livestriimauspalvelu. Twitchin kautta lähetyksiä tekevät striimaajat houkuttelevat päivittäin huomattavan määrän katsojia, kuukausittain striimejä seuraa yli 140 miljoonaa aktiivista katsojaa maailmanlaajuisesti. Monet yritykset sekä brändit eivät kuitenkaan vielä ymmärrä verrattain uuden palvelun tuomia mahdollisuuksia markkinoinnissa. Twitchissä sekä ylipäätänsä livestriimamisessa yksi vahvimmista asioista on sen sosiaalinen sekä osallistava elementti. Twitchissä lähetyksiä seuraavat ostavat tuotteita ja kuluttavat palveluita siinä missä kaikki muutkin. Tällä hetkellä palvelulla on noin 500 000 suomalaista käyttäjää ja määrä on jatkuvassa kasvussa. Myös suomalaisten striimaajien Twitchiin tekemä sisältö on monipuolistunut ja lisääntynyt hurjalla vauhdilla.

Twitch Suomessa:

Youtube

Youtube on Googlen omistama videopalvelu. Youtube on mullistanut videoiden katselun ja tavan välittää videokuvaa omasta elämästä koko maailmalle. Youtubessa käyttäjät voivat jakaa videoita seuraajilleen tai tilaajilleen. Videoilla ei ole aikarajaa, vaan ne voivat olla lyhyitä tai pitkiä. Youtube on edelleen maailman johtavin videopalvelu, vaikka TikTok on haastanutkin kanavan. Suomessa Youtube on ollut ylipäätään toiseksi suurin verkkopalvelu yli kymmenen vuoden ajan.

Youtube Suomessa:

  • Yli 3,1 miljoonaa viikottaista suomalaista käyttäjää
  • 16-24-vuotiaista 61 % katsoo Youtubea päivittäin
  • Vaikuttajamarkkinointi Youtubessa on erittäin suosittua


Lue myös nämä artikkelit:


Mikäli haluat uusia ideoita nuorten tavoittamiseen brändisi eduksi, voit aina varata maksuttoman konsultaation meidän kanssa.