(Artikkeli) Miten löytää sopivat vaikuttajat?

Vaikuttajakartoitus on eittämättä kriittisimpiä, ellei kriittisin, vaihe vaikuttajakampanjan suunnittelussa. Ketkä sopivat brändisi edustajiksi, kasvoiksI? Kuka tavoittaa juuri halutun kohderyhmän? Kenen sisältö on myös kaupallisesti tehokasta kun tehdään vaikuttajamarkkinointia?

Usein sorrutaan ajattelemaan vain sitä, sopiiko vaikuttaja itse kohderyhmään – ei siis mietitä hänen seuraajiaan. Monesti myös ajatellaan vain, kenestä itse pitää. Tässä artikkelissa allekirjoittaneen ajatuksia siitä, miten me Noordilla löydetään asiakkaalle sopivat vaikuttajat eri kampanjoihin!

Mieti ja analysoi kohderyhmää

Ensimmäinen ja mielestäni tärkein vaihe niin kampanjassa kuin vaikuttajakartoituksessa. (Vaikuttaja)markkinointia tehdessä on erityisen tärkeää rajata sitä, kenelle viestiä halutaan kohdentaa (ikä, sukupuoli, maantieteellinen sijainti, kiinnostuksen kohteet). Samalla suunnitellessasi rakennat myös kuin huomaamattasi pohjaa vaikuttajan seuraajien kohdentamiselle.

Kun kohderyhmä on selvillä mieti, mitä valittu kohderyhmä arvostaa? Miten he tekevät ostopäätöksiä? Missä kanavassa tämä kohderyhmä viettää aikaansa?

TIP: Kotimaan markkinoille kampanjaa tehdessäsi muista vahvistaa, että valitun vaikuttajan seuraajista suuri osa sijaitsee Suomen rajojen sisällä.

Laadi selkeät tavoitteet

Ei kannata lähteä p*rse edellä puuhun! Mitä tällä kampanjalla halutaan tavoitella? On täysin eri asia miettiä sopivia vaikuttajia brändimielikuvan nostamiseen kuin myynnin edistämisen kampanjaan. Kun tavoite on selvillä, on aika laatia mittarit ja miettiä, miten ajatuksissa olevat vaikuttajat realistisesti näihin tavoitteisiin voivat päästä.

TIP: Laadi tavoitteet porrasmallilla – ylimmällä portaalla päätavoite ja sen alla alatavoitteita, jotka ovat kuin portaita päätavoitteiseen pääsemiseen.

Mieti realistisesti, mihin budjetti riittää

Markkinointi on siitä hauska laji, että sitä voi tehdä viiden kympin setelillä tai nostamalla 50.000 euroa pankkkitiltä – volyymi näissä kahdessa hyvin karrikoiduissa vaihtoehdoissa on hieman erilainen. Kun lähdet miettimään kampanjaasi sopivia vaikuttajia, mieti realistisesti, mihin sovittu budjetti riittää. Kannattaako ottaa mukaan yksi meganimi, vai esimerkiksi viisi hieman pienempää, mahdollisesti kohderyhmän paremmin tavoittavaa vaikuttajaa?

TIP: Jos ulkoistat vaikuttajamarkkinointikampanjan suunnittelun toimistolle, vaadi pakettihinnoittelun sijasta läpinäkyvää hinnoittelua.

Tarkastele vaikuttajan sisältöä

Kun olet saanut raavittua kasaan listan sopivista vaikuttajista, analysoi vaikuttajan sisältöä kriittisesti. Sopiiko hän brändinne kasvoksi? Edustatteko samoja arvoja? Jos olet suunnittelemassa esimerkiksi myynninedistämiskampanjaa, tuottaako vaikuttaja uskottavaa ja myyvää sisältöä? Google on kaveri myös tässä – pienellä taustatutkimuksella vältetään suurimmat virheet ja löydetään juuri se oikea match.

TIP: Vaikuttajamarkkinointi toimii parhaiten, kun vaikuttaja saa (tietyissä raameissa) vapauden tuottaa oman näköistään sisältöä. Tästä syystä vaikuttajan aiemman sisällön tarkastelu on kriittinen vaihe päätöksen tekoa!

Varmista, ettet veljeile kilpailijan kanssa

Sopivat vaikuttajat hanskassa? Budjetti mätsää ja vaikuttaja sopii vielä arvoiltaankin yrityksellenne? HIENOA! Viimeinen tehtävä on varmistaa, että vaikuttajalla ei ole lähiaikoina ollut yhteistöitä kilpailijoiden kanssa – eikä niitä lähitulevaisuudessakaan ole tulossa.

TIP: Suosittelen kirjoittamaan yrityksen ja vaikuttajan väliseen sopimukseen ehdon ”hygieniarajasta” – eli ajasta, kuinka kauan vaikuttajan tulisi kieltäytyä kilpailijoiden yhteistyöpyynnöistä. Kilpailijat kannattaa myös reilusti listata sopimukseen.

Etsittekö vaikuttajamarkkinoinnin kumppania tai uusia ideoita vaikuttajayhteistöihin? Ota yhteyttä allekirjoittaneeseen, 040 860 4330 tai . LinkedInissä mut löytää tästä!