Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Miksi tehdä vaikuttajamarkkinointia? – 5+1 syytä

Miksi tehdä sitä tai miksi tehdä tätä? Toisaalta miksi ei tehdä tuota? Miksi vaikuttajamarkkinointi? Liiketoiminnassa ja markkinoinnissa tärkeintä on kyseenalaistaminen. Monet sanoo allekirjoittanutta ikuiseksi negatiiviksi tai pessimistiksi, mutta sanon aina, että mä oon realisti.

Miksi siis tehdä vaikuttajamarkkinointia? LET’S GO!

1.  Näyt yhdessä brändiisi sopivien persoonien kanssa

Tästä kai koko vaikuttajamarkkinointi nykyisessä muodossaan on lähtenyt. Markkinoinnin aikojen alussa luotimme tv-mainosten julkkiksiin, jotka esiintyivät brändille osuvasti yhteisesti suunnitellun ja toteutetun mainoksen kasvona. Itsekin lukioikäisenä luotin siihen, että ”suomalainen voittaa aina”, vai mitä Sami (ks. video alla)?

Vaikuttajamarkkinointi antaa yrityksille mahdollisuuden valita erittäin tarkasti, minkälaisen persoonan kanssa haluaa lähteä rakentamaan yhteisiä onnistumisia. Vaikuttajia valitessa kannattaa miettiä esimerkiksi ketä tavoitellaan, millaista sisältöä halutaan tuottaa ja millaisella budjetilla ollaan operoimassa. Kultaisena nyrkkisääntönä haluan kuitenkin aina mainita, että muista valita vaikuttajat siten, että ne palvelevat kohderyhmääsi eikä omien mieltymystesi mukaisesti.

2.  Kasvatat luottamusta tuotteisiisi tai palveluihisi

Vaikuttajamarkkinointia voitaneen ajatella yhtenä ainoista mainonnan muodoista, joissa erittäin harva mainontaa kohtaava kokee sitä tyrkyttäväksi. Lähtökohtaisesti seuraamme ja tuemme sellaisia vaikuttajia, joiden ajatuksia tai elämäntapaa ihailemme ja joiden elämään voimme ainakin jollain muotoa samaistua. Kun olet raksinut kohdan 1 kysymykset ja täten valinnut vaikuttajat tarkasti, antaa vaikuttajamarkkinointi yrityksellesi mahdollisuuden kasvattaa luottamusta tuotteisiisi/palveluihisi juuri oikean kohderyhmän keskuudessa.

3. Vaikuttajamarkkinointia on yksinkertaista kohdentaa tarkasti

Kohdentaminen – se markkinointialan kuumin peruna! Ilman tarkkaa kohdentamista markkinointi on hapuilua ja tuottaa harvoin toivottuja tuloksia. Vaikuttajamarkkinointia on erittäin yksinkertaista kohdentaa tarkasti, koska jokaisesta vaikuttajasta on saatavilla kattavasti dataa niin demografisista tiedoista tarkempiin elementteihin. Jos teet vaikuttajamarkkinointia itse, muista pyytää vaikuttajilta jo neuvotteluvaiheessa tilastot käyttämistään somekanavista, jotta voit todeta vaikuttajan olevan sopiva kampanjaanne!

4. Voit ulkoistaa sisällöntuotannon samalla ammattilaiselle ja loppukäyttäjälle

Vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisesti vähiten esiin nostettuja asioita on se tosiasia, että vaikuttajan kautta saat ulkoistettua sisällöntuotannon samalla sekä ammattilaiselle että loppukäyttäjälle. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla! Me kaikki markkinoijat tiedämme, kuinka kallista sisällöntuotanto voi olla, ja samaan aikaan pitäisi saada myös kokemuksia ja palautetta tuotteesta tai palvelusta.

Yleisesti vaikuttajat ovat myös taitavia tuottamaan laadukasta kuva- ja videomateriaalia. Jos tarvitset visuaalista materiaalia myös muihin markkinoinnin ja viestinnän tarkoituksiin, ovat vaikuttajat lähtökohtaisesti avoimia myymään kuvien ja videoidensa käyttöoikeuksia. Monet yritykset käyttävät nykyään vaikuttajia myös vain sisällöntuotannollisissa kampanjoissa, eli ostavat kuvamateriaalia vaikuttajien tuottamana tiettyyn tarpeeseen. Fiksua ja tehokasta!

5.Vaikuttajamarkkinointi oikein toteutettuna on kustannustehokasta

Tuntuu, että usein kuulen puhuttavan, että vaikuttajamarkkinointi on kallista ja se sopii vain suurille yrityksille. Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa. Oikein toteutettuna vaikuttajamarkkinointi on hyvinkin kustannustehokasta, sillä vaikuttajan tuottaman sisällön avulla saat tutun kasvon avulla kerrottua tuotteesi tai palvelusi tarinaa. On toki totta, että (myös) vaikuttajamarkkinointiin on mahdollista tuhlata yrityksen markkinointikassa tehokkaasti, mutta selkeillä tavoitteilla, kohdennuksella ja fiksuilla vaikuttajavalinnoilla vaikuttajamarkkinointi on kustannustehokasta ja nostaa pitkällä tähtäimellä yrityksenne myyntiä.

Bonari: Parannat melkein huomaamattamasi myös SEO-tuloksia

Hakukoneoptimointi on asia, jota mielestäni yksikään yritys ei voi unohtaa. Enhän mä muuten tätäkään artikkelia kirjoittaisi. Yksi hakukoneoptimoinnin tärkeimpiä asioita on linkitys luotettavista lähteistä yrityksesi sivustolle ja sitä kautta hakukonenäkyvyyden nostaminen. Hyvin suunnitellun vaikuttajamarkkinointikampanjan avulla saat kuin huomaamattasi ison kasan luotettavasta lähteestä suunnattuja linkkejä verkkosivuillesi tai verkkokauppaasi, joka antaa pitkällä tähtäimellä myös huomattavan SEO-boostin!

Jos tarvitset jeesiä vaikuttajamarkkinoinnin aloittamisessa tai vaikuttajamarkkinointistrategian suunnittelussa, niin ei muuta kuin sovitaan treffit ja keitetään sumpit!

Ollaan yhteydessä,
Mikko Salonen
COO, Partner
+358 (0)40 860 4330
mikko@noord.fi

Ps. Lue myös nää artikkelit:

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.