Vaikuttajamarkkinointi on tätä nykyä lähes ylivoimainen tapa löytää yrityksesi kannalta tärkeitä kohderyhmiä sosiaalisesta mediasta. Laadukkaalla sisällöllä höystetty kampanja on luonteva ja tehokas tapa markkinoida palveluita ja tuotteita, tai vaikkapa arvoja. Jos et kuitenkaan ole täysin varma mistä aloittaa tai miten saada vaikuttajamarkkinointikampanjasta tehoja irti – markkinoinnin koordinointiin ja toteutukseen kannattaa valita innokas ja ketterä kumppani.
Vaikuttajamarkkinoinnin tarkoituksena on löytää vaikuttajia, joiden arvomaailma kohtaa yrityksen arvojen kanssa. Vaikuttajamarkkinointi ja siihen liitetyt kampanjat perustuvat perinteiseen puskaradioon, jossa vaikuttajan suosituksella yritetään vaikuttaa kuluttajan ostopäätökseen. Vaikuttajat voivat olla artisteja, tubettajia, bloggareita, instaajia tai esimerkiksi urheilijoita tai e-urheilijoita.
Vaikuttajamarkkinoinnin tarkoituksena on löytää vaikuttajia, joiden arvomaailma kohtaa yrityksen arvojen kanssa.
Vaikuttajamarkkinointitoimistot ovat edelläkävijöitä
Vaikuttajamarkkinoinnin perustana toimii kohdeyleisön tunteminen ja varsinkin eri vaikuttajien kohdeyleisöön tutustuminen ja tämän tiedon aktiivinen päivittäminen. Näissä asioissa vaikuttajamarkkinointitoimistot ovat edelläkävijöitä. Toimistoilla on usein ”omia” vaikuttajia listoilla kuten meillä Noordillakin, mutta lähes aina toimistot käyttävät myös muiden toimistojen vaikuttajia sekä freelancereita, jotta lopulliseen toteutukseen saadaan tarpeeksi oikeanlaisia vaikuttajia mukaan. Asiakasyrityksen kanssa tehty kohdeyleisön määrittäminen auttaa vaikuttajamarkkinointitoimistoa etsimään kampanjan toteutukseen sopivat vaikuttajat. Lopullisen päätöksen vaikuttajista tekee kuitenkin yritys toimiston esityksen perusteella.
Vaikuttajamarkkinointi – Raportit ja kampanjan managerointi
Vaikuttajamarkkinointikampanjan alkaessa toimiston tehtäväksi jää vaikuttajien kanssa sovittujen sisältöjen seuraaminen. Toimisto seuraa ja valvoo, että sovitut päivitykset sosiaaliseen mediaan tai blogeihin toteutetaan annettujen ohjeiden ja suunnitelmien mukaan. Toimisto toimii laadunvalvojana kampanjoissa, jotta yrityksen ei tarvitse sitä itse tehdä.
Raportit toimitetaan suunnitellusti kampanjan jälkeen. Vaikuttajamarkkinointitoimisto kerää vaikuttajilta päivitysten ja muiden sisältöjen kattavuudet ja statistiikat ja luo niiden perusteella kattavan raportin kampanjan läpiviennistä, onnistumisesta ja kerää luvut yhteen dokumenttiin.
Listasin vielä tähän alle mielestäni viisi tärkeintä vaikuttajamarkkinoinnin parasta puolta ja viisi tärkeintä syytä valita kumppaniksi vaikuttajamarkkinointitoimisto.
Toimisto toimii laadunvalvojana kampanjoissa, jotta yrityksen ei tarvitse sitä itse tehdä.
TOP 5 – Vaikuttajamarkkinoinnin parhaat puolet
- Vaikuttajien suosittelu toimii monesti paremmin kuin yrityksen maksettu mainos
- Vaikuttajien kautta tavoitat juuri sopivan ja aktiivisen kohderyhmän
- Tiedät aina kenelle ja miten tuotteitasi tai palvelujasi markkinoidaan
- Vaikuttajamarkkinoinnissa sinä päätät budjetin, jossa lisäkuluja ei synny
- Pidempiaikaiset brändilähettiläät ovat oiva tapa kasvattaa yrityksesi näkyvyyttä
TOP 5 – Vaikuttajamarkkinointitoimisto kumppanina
- Vaikuttajien ja heidän yleisönsä tuntemus
- Kampanjan raportointi tulee aina suoraan vaikuttajalta ja toimistolta
- Helppo ja nopea tapa päästä alkuun
- Sisällöt ovat luontevasti toteutettu
- Toimisto hoitaa viestiliikenteen vaikuttajien kanssa