(Artikkeli) Miten tehdä Twitch-markkinointia? – 4+1 tapaa

Twitch on tämän hetken suosituin livestriimauspalvelu. Se on erittäin suosittu etenkin pelaajien ja heidän peliyhteisöidensä keskuudessa. Twitchin kautta lähetyksiä tekevät striimaajat houkuttelevat päivittäin huomattavan määrän katsojia, kuukausittain striimejä seuraa yli 140 miljoonaa aktiivista katsojaa. Monet yritykset sekä brändit eivät kuitenkaan vielä ymmärrä verrattain uuden palvelun tuomia mahdollisuuksia markkinoinnissa.

Tällä kertaa käyn läpi erilaisia tapoja, miten yritys tai brändi voi olla näkyvillä ja tehdä Twitch-vaikuttajamarkkinointia Suomessa jatkuvasti suosiotaan nostavalla alustalla.

1. Bannerimainonta

Bannerimainonta on helppo ja huoleton tapa aloittaa markkinointi Twitchissä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että striimaajan lähetysruudussa on koko ajan varattu paikka mainokselle, joka näkyy kaikille sen katsojille koko lähetyksen ajan. Kampanjan sopimuksen ja luonteen mukaan paikkaan voi sovitun ajan olla yksinoikeus yhdellä yrityksellä tai siinä voi myös pyöriä vaihtuvasti useamman yrityksen banneri. Bannerimainoksen hinta määräytyy luonnollisesti sen hetkisten kampanjoiden määrän mukaan. Bannerimainonnassa toimii usein hyvin yksinkertainen mainos yrityksestä tai brändistä. Esimerkkiä voi hakea vaikkapa urheilulähetysten bannermainonnasta. Bannerimainonta onkin usein kaikkien Twitch-markkinointikampanjoidemme ydin ja pohja.

2. Teemalähetys

Kun yrityksen tuotetta tai palvelua halutaan tuoda enemmän esille, striimaajan sponsoroitu teemalähetys on tähän oiva valinta. Lähetys on mahdollista konseptoida ja toteuttaa todella monella eri tavalla yrityksen toiveiden mukaan. Yleensä myös striimaajat ovat näissä oma-aloitteisia, sillä he tietävät minkälainen sisältö toimii juuri heidän katsojakunnalleen. Tyypillinen yhteistyö tässä voisi olla esimerkiksi sellainen, että striimaaja tutustuu lähetyksessään yrityksen verkkopalveluun ja käy läpi sen valikoimaa, eli testaa palvelua yhdessä katsojiensa kanssa. Onnistuneen teemalähetyksen jälkeen sitä seuranneen katsojan kynnys tilata tämä verkkopalvelu on huomattavasti pienempi.

Katso, millaisen Twitch-teemalähetyksen teimme Storytelille.

3. Ääni- tai videomainos

Jos yritys haluaa välittää kuluttajille selkeän viestin tai hyödyntää esimerkiksi perinteisempien medioidensa mainosmateriaalia Twitchissä, on ääni- tai videomainos tähän kätevä tapa. Luonteva toteutustapa on, että striimaaja toistaa manuaalisesti lähetyksessään mainoksen. Mainos toistetaan ennalta sovitusti tietyn ajan välein. Esimerkiksi pelilähetyksissä tämä toimii sujuvasti niin, että striimaaja toistaa mainoksen aina yhden kierroksen loputtua seuraavaa odotellessa.

4. IRL-lähetys

IRL-lähetys eli “In real life”-lähetys on kutsumanimi Twitch-lähetyksestä, jossa striimaaja ottaa katsojat mukaansa ja toteuttaa lähetystänsä muulla tavalla kuin tietokoneeltaan kotona. Yleensä tälläiset lähetykset toteutetaan puhelimella kuvaten mutta näitä lähetyksiä on mahdollista toki toteuttaa järeämmälläkin tuotantokalustolla. IRL-lähetykset ovat usein striimaajien yhteisöissä todella suosittuja juurikin niiden erilaisuuden vuoksi. Kaupallisia IRL-lähetyksiä on helppo toteuttaa esimerkiksi niin, että striimaaja vierailee markkinoivan yrityksen toimitiloissa ja testaa yrityksen tuotetta tai palvelua. Katso alta video, jossa striimaajamme Rasmus “Rapsu” Virtanen toteuttaa IRL-lähetystä kaupallisessa yhteistyössä Subwayn kanssa.

Bonari: Chatbot

Muista suosituista media-alustoista, kuten YouTubesta, poiketen Twitch-lähetyksissä livechat on tärkeässä osassa katsojakokemusta. Useimmat striimaajat ovatkin todella aktiivisia seuraamaan chattia ja ollessaan vuorovaikutuksessa seuraajien kanssa lähetyksien aikana. Jokaisessa Twitch-markkinointikampanjassa yritys voi ja sen kannattaa ehdottomasti hyödyntää chatbottia kokonaisuuden tukena. Chatbotin avulla chattiin luodaan maksimissaan 500 merkkiä pitkä markkinointiteksti. Tämä teksi toistetaan chatissa lyhyin väliajoin. Viestiin on mahdollista upottaa myös linkki esimerkiksi kampanjan personoidulle laskeutumissivulle tai yrityksen sometilille. Tämä on myös oiva tapa kerätä dataa kampanjan tuloksista ja muista tilastoista.