Maksuton webinaari onnistuneesta vaikuttajamarkkinoinnista torstaina 26.9. klo 9.00-9.45. Ilmoittaudu mukaan nyt!

Mitä kanavia valita vaikuttaja­markkinointikampanjaan?

Vaikuttajamarkkinointia suunnitellessa hyvän sisältöidean jälkeen seuraavana roolissa ovat vaikuttajien valinta kohderyhmän sekä tuotettavan sisällön mukaan. Vaikuttajien valintaa ohjaa luonnollisesti myös kampanjaan valittavat some-kanavat.  Tässä artikkelissa käyn läpi eri kanavia siitä näkökulmasta, millaiseen vaikuttajakampanjointiin ne sopivat.

Instagram

Vaikuttajamarkkinointi Instagramissa on yksinkertaisimmillaan vaikuttajan tekemää sisältöä kuvan, videon ja tekstin muodossa, jossa hän esittelee markkinoitavan yrityksen tuotteita, palveluita tai brändiä. Sisältö on yleisesti ottaen aina jollain tavalla etukäteen määriteltyä ja konseptoitua, mutta on tärkeää antaa vaikuttajalle tilaa luoda sisällöstä hänen näköistään ja seuraajille sopivaa. Vaikuttajamarkkinointi Instagramissa antaa yritykselle tai brändille mahdollisuuden näkyä yhdessä brändiin sopivien vaikuttajien kanssa, kasvattaa luottamusta brändiin ja oikein toteutettuna tarjoaa mahdollisuuden myös laadukkaaseen sisällöntuotantoon brändille. Kun vaikuttaja upottaa brändin luontevasti osaksi omaa sisältöön, on potentiaalisen asiakkaan helppo tutustua ja tykästyä brändiin vaivatta ja luonnollisesti.

Instagramissa voi toteuttaa niin kevyitä yhden lähdön vaikuttajamarkkinointikampanjoita kuin pidempiaikaisia kokonaisuuksia. Alustan nykyinen rakenne antaa vaikuttajalle mahdollisuuden tuottaa niin kuvasisältöä (Instagram Feed, Instagram Stories) kuin videosisältöä (Instagram Reels, Instagram Feed, Instagram Stories). Näitä voidaan hyödyntää joko yhdessä tai erikseen toteutettaessa kampanjaa. Meidän, eli vaikuttajamarkkinointitoimiston, näkökulmasta Instagram on tämän hetken alustoista toimivin, sillä Metan omistama alusta tarjoaa eniten analytiikkaa vaikuttajista, joka luonnollisesti helpottaa toimenpiteiden analysointia ja sopivien vaikuttajien valintaa.

Instagramissa tapahtuvaa vaikuttajamarkkinointia halutaan usein vertailla maksettuun somemainontaan – jos tämä kiinnostaa niin kannattaa lukea Mikon kirjoittama artikkeli aiheesta.

TikTok

Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa on yksinkertaisimmillaan vaikuttajan tekemää sisältöä TikTok-videon muodossa, jossa hän esittelee markkinoitavan yrityksen tuotteita, palveluita tai brändiä. Vaikuttajan seuraajia aktivoidaan usein esimerkiksi kilpailun, haasteen tai arvonnan avulla.

Suomessa aktiivisia TikTok-käyttäjiä on noin 1,1 miljoonaa, joista noin 60 % on naisia ja 40 % miehiä. Suomalaiset TikTok-käyttäjät ovat iältään 15–55-vuotiaita, kuitenkin lähes puolet käyttäjistä ovat 18–24-vuotiaita. Jo edellä mainittujen numeroiden perusteella on turvallista sanoa, että ainakin jokaisen kuluttajalähtöisen brändin kannattaa kokeilla vaikuttajamarkkinointia TikTokissa. TikTokissa vaikuttajamarkkinoinnin aloituksen ei tarvitse heti olla suunnitelmallista ja pitkäjänteistä, vaan sitä on myös helppo kokeilla kertaluontoisesti pienemmällä rahallisella panostuksella. Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnista TikTokissa aiemmin kirjoittamastani artikkelista.

Twitch

Twitch on maailmanlaajuisesti tämän hetken suosituin livestriimauspalvelu. Alusta on erittäin suosittu etenkin pelaajien ja heidän peliyhteisöidensä keskuudessa. Twitchin kautta lähetyksiä tekevät striimaajat houkuttelevat päivittäin huomattavan määrän katsojia, kuukausittain striimejä seuraa yli 140 miljoonaa aktiivista katsojaa. Vaikka palvelu ei ole yhtä suosittu kuin vallalla olevat sosiaalisen median alustat, eivät muut alustat pysty tarjoamaan samanlaista sitoutuneisuutta käyttäjien keskuudessa.

Twitchissä lähetyksiä seuraavat ostavat tuotteita ja kuluttavat palveluita siinä missä kaikki muutkin. Vaikka monet heistä ovatkin kiinnostuneet erityisesti pelilaitteista, viihde- elektroniikasta, mobiilisovelluksista sekä vaatebrändeistä, nämä eivät ole suinkaan ainoita tuoteryhmiä, joita palvelussa on mahdollista mainostaa tehokkaasti. Jos Twitch-vaikuttajamarkkinointi kiinnostaa, kannattaa tsekata aikaisemmin kirjoittamani artikkeli aiheesta.

YouTube

Vaikuttajamarkkinointi YouTubessa perustuu samoihin lainalaisuuksiin kuin muillakin alustoilla, vaikka YouTubeen tuotettava materiaali vaikuttaakin tapaan, jolla alustalla vaikuttajamarkkinointia toteutetaan.

Koska YouTubeen tuotettava sisältö on aina videomuodossa sekä lähtökohtaisesti pidempää ja syväluotaavampaa kuin muilla alustoilla – se tarkoittaa, että myös markkinoitavaa tuotetta tai palvelua on mahdollista tuoda esille selkeämmin ja informatiivisemmin.

Monesti yhteistöissä kokonainen YouTube-video rakennetaan markkinoitavan tuotteen tai palvelun ympärille. Kevyempi (ja budjetillisesti edullisempi) vaihtoehto on mainoskatko, jonka videon tekijä, eli vaikuttaja, itse tuottaa. Monesti YouTubea hyödynnetään myös videoalustana vaikuttajamarkkinointikampanjassa, joka perustuu tuotetun videosarjan ympärille. Katso esimerkki tällaisesta kampanjasta Hämeenlinnan kaupungille tuottamastamme Amazing Business Race -videosarjasta.

Artikkelin yhteenveto

Vaikuttajamarkkinointikampanjaa suunniteltaessa loppupeleissä tärkeintä olisi ensin miettiä, millaista sisältöä halutaan toteuttaa ja ketä halutaan tavoittaa. Kun vastaat ensin näihin kysymyksiin, palaa kirjoittamaani artikkeliin ja valitse sisällöllesi ja kohderyhmällesi sopivimmat vaikuttajamarkkinoinnin kanavat. Mainittakoon tietysti, että joissain määrin myös budjetti määrittää kanavavalintaa.

Onko vaikuttajamarkkinointi ajankohtainen asia yrityksessänne? Varaa aika asiakkuuspäällikkömme Mikon kalenterista tarvekartoitukselle.

Lue myös nämä artikkelit:

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.