Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa

Vaikuttajamarkkinointi terminä on varmasti jokaiselle markkinointihenkilölle ja yrittäjälle tuttu. Silti, sen toteuttaminen voi järkevästi ja onnistuneesti olla verrattain vaikeaa. Tässä artikkelissa käyn läpi sitä, mitä vaikuttajamarkkinointi on TikTokissa ja miten sitä on mahdollista toteuttaa sujuvasti ja tuloksellisesti kyseisessä kanavassa.

Mitä vaikuttajamarkkinointi TikTokissa on?

Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa on yksinkertaisimmillaan vaikuttajan tekemää sisältöä TikTok-videon muodossa, jossa hän esittelee markkinoitavan yrityksen tuotteita, palveluita tai brändiä. Vaikuttajan seuraajia aktivoidaan usein esimerkiksi kilpailun, haasteen tai arvonnan avulla. Sisältö on yleisesti aina jollain tavalla etukäteen määriteltyä. Toisaalta on myös tärkeää antaa vaikuttajalle tilaa luoda sisällöstä oman näköistä. Me kaikki seuraamme tiettyjä henkilöitä siitä syystä, että heidän sisältönsä vetoaa meihin jollain tavalla. Yleinen käytäntö onkin pyytää vaikuttajan tuottama materiaali tarkistukseen ennen julkaisua, jolloin varmistetaan se, että edellä mainitut tekijät kohtaavat oikealla tavalla. Mikäli haluat tietää lisää vaikuttajamarkkinointikampanjan sisältörakenteen suunnittelusta, tsekkaa meidän tekemä lyhyt video aiheesta.

Mitä hyötyä yritykselle on vaikuttajamarkkinoinnista TikTokissa?

Vaikuttajamarkkinointi TikTokissa antaa yritykselle tai brändille mahdollisuuden näkyä yhdessä brändiin sopivien vaikuttajien kanssa, kasvattaa luottamusta brändiin ja oikein toteutettuna tarjoaa mahdollisuuden myös laadukkaaseen sisällöntuotantoon brändille. Kun vaikuttaja upottaa brändin luontevasti osaksi omaa sisältöön, on potentiaalisen asiakkaan helppo tutustua ja tykästyä brändiin vaivatta ja luonnollisesti.  Muihin mainosmuotoihin verrattuna vaikuttajamarkkinointia on myös suhteellisen yksinkertaista kohdentaa vaikuttajien seuraajaprofiilien mukaan varsinkin, jos mukana kampanjan toteuttamisessa on asiansa osaava vaikuttajamarkkinointitoimisto. Tällä hetkellä kampanjoissa hyödynnetään yhä enemmän ja enemmän vaikuttajista saatavaa analytiikkaa, joiden avulla vaikuttajamarkkinointikampanjoista saadaan erittäin kohdennettuja sekä mahdollisimman kustannustehokkaita. Mikäli mietit vaikuttajamarkkinoinnin ja maksetun TikTok-mainonnan välillä, kannattaa tsekata Mikon pohdinta aiheen ympäriltä.

Miksi vaikuttajamarkkinointia kannattaa tehdä TikTokissa?

Vaikuttajamarkkinointi Tiktokissa, ja ylipäätään sosiaalisessa mediassa, todistetusti toimii – jopa 49 % kuluttajista luottaa enemmän vaikuttajan kuin brändin suositukseen, ja 60 % on ostanut jotain vaikuttajan suositteluiden perusteella. Suomessa TikTokilla 1,1 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää, joista noin 60 % on naisia ja 40 % miehiä. Suomalaiset TikTok-käyttäjät ovat iältään 15–55-vuotiaita, lähes puolet käyttäjistä ovat 18–24-vuotiaita. Jo edellä mainittujen numeroiden perusteella on turvallista sanoa, että ainakin jokaisen kuluttajalähtöisen brändin kannattaa kokeilla vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttajamarkkinoinnin aloituksen ei tarvitse heti olla suunnitelmallista ja pitkäjänteistä, vaan sitä on myös helppo kokeilla kertaluontoisesti pienemmällä rahallisella panostuksella.

Miten valita oikeat vaikuttajat TikTokissa?

Vaikuttajien valinta on tärkeä, ellei jopa tärkein asia vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisessa myös TikTokissa. Vaikuttajien valinnassa tulisi ottaa huomioon ainakin kampanjaan käytettävissä oleva budjetti, kohderyhmä ja kampanjan tavoitteet sekä brändin arvot ja asiakaslupaus. Kuten jo aiemmin mainitsin, vaikuttajaa valitessa tulisi erityisesti ottaa huomioon hänen kohderyhmänsä. Muista kiinnittää huomiota myös vaikuttajan aiempaan sisältöön – minkälaisia yhteistöitä hän on tehnyt, ja minkälaista sisältöä hän ylipäätään tuottaa? Voisiko vaikuttaja olla kiinnostunut teidän brändistänne myös ilman kaupallista yhteistyötä? Tsekkaa myös Mikon kirjoittama, laajempi artikkeli oikeaoppisesta vaikuttajien valinnasta.

Yhteenveto – vaikuttajamarkkinointi TikTokissa

Vaikuttajamarkkinoinnista ei tulisi tehdä sen vaikeampaa, kuin se oikeasti onkaan. Meidän ajatuksemme Noordilla onkin, että vaikuttajamarkkinointi ei ole ydinfysiikkaa. Tsekkaa yllä mainitsemani asiat, kun aloitat suunnittelemaan vaikuttajamarkkinointikampanjaa tai mietit laajempaa strategiaa vaikuttajatekemiselle.

Tämän lisäksi tsekkaa alla oleva lista, joka pätee yhtä hyvin myös muihin markkinoinnin toimenpiteisiin:

  • Laadi selkeät ja mitattavat tavoitteet
  • Mieti tarkkaan, kenelle viestiä halutaan kohdentaa
  • Mieti, millaista sisältöä edellä mainittu kohderyhmä arvostaa
  • Tee selkeät suunnitelmat markkinointikampanjalle
  • Seuraa ja koordinoi kampanjan aikana – tee myös tarvittavia muutoksia
  • Kampanjan jälkeen analysoi ja kehitä tekemistä entistäkin paremmaksi


Jos vaikuttajamarkkinointi TikTokissa tai muussa alustassa on teidän yrityksessä ajankohtaista, niin ota yhteyttä kollegaani Mikkoon, joka sparrailee aihetta enemmän kuin mielellään kanssasi. Voit varata Mikon kalenterista ajan, soittaa numeroon 040 860 4330 tai laittaa viestiä osoitteeseen mikko@noord.fi.

Jätä soittopyyntö

Onko vaikuttajamarkkinointi ajankohtainen asia yrityksessänne? Ei haittaa, vaikka teillä ei olisikaan vielä valmista tarjouspyyntöä. Jätä soittopyyntö oheisella lomakkeella, ja keskustellaan vaikuttajamarkkinoinnin tarpeista. :)