(Artikkeli) Vaikuttajamarkkinointi vs. somemainonta

Kaikki markkinoinnin kanssa työskentelevät ovat varmasti tällaisen kysymyksen äärellä useasti. Mitä markkinoinnin kanavia tulisi hyödyntää, jotta saadaan sijoitetulle eurolle mahdollisimman paljon, ihan vähintään kaksi euroa, takaisin? Toisin sanoen – vaikuttajamarkkinointi vs somemainonta! Sosiaalisen median maksettua mainontaa on erityisesti Facebookissa, Instagramissa ja Googlessa harrastettu jo pitkään Suomessa, ja sen takia se tuntuukin monesta markkinoijasta helpommalta ja paremmalta vaihtoehdolta. Ja syyt kyllä ymmärrän – maksettu mainonta on parhaimmillaan todella tehokasta, mitattavaa ja hyvin optimoitavissa. Lisäksi mainoskampanjan saa parhaimmassa tapauksessa jopa minuuteissa päälle. Tässä artikkelissa keskitytään siis vertailemaan vaikuttajamarkkinointia ja sosiaalisen median maksettua mainontaa. Molemmille on kyllä aikansa ja paikkansa – se kumpi toimii paremmin, riippuu esimerkiksi tavoitteesta, tavoiteltavasta kohderyhmästä ja markkinoitavasta tuotteesta. Vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi minulla on pitkä kokemus asiakasyritysten digimarkkinointikampanjoiden suunnittelusta, toteutuksesta ja hallinnoinnista – joten tässä artikkelissa asiaa käsitellään oikeasti puolueettomasta näkökulmasta.

Vaikuttajamarkkinointi – edut ja hyödyt

Vaikuttajamarkkinointi on oikein tehtynä todella tehokasta, ja hyvin suunniteltuna yritys saa vaikuttajien tuottamasta sisällöstä myös apua ainaiseen markkinointitiimin ongelmaan, eli sisällöntuotantoon.

Ihmiset luottavat seuraamiinsa vaikuttajiin

Vaikuttajamarkkinointi antaa brändille mahdollisuuden näkyä ”kaverin suosittelemana” – monet meistä kun ajattelevat seuraamiaan vaikuttajia vähän kuin omana lähipiirinään. Tutkimusten mukaan jopa 49 % kuluttajista luottaa enemmän seuraamansa vaikuttajan kuin brändin suositukseen ja jopa 60 % on ostanut jotain vaikuttajan suosittelujen perusteella. Vaikuttajamarkkinoinnin yksi tärkeimmistä hyödyistä onkin luottamuksen rakentaminen. Kukapa meistä ei haluaisi tunnetun ja hyvässä maineessa olevan persoonan pitelevän käsissään ja/tai käyttävän brändimme tarjoamaa tuotetta/palvelua?

Markkinoinnin kohdentaminen on yksinkertaista

Maksettu markkinointi on yksinkertaista, mutta samalla sen kohdentaminen saattaa aiheuttaa kokeneellekin markkinoijalle harmaita hiuksia. Sitten taas, tunnettujenkin vaikuttajien seuraajia yleensä yhdistää jokin yhteinen asia. Kaikki me seuraamme henkilöitä siksi, että haluamme kuluttaa heidän tuottamaa sisältöään. Yksinkertaisena esimerkkinä, jos brändisi myy vegaanisia ruokatuotteita, kannattaa vaikuttajamarkkkinoinnin panostukset, ainakin alkuvaiheessa, kohdentaa erityisesti vegaanisesta ruokavaliosta puhuviin vaikuttajiin. Tästä edellä mainitusta syystä mikrovaikuttajien hyödyntäminen onkin ollut jatkuvassa kasvussa, sillä heidän avullaan tavoittaa hyvinkin sitoutuneen ja tiiviin joukon tietystä aihealueesta kiinnostuneita.

Vaikuttajamarkkinointi nostaa brändin tietoisuutta kustannustehokkaasti

Useimmiten vaikuttajamarkkinointikampanjoita tehdään siitä syystä, että halutaan nostaa brändin tai tietyn tuotteen tunnettuutta ja kuluttajien tietoisuutta tuotteesta. Joku voisi sanoa, että voidaanhan kuluttajien tietoisuutta nostaa myös maksetulla mainonnalla sosiaalisessa mediassa, joka on täysin totta! Vaikuttajamarkkinoinnin avulla saadaan kuitenkin luotua aitoja käyttökokemuksia tuotteesta, ja samalla nidottua tunnettu sekä pidetty vaikuttaja osaksi brändin imagoa. Mikäli vaikuttajien oikeaoppinen valinta kiinnostaa, tsekkaa mun tekemä lyhyt video aiheen ympäriltä. Brändin tietoisuuden lisäämistä voidaan vaikuttajamarkkinointikampanjassa mitata esimerkiksi vaikuttajan julkaisujen sitoutuneisuuden, someseuraajien kasvun ja brändihakujen sekä tietysti verkkosivuille ohjattujen kävijöiden määrän perusteella.

Vaikuttaja on taitava sisällöntuottaja

Vaikuttajamarkkinoinnin yksi parhaita puolia on, että se vapauttaa resursseja jokaisen markkinointitiimin painajaiseen, eli sisällöntuotantoon. Hyvä vaikuttaja hoitaa itse kaiken sisällön tuottamisen, tekstistä kuvien kautta mahdolliseen videoon. Oikein käytettynä yritys saa myös itse hyödynnettyä vaikuttajan tuottamaa sisältöä omassa markkinointiviestinnässään. Huomioitavaa tässä kuitenkin on, että vaikuttajan tuottaman sisällön hyödyntämisestä tulee aina sopia etukäteen vaikuttajan kanssa. Tosin, meidän kanssa tehtävissä vaikuttajamarkkinointikampanjoissa me pidämme tästä klausuulista huolen. Se onkin varmasti yksi hyvä syy, miksi vaikuttajamarkkinointia tulisi tehdä asiaan vihkiytyneen toimiston kanssa.

Vaikuttajamarkkinointi toimii myös digimarkkinoinnin työvälineenä

Varmaankin ensimmäisiä häivähdyksiä modernista vaikuttajamarkkinoinnista tuli jo pitkän aikaa sitten, kun erilaiset blogiyhteistyöt nostivat päätään. Bloggarit pääsivät tekemään yhteistyötä eri brändien kanssa kirjoittamalla yhteistyöpostauksia blogiinsa. Ja kun puhutaan hakukoneoptimoinnista, eli verkkosivujen hakukonenäkvyyden kasvattamisesta, on linkkaukset ja viittaukset toisilla verkkosivuilla yksi tehokkaimmista välineistä. Samalla tavalla myös nykyisin vallalla olevat, kaupalliset Instagram-, TikTok- ja YouTube-julkaisut, toimivat brändin näkyvyyden noston työvälineenä. Yksi erittäin tehokas tapa hyödyntää vaikuttajan tuottamaa sisältöä on myös käyttää tämän julkaisua hyödyksi maksetussa mainonnassa.

Sosiaalisen median maksettu mainonta – edut ja hyödyt

Sosiaalisen median maksetun mainonnan suurin hyöty on ehdottomasti se, että kampanjat saa pystyyn nopeasti, niitä pystytään analysoimaan tarkasti ja tehokkaasti ja myös pienellä budjetilla pääsee suhteellisen hyvin liikkeelle.

Somen maksettua mainontaa on helppoa mitata ja analysoida

Maksetun mainonnan yksi parhaista puolista on mitattavuus ja saavutettujen tulosten analysointi. Dataa on saatavilla laajasti niin Google Analyticsista kuin esimerkiksi Facebookin omasta Ads Managerista. Datan analysoinnin avulla mainoskampanjoita on mahdollista kehittää nopeallakin aikataululla, tai mahdollisesti jopa keskeyttää kokonaan. Lisäksi Facebookin omia algoritmeja hyödyntämällä mainonnan optimointia voi tehostaa ja jopa automatisoida.

Mainonnan kohdentaminen on nopeaa ja sitä on yksinkertaista kehittää

Sosiaalisen median markkinointikampanjoiden kohdentaminen on suhteellisen simppeliä – käytännössä yksinkertaisimmillaan markkinointia voidaan kohdentaa iän, sijainnin ja kiinnostuksen kohteiden (esimerkiksi eri liikuntalajit ja liikunnan muodot) mukaan. Markkinoinnin kohdentamisen kehittäminen on tehokasta esimerkiksi kohdentamalla mainontaa jo ostaneiden kopiokohderyhmille (ns. kaksoisolentokohderyhmät), puhumattakaan uudelleenmarkkinoinnista, joka on lähes aina todella tehokas, ja samalla välttämätön, osa maksetun mainonnan suunnitelmaa.

Kuten edellisessä kappaleessa mainitsin, mainontaa ja samalla myös kohdentamista on tehokasta kehittää pikaisestikin pohjautuen dataan. Mikäli haluat tietää lisää vaikuttajamarkkinoinnin kohdentamisesta, tsekkaa mun tekemä video aiheesta.

Konversioihin pohjautuva markkinointi on todella tehokasta

Kukapa markkinoija ei haluaisi saada sijoittamaansa rahaa mahdollisimman nopeasti takaisin? Maksetun mainonnan avulla on tehokasta rohkaista käyttäjiä tekemään ostopäätös tai jättämään yhteydenottopyyntö. Facebookin Ads Managerissa puhutaan jopa konversiotavoitteista, jotka automaattisesti optimoivat mainoksia tavoittamaan mahdollisimman suuren määrän konversioita.

Tehokkaan konversiopohjaisen mainonnan lisäksi maksetun mainonnan suhdetta myyntiin on myös todella helppoa mitata. Vaikuttajamarkkinoinnissa myyntiä mitataan yleensä esimerkiksi vaikuttajan henkilökohtaisella alennuskoodilla tai omalla, tägitetyllä linkillä. Näiden keinojen avulla ei kuitenkaan pystytä seuraamaan verkkosivulla tapahtuvaa toimintaa, tai pystytä nitomaan myöhemmin tehtävää ostopäätöstä heränneeksi vaikuttajan tekemästä julkaisusta.

VINKKI! Jos haluat lukea lisää somemainonnasta, suosittelen ehdottomasti tsekkaamaan Suomen Digimarkkinoinnin blogin, jossa asiaa on käsitelty erittäin kattavasti. 

Yhteenveto – vaikuttajamarkkinointi vs somemainonta

Vaikuttajamarkkinointi ja somemainonta ovat molemmat todella tehokkaita oikein toteutettuna. Jos minulta kysytään, kumpi on tehokkaampi tapa tehdä markkinointia, ei siihen ole olemassa yhtä oikeaa vastausta. Oikeaan ratkaisuun päästään määrittämällä kampanjalle selkeät ja mitattavissa olevat tavoitteet, määrittämällä kohderyhmä mahdollisimman tarkasti ja pohtimalla myös käytettävissä olevaa budjettia.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että nämä kaksi markkinoinnin toimenpidettä on mahdollista yhdistää, eikä niitä tulisikaan pitää erillä toisistaan. Esimerkiksi vaikuttajan julkaisun kautta verkkosivuille ja/tai yrityksen sometilille ohjattuja kävijöitä tulisi muistuttaa kustannustehokkaalla uudelleenmarkkinointikampanjalla, tai vaikuttajan julkaisua boostata, jotta laajempi joukko potentiaalisia asiakkaita pääsee kuluttamaan tätä sisältöä.

Meidän isoimpiin teeseihin kuuluukin vaikuttajamarkkinoinnin ja digimarkkinoinnin välin umpeen kurominen. Liian usein tuntuu, että digimarkkinointia tehdään strategisesti ja suunnitellusti, mutta vaikuttajamarkkinointia taas erillisenä toimenpiteenä. Oikein toteutettuna nämä kaksi toimivat yhdessä ja tuottavat iloa niin markkinointitiimille kuin yrityksen johdollekin!

Mikäli haluat keskustella siitä, miten vaikuttajamarkkinointi saataisiin tehokkaaksi osaksi teidän yrityksen markkinointia, laita mulle sähköpostia osoitteeseen tai soittele 040 860 4330. Voit myös varata suoraan ajan maksuttomaan konsultaatioon täällä.

Lue myös nämä artikkelit: