”Neljä yrityskohdetta, neljä kilpailijajoukkuetta, yksi kaupunki – ja yksi voittaja! Liekehtivää lasinpuhallusta, huojuvia kuormalavatorneja, kipakoita koodinpätkiä ja petaamattomia hotellihuoneita. Katso mitä tapahtuu, kun neljä suosittua somevaikuttajaa ottaa mittaa toisistaan Amazing Business Racessa – ihan lähellä Hämeenlinnassa!” Näin vauhdikkaasti kuvailtiin toteuttamaamme vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuutta.
Lähtötilanne
Hämeenlinna on keskisuuri kaupunki Kanta-Hämeessä, josta on, markkinointipuheidenkin mukaan, lyhyt matka pääkaupunkiseudulle. Kaupungin markkinoinnin yhtenä tärkeimmistä tavoitteista on tuottaa erilaista ja osallistavaa sisältöä, sekä herätellä niin yrityksiä kuin yksityishenkilöitä työllistymismahdollisuuksien kartoittamiseen Hämeenlinnassa.
Mitä me teimme
Hämeenlinnan kaupungin markkinointitiimiltä saadun briiffin perusteella kehitimme kilpailullisen videosarjan, jossa yhdistyy sekä tunnettujen vaikuttajien tuottama sisältö että sisällön käyttäminen hyödyksi kaupungin omassa viestinnässä. Ajatuksena oli myös, että sisällön ajattomuutta hyödyntäen kaupunki voi käyttää videosarjaa hyödyksi viestinnässään vielä pitkään. Tavoitteiden ja kohderyhmäanalyysin jälkeen valitsimme yhdessä Hämeenlinnan kaupungin kanssa kilpailun osallistujat – toisin sanoen siis kampanjan vaikuttajat. Vaikuttajiksi valikoituivat näyttelijä ja tv-persoona Tero Tiittanen, seksuaaliterapeutti ja tv-juontaja Marja Kihlström, motivaatiopuhuja ja hyvinvointiyrittäjä Johannes ”Hatsolo” Hattunen sekä radiojuontaja ja -toimittaja Kimmo Sainio. Sarjan juontajaksi valittiin CMoren Liiga-lähetyksistäkin tuttu Alina Voronkova.
Kuvausten jälkeen sarja julkaistiin Hämeenlinnan kaupungin YouTube-kanavalla tiiviissä tahdissa. Suunnittelimme julkaisun ympärille kattavan vaikuttajamarkkinointikampanjan, jonka tärkeimpänä tavoitteena oli ohjata kiinnostuneita katsojia tutustumaan sarjaan kampanjasivustolla. Vaikuttajat hyödynsivät sisällöntuotannossa kuvauspäivien aikana otettua materiaalia sekä somekäyttöön tarkoitettuja, lyhyitä ja hauskoja klippejä sarjan jaksoista. Kampanjan verkkosivuilta löytyvän lomakkeen on täyttänyt artikkelin julkaisuhetkellä jopa 250 Hämeenlinnan työskentelymahdollisuuksista kiinnostunutta.
”Kun Mikko Noordilta otti minuun yhteyttä vaikuttajamarkkinoinnin tiimoilta oli se ”rakkautta ensi kuulemalla”. Aikoihin en ollut saanut yhteydenottoa, jossa vilpittömästi oltiin kiinnostuneita asiakkaasta ja hänen haasteistaan. Heitin Noordin porukoille melkoisen haasteen kuntamarkkinoinnin saralta ja he tarttuivat siihen innolla ja nopeasti! Yhtään turhaa palaveria ei pidetty ja idean loppuhionta sujui todella ammattimaisesti. Kampanjaamme tarvitsimme laajan yrityskentän sitouttamisen ja siinäkin Noordin porukka onnistui täydellisesti. Voin suositella kaikille edes hitusen vaikuttajamarkkinointia harkitseville Noordia – heittäkää pallo heille, ottavat sen varmasti kiinni <3”
Kati Tiitola, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, kaupunkimarkkinointi, Hämeenlinnan kaupunki / Linnan Kehitys Oy
Kampanja lukuina artikkelin julkaisuhetkellä
Kampanjajulkaisujen näyttökerrat yhteensä: 296 651
Kampanjajulkaisujen tavoittavuus yhteensä: 275 885
Kampanjajulkaisujen sitoutumisaste keskimäärin: 3,58 %
Lomakkeen täyttöjä verkkosivuilla: 226
Kampanja pähkinänkuoressa
Tuotanto ja konseptointi: Noord Agency Oy (Mikko Salonen, Karri Kiuru, Juska Reiman)
Asiakas: Hämeenlinnan kaupunki / Linnan Kehitys Oy
Videoiden käsikirjoitus ja ohjaus: Karri Kiuru, Juska Reiman (Noord Agency Oy)
Videoiden kuvaus: Teo Vincent Nordström, Aapo Enqvist
Videoiden editointi: Teo Vincent Nordström
Valokuvaus: Samir Abya
Vaikuttajayhteistyöt: Noord Agency Oy
Vaikuttajat: Alina Voronkova, Tero Tiittanen, Marja Kihlström, Johannes ”Hatsolo” Hattunen, Kimmo Sainio