Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Sesongit vaikuttajamarkkinoinnissa – Syksy

Kasasimme tärkeimmät Suomessa vietettävät juhlapyhät ja ostopäivät aina Back to School -ajasta uuteen vuoteen asti ja tarkastelleet näitä sesongin juhlia vaikuttajamarkkinoinnin näkövinkkelistä. Löydät tästä artikkelista vinkkejä sekä aikaisempia toteutuksia niin Suomesta kuin kansainvälisiltä vesiltä. Syksyn vaikuttajamarkkinointia suunnitellessa voit tarkistaa tästä listasta juuri teille sopivat juhla- ja ostopäivät ja aloittaa vaikuttavien kampanjoiden suunnittelemisen.

Toisaalta, voit myös ottaa meihin yhteyttä, niin suunnittelemme yhdessä teille tehokkaat ja vaikuttavat vaikuttajatoimenpiteet vuoden toiselle puolikkaalle! 😎

Back to School -vaikuttajamarkkinointi

Syksyn Back to School -sesonki alkaa liukuvasti heinäkuun loppupuolella vanhempien ja koululaisten orientoituessa paluuseen koulunpenkille ja kestää jopa syyskuun puoleen väliin asti. Vuonna 2023 peruskoulujen lukukaudet alkavat 9. tai 10.8., minkä takia koulujen alkuun liittyviä hankintoja aletaan pohtimaan jo hyvissä ajoin.

Korkeakoulujen syyslukukausi alkaa peruskouluja myöhemmin, yleisesti syyskuun alussa. Tämän takia korkeakouluopiskelijat orientoituvat opiskeluihin hieman lapsiperheitä ja peruskouluopiskelijoita myöhemmin. On kuitenkin hyvä huomioida, että uusien korkeakoulujen opiskelijavalinnan tulokset julkaistaan heinäkuussa. Ensimmäistä opiskeluvuottaan aloittavat opiskelijat alkavat siis orientoitua opintoihin sekä siihen liittyviin hankintoihin jo heinäkuun puolella. Varsinkin suurempien hankintojen, kuten tietokoneiden, tablettien, muuton yhteydessä hankittavien kalusteiden kohdalla hankintaprosessi aloitetaan hyvinkin aikaisessa vaiheessa, minkä takia kampanjoiden suunnitteleminen ja toteuttaminen kannattaa aloittaa ajoissa.

Hyvä match:

  • Koulu- ja opiskelutarvikkeet (Esimerkkinä Jared Mecham x CVS)
  • Koululaisten/opiskelijoiden muoti, vaatteet ja asusteet
  • Kulutuselektroniikka, kuten tietokoneet, tabletit, puhelimet ja oheislaitteet
  • Erilaiset kuluttajapalvelut nuorelle kohderyhmälle

Vaikuttajamarkkinointi & Halloween

Halloween ja sen juhliminen yleistyy Suomessa vuosi vuodelta. Jotkut juhlivat Halloweenia intensiivisesti tekemällä Halloween-teemaisia reseptejä, koristelemalla kotia ja pukeutumalla Halloween-juhliin, toisille Halloweenin viettäminen on pientä, vain esimerkiksi kauhuelokuvien katsomista. Kurpitsalyhdyistä, haamuista ja noidista tunnettua Halloweenia vietetään pyhäinpäivää edeltävänä päivänä. Pyhäinpäivää vietetään Suomessa 31.10. ja 6.11. välisenä lauantaina, minkä takia Halloweenia vietetäänkin aina perjantaina. Vuonna 2023 Halloweenia juhlitaan 31.10.2023.

Halloween on kiireistä sekä hedelmällistä aikaa muun muassa kosmetiikka-, ruoka-, sekä muoti ja vaatetus -vaikuttajien some-tileillä. Muista siis valita kampanjasi sisällöt ja vaikuttajat ajoissa.

Esimerkkejä maailmalta:

Hyvä match:

  • Halloweenasut ja -asusteet
  • Muoti ja pukeutuminen
  • Elintarvikebrändit ja kuluttajatuotteet
  • Juhlatarvikkeet
  • Juhlatilat

Vaikuttavat kampanjat isänpäivän yhteyteen

Isänpäivää vietetään isien ja isyyden kunniaksi Suomessa marraskuun toisena sunnuntaina. Kansainvälisesti Isänpäivä ajankohta vaihtelee, ja esimerkiksi Yhdysvalloissa sitä vietetään kesäkuun kolmantena sunnuntaina.

Isänpäivän perinteisiin kuuluu isien pienimuotoinen muistaminen hemmottelemalla ja lahjoilla sekä ainakin omasta lapsuudesta muistuvilla, sympaattisilla korteilla. Isänpäivä ei välttämättä ole kaupallisesti yhtä merkittävä juhla, kuin esimerkiksi listalla edellä mainitut. Tästä huolimatta isänpäivän henkeen ja perinteisiin kuuluvat vahvasti muun muassa elämysten tarjoaminen sekä itsetehdyt lahjat. Tästä maukkaana esimerkkinä @liemessa x Dan Sukker Suomi -yhteistyö.

Hyvä match:

  • Elämykset
  • Kustomoitavat tuotteet
  • DIY- ja askartelutarvikkeet
  • Elintarvikebrändit ja kuluttajatuotteet
  • Talviurheilu ja -ulkoiluvarusteet
  • Juhla-asusteet

Vaikuttajamarkkinointi Black Fridayna

Rapakon takaa Suomeen rantautunut kulutusjuhla Black Friday on yksi vuoden suurimmista ostospäivistä, joka on vuosien myötä kasvanut viikon mittaiseksi kaupalliseksi Black Week -sensaatioksi. Black Friday on tarjoushaukkojen kulta-aikaa, sillä sen tunnusomaisena piirteenä on kattavat alennusmyynnit erityisesti kuluttajatuotteiden saralla. Black Fridayta vietetään kiitospäivän jälkeen, eli marraskuun neljäntenä perjantaina. Cyber Monday on Black Fridayta seuraava maanantai, jolloin erityisesti verkkokaupat tarjoavat mittavia alennuksia ja tyhjentävät varastojaan.

Yhdysvalloissa Black Fridayta pidetään joulun avasupäivänä, ja se onkin monelle toimijalle vuoden suurin myyntipäivä sekä kuluttajille suurin ostospäivä. Black Fridayta hyödyntävät eniten kuluttajatuotteita myyvät yritykset, etenkin kulutuselektroniikkabrändit. Esimerkkejä aiempien vuosien Back Friday -vaikuttajamarkkinoinnista ovat esimerkiksi: io-tech x AOC ja zahra x Walmart

Niin kuin muidenkin juhlien / ostospäivien kohdalla, vaikuttajamarkkinoinnin aloittaminen on tärkeää erityisesti Black Fridayn tapauksessa. Mainosähky on vuoden aikana kuluttajille pahin ehkä juuri Black Week:n aikoihin ja sitä edeltävinä viikkoina. On tärkeää olla esillä Black Fridayna sekä sitä edeltävinä viikkoina. Yksi toimivaksi todettu tapa on hyödyntää saman vaikuttajan sisältöjä sekä ennakkomarkkinoinnissa että H-hetkenä.

Hyvä match:

  • Kuluttajatuotteet
  • Kulutuselektroniikka
  • Verkkokaupat
  • Urheilu- ja ulkoilubrändit
  • Vaatetus- ja muoti


Ps. Kaupallisen kulutusjuhlan vastapainoksi samaan aikaan Black Fridayn kanssa vietetään kansainvälistä Älä osta mitään -päivää (Buy Nothing Day). Vaikuttajayhteistyön rakentaminen Älä osta mitään -päivän ympärille sopii erityisesti vastuullisuutta ja vihreitä arvoja vaaliville brändeille, jotka voivat vaikuttaa kohderyhmäänsä kestävän kulutuksen teemojen kautta ja kehottaa ihmisiä tekemään hankintoja vain tarpeeseen.

Itsenäisyyspäivän vaikuttajamarkkinointi

Itsenäisyyspäivää vietetään Suomessa *rumpujen pärinää* 6.12. Itsenäisyyspäivän viettoon liittyy lukuisia pitkäikäisiä perinteitä, kuten sinivalkoisten kynttilöiden polttaminen, juhlallinen pukeutuminen ja illallistaminen sekä Itsenäisyyspäivän vastaanoton ja Puolustusvoimien paraatin seuraaminen.

Itsenäisyyspäivänä aktiivisesti mainostavista brändeistä hyvänä esimerkkinä toimii Fazer, jonka brändi ja arvot sopivat hyvin suomalaisiin arvoihin sekä oivaltaviin ja ajatusmaailmoja haastaviinkin kampanjoihin.  Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen Itsenäisyyspäivän ympärillä ei ole Suomessa hirveän yleistä, minkä takia se saattaakin olla juhlaan sopiville brändeille kultakaivomainen mahdollisuus! Itsenäisyyspäivän aikaan luonnollisesti toimivia vaikuttajamarkkinoinnin toteutuksia ovat esimerkiksi kampanjat illallisreseptien, arvokkaiden juomasuositusten tai juhlallisen pukeutumisen ympärillä.

Hyvä match:

  • Juhlallinen muoti ja pukeutuminen
  • Kosmetiikka
  • Elintarvikkeet, erityisesti reseptiikan kautta
  • Ravintola ja arvokkaat elämykset
  • Hyväntekeväisyysjärjestöt

Vaikuttajamarkkinointi jouluna

Joulu on yksi vuoden suurimmista juhlista. Jouluna ja sitä edeltävänä aikana kuluttajat etsivät lahjaideoita sekä erilaisia joulutuotteita koristelua, sisustusta, pukeutumista sekä ruokailua varten. Joulun viettoon liittyy Suomessa yhteisöllisyys sekä messevät jouluruoat, asunnon koristelu ja lahjojen jakaminen.

Jouluteemaisten tuotteiden palveluiden markkinointi alkaa esimerkiksi kuluttajatuotteiden, kuten joulusuklaiden ja suklaakalentereiden osalta yleisesti jo joulukuuta edeltävien kuukausien aikana. Vielä näin elokuussa ei kaupoissa onneksi joulukalentereita näy. Joulusesongin alku voidaan sijoittaa joulukuun alkuun. Joulutuotteiden ja -palveluiden markkinointi on joidenkin tuotteiden ja palveluiden osalta hyvä aloittaa jo ennen Black Weekiä, mutta eniten joulutuotteita ostetaan heti Cyber Mondaysta alkaen.

Vaikuttajamarkkinointi, kuten muukin markkinointi joulun aikana on luonnollista rakentaa esimerkiksi lahjavinkkien, joulumuodin, reseptien ja tarjoilusuosituksien ympärille. Sisustus ja koristelu on myös iso osa joulun perinteitä ja joulufiilistä, mistä toimivana esimerkkinä Krista Pärmäkoski x Veke -yhteistyö ja kansainvälisiltä vesiltä Targetin DIY-tutoriaalit & Body Shopin #GiveWithJoy.

Joulu on monille erilainen juhla erilaisine käytänteineen, minkä takia juhlasta on eri ihmisillä hyvinkin poikkeavia muistoja ja mielipiteitä. Tämän vuoksi joulun ajan vaikuttajamarkkinoinnissa on hyvä antaa vaikuttajille vapaus kertoa omasta suhtautumisestaan jouluun ja sen viettoon.

Hyvä match:

  • Pukeutuminen ja muoti
  • Sisustus ja koristelu
  • DIY- ja askartelutarvikkeet
  • Elintarvikkeet, etenkin jouluteemaiset
  • Lahjaksi sopivat tuotteet ja elämykset

Vaikuttajamarkkinointi & uusi vuosi

Vuoden juhlakalenteri huipentuu uudenvuoden juhlaan. Viime vuosina uudenvuoden vaikuttajamarkkinoinnissa on nähty yhteistöitä muun muassa muodin ja pukeutumisen, juhlareseptien, matkailun ja pelaamisen saralla. Uusivuosi tarkoittaa uuden sivun kääntämistä elämässä, ainakin vuosiluvun merkeissä. Tämän takia uuden vuoden ympärille voi konseptoida luovia tai tulevaan tai menneeseen vuoteen yleisesti viittaavia kampanjoita kuten esimerkiksi viime uuden vuoden Petteri Poukka x Elisa -toteutus.

Uuden vuoden reseptien ja juhlavinkkien lisäksi uutena vuotena korostuu turvallinen ja vastuullinen juhlinta, mikä on näkynyt muun muassa vastuullisen juhlinnan sekä turvallisten ilotulitteiden käytön korostamisessa.

Hyvä match:

  • Pukeutuminen ja muoti
  • Sisustus ja koristelu
  • DIY- ja askartelutarvikkeet
  • Elintarvikkeet
  • Turvallinen ja vastuullinen juhlinta

Olemme kasanneet tähän artikkeliin syyssesongin merkittävimmät juhla- ja ostospäivät Suomessa. Jäikö meiltä jokin merkkipäivä huomaamatta?

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.