Webinaari to 17.11.2022: Miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan osaksi markkinointisuunnittelua? Ilmoittaudu mukaan täällä!

5 vinkkiä vaikuttajamarkkinoinnin aloittamiseen

Vaikuttajamarkkinointia ei tulisi ajatella vain yksittäisenä mediaostona tai markkinointitempauksena, vaan sen tulisi olla osa markkinoinnin kokonaisuutta. Vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelu ja toteutus vaatii huolellisuutta, tarkkuutta ja tavoitteita, jotta investointi maksaa itsensä myös takaisin. Tsekkaa nämä viisi vinkkiä, joiden avulla voit aloittaa suunnittelemaan tehokasta ja tuloksellista vaikuttajamarkkinointia!

Määritä tavoitteet ja mittarit

Onnistunut vaikuttajamarkkinointikampanja tukee yrityksesi tai brändisi liiketoimintaa. Onnistuaksesi vaikuttajamarkkinoinnissa, sinun tulee määrittää selketä tavoitteet markkinointikampanjalle. Kampanjan tavoitteena voi olla esimerkiksi uusien rekisteröityneiden käyttäjien tavoittaminen, verkkokaupan myynnin kasvattaminen, sosiaalisen median tilien seuraajamäärän kasvattaminen, tai vaikkapa brändin tunnettuuden parantaminen. Tavoitteiden lisäksi vaikuttajamarkkinoinnille, kuten muullekin markkinoinnille, tulisi määrittää realistiset mittarit. Mittareita miettiessä niitä tulisi luonnollisesti peilata aiemmin määritettyihin tavoitteisiin.

Tavoitteita määrittäessä ota huomioon ainakin nämä asiat:

  • Mitä kampanjalla tavoitellaan? Tunnettuutta, myyntiä vai uusia käyttäjiä?
  • Kenelle viestiä halutaan kohdentaa, eli mikä on kampanjan kohderyhmä
  • Missä potentiaaliset asiakkaat fyysisesti sijaitsevat?
  • Minkä vaikuttajamarkkinoinnin kanavan kautta potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan?

Mikäli vaikuttajamarkkinoinnin strategian suunnittelu on teille ajankohtaista, kannattaa tsekata Mikon tekemä lyhyt video aiheesta.

Budjetoi vaikuttajamarkkinointi

Kuten kaikessa markkinoinnissa, käytettävissä oleva budjetti on suunnittelun A ja O. Vaikuttajamarkkinoinnin budjettia laatiessa tulisi ottaa huomioon yrityksen markkinointistratregia ja markkinoinnin kokonaisbudjetti. Mahdollisuuksien mukaan ota vaikuttajamarkkinointi osaksi kokonaisbudjetin suunnittelua. Tärkeänä huomiona tähän haluan sanoa, että vaikuttajamarkkinointia voi operoida myös pienemmällä budjetilla esimerkiksi tehokkaiden mikrovaikuttajien avulla.  

Vaikuttajamarkkinoinnin hintaan vaikuttavat muun muassa:

  • Vaikuttajan työn määrä, yhteistyösisältöjen määrä
  • Vaikuttajien kanavan tavoittavuus ja sitoutuneisuus
  • Vaikuttajan muu presenssi (esim. mediapersoona, näyttelijä, juontaja, artisti)

Mikäli haluat tietää enemmän hinnoittelusta, kannattaa tsekata meidän artikkeli aiheesta.

Valitse vaikuttajat tarkasti

Meiltä kysytään usein, että kuka vaikuttaja sopisi asiakasyrityksellemme. Vaikuttajien valintaan kannattaakin käyttää aikaa tarpeeksi. Vaikuttaja on seuraajilleen kuin ystävä, kaveri tai esikuva, jonka sanomisia ja päivityksiä kuunnellaan tarkasti. Kullakin vaikuttajalla on oma seuraajakunta, jonka vaikuttaja tuntee tarkasti. Jos et tunne vaikuttajan yleisöä, suosittelen kysymään rohkeasti vaikuttajalta. Vaikuttajat ovat tottuneet vastaamaan näihin kyselyihin, ja reagoivatkin niihin yleensä nopeasti.

Kysy vaikuttajalta ainakin seuraavat asiat:

  • Demografiset tiedot (seuraajien ikä, sukupuoli, sijainti)
  • Seuraajamäärät ja sitoutuneet tilit viimeisen kuukauden ajalta
  • Viimeisen kolmen kaupallisen yhteistyön tulokset (näyttökerrat, tavoittavuus, sitoutuneisuus)

Suosittelen tutustumaan myös vaikuttajan sisältöön ja vaikuttajien kanssa käytävään keskusteluun. Pieni googlaustuokio ei myöskään koskaan ole tehnyt pahaa – kannattaa ainakin pikatsekata, kenen kanssa yhteistyötä ollaan lähdössä tekemään.  

Ota vaikuttajat mukaan suunnittelemaan sisältöä

Ammattimainen vaikuttaja tuntee yleisönsä ja tietää, millainen sisältö seuraajakunnalle toimii ja minkälaisella yhteistyöllä saavutetaan halutut tavoitteet. Sisältösuunnitelmaa voi tietysti hioa myös asiansa osaavan vaikuttajamarkkinointitoimiston kanssa. Hyvin suunniteltu ja toteutettu yhteistyösisältö voi tavoittaa moninkertaisen yleisön ja saada lisäksi medianostoja myös somekanavan ulkopuolella. Näistä hyviä esimerkkejä ovat muun muassa tiktokkaajien toteuttamat reseptivideot, jotka ovat nousseet ilmiöiksi, ja joita nostetaan esille iltapäivälehdissä ja muissa digijulkaisuissa kuukausittain.

Briiffaa vaikuttaja selkeästi

Vaikuttajamarkkinointikampanjan briiffi on tärkeä palanen kampanjan suunnitteluvaihetta. Hyvästä briiffistä vaikuttaja löytää ainakin kampanjan tavoitteet, aikataulun, halutut hashtagit ja tägättävät tilit sekä ohjeet kaupallisen yhteistyön merkitsemiseen. Lisäksi kampanjabriiffiin kannattaa sisällyttää toiveet vaikuttajan tuottamaan sisältöön – unohtamatta ohjeistusta raportoinnista ja tietysti laskutuksesta. Muista kertoa briiffissä myös, mikäli haluat vaikuttajan tuottaman materiaalin tarkistukseen ennen kampanjajulkaisua. Muistathan tehdä vaikuttajan kanssa myös kirjallisen sopimuksen yhteistyöstä.

Suosittelen tsekkaamaan myös nämä artikkelit:

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.

Tuntuuko sinustakin, että vaikuttajamarkkinoinnin sulauttaminen osaksi markkinointisuunnittelua tuottaa haasteita? Tässä webinaarissa käydään läpi, miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan tiiviiksi osaksi markkinointisuunnittelua siten, että vaikuttajatekeminen kulkee käsi kädessä muiden markkinointitoimenpiteiden kanssa – ei toisella puolen tietä.