Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Vaikuttajamarkkinointi rekrytoinnissa

Markkinointi on löytänyt paikkansa osana rekryprosesseja, mutta miten vaikuttajamarkkinointia voidaan hyödyntää rekryissä ja rekrymarkkinoinnissa? Ennen kaikkea, rekrymarkkinointikin on markkinointia ja sen tulisi olla kiinteä osa yrityksen markkinointistrategiaa. Vaikuttajamarkkinointi rekrytoinnissa sitouttaa ja tuo yrityksen lähemmäs potentiaalisia työnhakijoita.

Onnistuneessa rekrymarkkinointikampanjassa markkinoidaan muutakin, kuin yhtä tiettyä täytettävää työtehtävää. Rekrymarkkinoinnilla voidaan vaikuttaa yrityksestä syntyvien mielikuvien syntymiseen. Parhaimmillaan rekrymarkkinoinnilla ei haeta osaajaa vaan markkinoidaan fiilistä, työolosuhteita ja yrityksen arvoja. Osaajat löytävät tiensä tarpeeksi houkutteleviin työmahdollisuuksiin ja mielenkiintoisien brändien ympärille.

Määritä selkeät tavoitteet rekrymarkkinoinnille

Mitä osaamista yrityksessä tarvitaan? Millainen on unelmien työnhakija? Tai millaisia asioita potentiaalinen työnhakija arvostaa tai millaista sisältöä kuluttaa vapaa-ajalla? Vaikuttajamarkkinoinnissa hyödynnetään sosiaalisessa mediassa tunnettujen henkilöiden yleisöjä. Vaikuttajien yleisöt jakavat ainakin osaksi samoja arvoja ja käytänteitä kuin vaikuttajat. Vaikuttajavalinta onkin tavoitteiden määrittelyn jälkeen tärkein toimenpide vaikuttajamarkkinointia suunnitellessa. Lue lisää vaikuttajien valinnasta aiemmasta artikkelistamme.

Vaikuttajamarkkinointi rekrytoinnissa – tilaa luovuudelle

Jos vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään rekrymarkkinoinnissa, niin harvoin puhutaan vain tiettyyn työpaikkaan kohdistuvasta kampanjasta. Vaikuttajan kautta voit kertoa halutulle kohdeyleisölle yrityksestäsi, brändistäsi, työyhteisöstä ja yrityksen arvoista samalla rakentaen entistä parempaa työnantajamielikuvaa. Huolellisesti rakennettu konsepti ja tarina kampanjan taustalla kertoo myös yrityksesi asiantuntijuudesta. Hyvin rakennettu vaikuttajamarkkinointikampanja vaatii ympärilleen myös ripauksen rentoutta, positiivista fiilistä ja vapautta. Vaikuttajien kanssa työskennellessä on hyvä antaa tilaa heidän luovuudelleen ja sisältöideoilleen, sillä he tietävät miten voittaa seuraajakunta brändisi puolelle.

Vaikuttajamarkkinointikampanja ei kuitenkaan korvaa esimerkiksi digimarkkinoinnin toimenpiteitä. Vaikuttajien tuottamaa sisältöä tulisikin hyödyntää mahdollisimman kattavasti niin yrityksen omassa sisällöntuotannossa kuin maksetussa mainonnassa. Jos yritys on valinnut vaikuttajamarkkinointikampanjan kasvoksi tunnetun mediapersoonan, on mahdollista hakea myös mediatiedotteen avulla myös medianostoja suosituissa kanavissa.

Rekrymarkkinoijan muistilista

Ottaessasi vaikuttajamarkkinoinnin osaksi rekrymarkkinointia, muista ainakin nämä asiat:

  1. Markkinoi muutakin kuin avoimia työpaikkoja. Brändiä, arvoja ja asiakaslupausta – näin parannat työnantajamielikuvaa!
  2. Valitse vaikuttaja yleisön, sitoutuneisuuden ja vaikuttajan sisältöjen perusteella.
  3. Älä unohda muuta markkinointia: Vaikuttajamarkkinoinnin tulisi olla tiivis osa yrityksen muuta markkinointia.
  4. Muista hyödyntää vaikuttajaa tai vaikuttajia myös yrityksesi viestinnässä.
  5. Kerro meneillään olevista vaikuttajayhteistöistä myös sisäisesti. Tämä voi parantaa myös yhteishenkeä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta yrityksen sisällä!
  6. Anna tilaa luovuudelle ja sisältöideoille. Vaikuttajilta saadut ideat ovat monesti uudenlaisia, raikkaita tuulahduksia!
  7. Varmista vaikuttajien sisältöjen oikeaoppinen merkintä

Keissinosto: Hämeenlinna Amazing Business Race

Toteutimme Hämeenlinnan kaupungille videosarjan ja sen ympärille vaikuttajamarkkinointikampanjan, jossa kerroimme tarinaa hämeenlinnalaisista yrityksistä osallistavien kilpailujen ja vaikuttajien avulla. Hämeenlinnan kaupungin markkinoinnin yhtenä tarkoituksena on tuottaa erilaista ja osallistavaa sisältöä, sekä herätellä myös yrityskenttää kartoittamaan mahdollisuuksia Hämeenlinnassa. Kampanjan aikana etsittiin vaikuttajien yleisöstä ihmisiä, jotka olisivat kiinnostuneita työmahdollisuuksista Hämeenlinnassa. Hämeenlinnan kaupunkiin otti kampanjan seurauksena yhteyttä lähes 300 kiinnostunutta työnhakijaa! Lue referenssiartikkelistamme lisää Hämeenlinna Amazing Business Racesta.

Tässä vielä muutama hyödyllinen artikkeli, jotka auttavat sinua pääsemään alkuun vaikuttajamarkkinoinnissa:

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.