Mitä on UGC-sisällöntuotanto ja miksi se toimii?
UGC-sisällöntuotanto juontaa juurensa sanoista ”User Generated Content”, eli se on alunperin tuote- ja yritysarvosteluita sekä muuta sisältöä yrityksestä. UGC-sisällöntuotanto on vakiintunut terminä myös yrityksen masinoimalle sisällölle, joka on esimerkiksi mikrovaikuttajan tuottamaa, mutta se julkaistaan yrityksen omalla tilillä ja/tai hyödynnetään maksetun mainonnan tukena. UGC-sisällöt toimivat mainonnassa ja viestinnässä, koska ne ovat samaistuttavia, aitoja ja luotettavia.
Miksi UGC-sisältöjä kannattaa tuottaa?
Erityisesti kuluttajabrändien kannattaa hyödyntää UGC-sisältöjä, koska ne ovat luotettavia, aitoja ja rehellisiä. UGC-sisällöt toimivat hyvin myös maksetussa mainonnassa, sillä (hyvin toteutettuna ja tuotettuna) niiden näkeminen ei tunnu katsojasta mainokselta, joten siihen on helpompi samaistua.
Kuinka paljon UGC-sisällöt maksavat?
Tähän ei varmastikaan löydy yhtä oikeaa vastausta, koska UGC-sisältöjen hinta riippuu toteutustavasta – ja jos vaikuttajia hyödynnetään tuotannossa, niin myös vaikuttajien koosta. Noordin toteuttamissa UGC-projekteissa yhden UGC-sisällön hinta on noin 250-600 euroa (+ ALV.).
Miten UGC eroaa vaikuttajamarkkinoinnista?
UGC-sisällöissä sisällön tekee tavallinen kuluttaja tai sisällöntuottaja/esiintyjä, joka ei välttämättä ole vaikuttaja. UGC-sisältöjä ei myöskään jalkauteta vaikuttajan some-kanavien kautta, vaan brändi hyödyntää niitä omassa viestinnässään ja mainonnassaan.
Voiko UGC-sisältöjä käyttää mainonnassa?
Ehdottomasti – kunhan oikeuksista on sovittu mahdollisen sisällöntuottajan ja/tai esiintyjän kanssa. Tätä suosittelemmekin, sillä monien tutkimusten mukaan UGC-sisältöjä pidetään jopa 60 % luotettavampina, kuin brändin itse tuottamia sisältöjä.