(UKK) Usein Kysytyt Kysymykset

Mitä on vaikuttajamarkkinointi ja miten me Noordilla sitä tehdään? Mahtavaa, että oot näin syvällä Noordin verkkosivuilla – tältä sivulta löydät vastauksen meiltä useimmin kysyttyihin kysymyksiin! Jos vastausta ei löydy (tai et ehdi/jaksa sitä etsiä 😎), niin matalalla kynnyksellä soita Mikolle 040 860 4330 tai laita viestiä mikko@noord.fi.

 

001 Yleisesti Noordista

001 Yleisesti Noordista

Mikä on NOORD ja mitä te oikein teette?

Noord on vaikuttaja- ja some-markkinointitoimisto, ja suunnitellaan ja toteutetaan järkeviä, tehokkaita ja luovia vaikuttaja- ja some-markkinoinnin toimenpiteitä meidän asiakasyrityksille. Toimitaan meidän asiakkaiden strategisena some-kumppanina.

Kenelle Noordin palvelut sopii?

Meidän palvelut sopii erityisesti B2C-liiketoimintaa tekeville yrityksille, jotka haluavat kasvattaa some-näkyvyyttään, tuottaa innovatiivista sisältöä ja erottua edukseen kilpailijoista – kaikki tämä tietysti liiketoiminnan kasvu mielessä.

Miksi NOORD kannattaa valita?

NOORD on oikea valinta, jos haluut olla varma, että tavoitatte somessa oikean kohderyhmän tehokkaasti, teette oikeasti erottuvaa sisältöä ja voitte myös olla varmoja, että toimenpiteitä seurataan oikeilla mittareilla.

Mistä nimi NOORD tulee?

NOORD on Amsterdamissa sijaitseva trendialue. Meillä, eli perustajilla Karrilla ja Mikolla, ei sinne mitään kytköksiä saati sidosta ole. Haluttiin uutukaiselle toimistolle mieleenjäävä, lyhyt (mielellään 4-5-kirjaiminen) nimi, ja NOORD tuli vastaan. Meidän mielestä toimii, mitä sä oot mieltä?

002 Vaikuttajamarkkinointi

002 Vaikuttajamarkkinointi

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinointi on some-vaikuttajan, mediapersoonan tai muun kohderyhmän tunteman henkilön hyödyntämistä yrityksen tai brändin markkinoinnissa ja viestinnässä. Tsekkaa tää artikkeli, jos haluat lukea tästä tarkemmin!

Miten valita oikeat vaikuttajat?

Oikean vaikuttajan valinta on haastava prosessi, jossa ennen kaikkea pitäisi välttyä subjektiiviselta ajattelulta (”mun mielestä tää on hyvä tyyppi…”). Oikean vaikuttajan valintaan vaikuttaa kohderyhmä, toivotut sisällöt, yhteistyön tavoitteet ja tietysti budjetti. Vaikka Noordin asiantuntijatiimin päästä löytyy satoja suomalaisia huippuvaikuttajia, hyödynnämme dataan ja tekoälyyn pohjautuvaa Klear-työkalua vaikuttajien skouttaamisessa, valinnassa sekä myös toimenpiteiden läpiviennissä ja tilastoinnissa.

Millaisia tuloksia vaikuttajamarkkinoinnilta voi odottaa?

Tää on mahtava kysymys! Vaikuttajamarkkinointi on strategisesti ja hyvin toteutettuna todella tuloksellinen digimarkkinoinnin toimenpide, jonka avulla voi odottaa bränditunnettuuden kasvua, tuotetietoisuuden kasvua, brändiin sitoutumista sekä tietysti kasvanutta verkkosivu- ja -kauppaliikennettä kuin myös suoraa myyntiä esimerkiksi verkkokaupan kautta. Kaikki nämä tietysti sillä ajatuksella, että tuote ja brändi on kunnossa, sekä vaikuttajamarkkinointia ja vaikuttajia tuetaan muilla markkinoinnin toimenpiteillä.

Miksi vaikuttajamarkkinointi kannattaa?

Vaikuttajamarkkinointia markkinoinnin toimenpiteenä kannattaa harkita, koska se sitouttaa, kasvattaa brändin tunnettuutta ja tietoisuutta sekä oikein tehtynä nostaa myös myyntiä.

003 Twitch-striimaajamarkkinointi

003 Twitch-striimaajamarkkinointi

Mikä on Twitch ja miksi se on markkinointikanavana kiinnostava?

Twitch on alunperin videopelien livestriimaamiseen erikoistunut some-alusta, jossa sitoutunut yleisö seuraa striimaajien lähetyksiä herkeämättä. Nykyään Twitchissä striimataan paljon muutakin videopelien lisäksi, keskusteluita, kokkausta ja ihan arkista elämää. Markkinoijalle kiinnostavan Twitchistä tekee se, että kaikki sisältö tapahtuu livenä ja seuraajat ovat erittäin sitoutuneita seuraamiinsa striimaajiin.

Miten yhteistyö Twitchissä toimii?

Me jaamme Twitch-yhteistyön yleensä kahteen osaan, joista ensimmäinen on banneri- ja chatbot-mainonta. Tällä tavalla yhteistyökumppani näkyy visuaalisesti jokaisessa striimaajan lähetyksessä, ja esimerkiksi haluttua kampanjaviestiä saadaan toistettua tehokkaasti. Chatbot-viestimainonnan avulla potentiaalisia asiakkaita saadaan ohjattua eteenpäin brändin verkkosivuille, verkkokauppaan tai muuhun haluttuun laskeutumissivuun.

Toinen osio Twitch-yhteistöistä on sisältölähetykset, jotka on täysin brändätty yhteistyökumppanin toiveiden mukaan. Kaupallinen sisältölähetys voi olla esimerkiksi brändiin sopivia yhteisöpelejä, leikkimielistä kilpailua seuraajien kesken, tuotteisiin tai yritykseen tutustumista – tai jotain todella paljon villimpää! Tsekkaa esimerkiksi Lounean referenssicase, jossa kaksi striimaajaa järjestivät leikkimielisen kaupunginrakennuskisailun kahden eri yhteisön välillä.

Tarvitseeko markkinoijan tuntea Twitchiä entuudestaan?

Ei tietenkään! Me kerromme tärkeimmät jutut Twitchiin liittyen, jotta tiedätte, olisiko yhteistyö kanavassa teille tehokasta. Meiltä löytyy myös paljon esimerkkicaseja, joiden avulla pääsette hyvin kartalle siitä, millainen sisältö kanavassa toimii!

004 Some-sisällöntuotanto ja yhteisömanagerointi

004 Some-sisällöntuotanto ja yhteisömanagerointi

Millaisia sisältöjä tuotatte? Entä millaisille yrityksille/brändeille?

Tuotamme kaikki some-sisällöt asiakasyrityksillemme räätälöidysti – eli meiltä et saa bulkkisisältöjä, joita näet kilpailevan yrityksen some-kanavissa. Tuotamme sisältöjä yrityksille laajalla skaalalla, mutta suurin osa some-asiakkuuksistamme on kuluttajabrändejä, jotka haluavat kasvattaa näkyvyyttään somessa ja sitä kautta sitouttaa ydinkohderyhmää lähemmäs brändiä.

Voitteko hoitaa somen kokonaan puolestamme?

Todellakin, ja näin me useimmissa tapauksista toimitaankin. Some-projekteissa useimmiten meidän vastuulla on sisältöjen luova suunnittelu ja käsikirjoitus, sisällöntuotanto ja -julkaisu, yhteisömanagerointi sekä sisältöjen maksettu mainonta (boostaus). Unohtamatta tietenkään valmiiksi pureskeltua tilastointia, jonka avulla sisältöjä ja yhteistyötä kehitetään!

Mitä yhteisömanagerointi tarkoittaa?

Yhteisömanagerointi on supertärkeä osa brändien somea, sillä sitä kautta sitoutetaan yhteisöä, tavoitetaan uusia – eli kasvatetaan tiliä. Me hoidamme yhteisömanagerointia täydellä sydämellä – vaikka tiliä saattaakin hoitaa useampi asiantuntijamme, teemme selkeän tone-of-voicen yhteistyön alkuvaiheessa, jotta seuraajasta tuntuu, että brändin somea hoitaa yksi ja sama – samaistuttava henkilö. Yhteisömanagerointi ei ole pelkästään omien sisältöjen kommentteihin vastaamista, vaan vuorovaikuttamista myös muissa, brändiin tai tuotteeseen liittyvissä, sisällöissä.

005 UGC-sisällöntuotanto

005 UGC-sisällöntuotanto

Mitä on UGC-sisällöntuotanto ja miksi se toimii?

UGC-sisällöntuotanto juontaa juurensa sanoista ”User Generated Content”, eli se on alunperin tuote- ja yritysarvosteluita sekä muuta sisältöä yrityksestä. UGC-sisällöntuotanto on vakiintunut terminä myös yrityksen masinoimalle sisällölle, joka on esimerkiksi mikrovaikuttajan tuottamaa, mutta se julkaistaan yrityksen omalla tilillä ja/tai hyödynnetään maksetun mainonnan tukena. UGC-sisällöt toimivat mainonnassa ja viestinnässä, koska ne ovat samaistuttavia, aitoja ja luotettavia.

Miksi UGC-sisältöjä kannattaa tuottaa?

Erityisesti kuluttajabrändien kannattaa hyödyntää UGC-sisältöjä, koska ne ovat luotettavia, aitoja ja rehellisiä. UGC-sisällöt toimivat hyvin myös maksetussa mainonnassa, sillä (hyvin toteutettuna ja tuotettuna) niiden näkeminen ei tunnu katsojasta mainokselta, joten siihen on helpompi samaistua.

Kuinka paljon UGC-sisällöt maksavat?

Tähän ei varmastikaan löydy yhtä oikeaa vastausta, koska UGC-sisältöjen hinta riippuu toteutustavasta – ja jos vaikuttajia hyödynnetään tuotannossa, niin myös vaikuttajien koosta. Noordin toteuttamissa UGC-projekteissa yhden UGC-sisällön hinta on noin 250-600 euroa (+ ALV.).

Miten UGC eroaa vaikuttajamarkkinoinnista?

UGC-sisällöissä sisällön tekee tavallinen kuluttaja tai sisällöntuottaja/esiintyjä, joka ei välttämättä ole vaikuttaja. UGC-sisältöjä ei myöskään jalkauteta vaikuttajan some-kanavien kautta, vaan brändi hyödyntää niitä omassa viestinnässään ja mainonnassaan.

Voiko UGC-sisältöjä käyttää mainonnassa?

Ehdottomasti – kunhan oikeuksista on sovittu mahdollisen sisällöntuottajan ja/tai esiintyjän kanssa. Tätä suosittelemmekin, sillä monien tutkimusten mukaan UGC-sisältöjä pidetään jopa 60 % luotettavampina, kuin brändin itse tuottamia sisältöjä.

 

006 Yhteistyö Noordin kanssa

006 Yhteistyö Noordin kanssa

Miten projekti etenee aloituksesta sisältöjen jalkautukseen?

Ollaan meidän prosessista ylpeitä, sillä se on vuosien saatossa tarkkaan hiottu kokemusten ja asiantuntemuksen pohjalta. Jokainen yhteistyö alkaa aloituspalaverilla, jossa tehdään selkeät suuntaviivat yhteistyölle, päätetään vastuista ja aikataulusta. Tästä alkaa luova sisältökonseptointi, vaikuttajien ja/tai sisällöntuottajien skauttaus ja valinnat, sisältöjen suunnittelu ja sisällöntuotanto. Me hoidamme koko projektin alusta loppuun, ja tehtiin sitten some-sisältöjä tai vaikuttajamarkkinointia, voit olla varma, että saat meiltä kattavan ja analysoidun – eli valmiiksi pureksitun – raportin toimenpiteistä. Tästä artikkelista voit halutessasi lukea tarkemmin vaikuttajamarkkinoinnin prosessista!

Kuinka paljon Noordin palvelut maksaa?

Markkinointihan on siitä hauska (ja vaikea!) laji, että se maksaa juuri niin paljon kuin siihen haluaa – ja uskaltaa – euroja laittaa. Meidän asiantuntijuus hinnoitellaan henkilötyöpäiviin perustuen (8 h), ja yksi henkilötyöpäivä maksaa 1 050 € + alv. Se, kuinka paljon työpäiviä teidän projektiin menee, riippuu monesta asiasta. Tyypillisesti esimerkiksi yksittäisessä vaikuttajamarkkinointikampanjassa Noordin asiantuntijatiimin työn osuus kampanjan kokonaisbudjetista on noin 20-25 %.

Kuinka nopeasti yhteistyö voidaan aloittaa?

Ihannetapauksessa (sekä asiakasyritykselle että meille) valmisteleviin toimenpiteisiin on aikaa kampanjan tai projektin koosta riippuen 3-4 viikkoa, mutta tarpeen mukaan pystytään toimimaan nopeamminkin. Joustohan on pienemmän toimiston toinen nimi. Joskus on ollut tilanteita, että kampanja on pitänyt saada alkamaan jo pari päivää ekasta keskustelusta, ja kyllä näissäkin tilanteissa on laadukasta materiaalia saatu aikaiseksi!

007 Mittaaminen ja tulokset

007 Mittaaminen ja tulokset

Miten mittaatte toimenpiteiden onnistumista?

Mittaaminenhan alkaa (tai ainakin pitäisi alkaa) jo aloituspalaverissa, kun määritetään toimenpiteille selkeät tavoitteet. Samalla pitäisi määrittää myös mittarit, jotka on peilattavissa näihin tavoitteisiin. Vaikuttajamarkkinoinnin tilastoinnissa hyödynnämme Meltwaterin kehittämää Klear-työkalua ja some-asiakkuuksissa asiakkaat pääsevät tarkastelemaan visuaalisesti miellyttävää raporttia Swydo-nimiseltä alustalta. Jos haluat lukea lisää mittaamisesta ja meidän ajatuksista siihen liittyen, tsekkaa tämä artikkeli vaikuttajamarkkinoinnin mittareista.

Mitkä ovat vaikuttajamarkkinoinnin tärkeimpiä mittareita?

Tää on haastava kysymys, mutta kokeillaan! Tähän ei myöskään ole yhtä oikeaa vastausta, vaan tärkeimmät mittarit riippuvat toimenpiteille asetetuista tavoitteista. Muutaman esimerkin kautta eteenpäin: 

– Tavoitteena bränditunnettuuden ja -tietoisuuden kasvattaminen – tärkeimmät mittarit sisältöjen näyttökerrat, kattavuus ja kustannustehokkuus (esimerkiksi CPR & CPM)
– Tavoitteena mielikuvan ja luottamuksen rakentaminen – tärkeimmät mittarit kattavuus, sitoutumiset, sitoutumisten laat
– Tavoitteena liidien ja/tai myynnin kasvattaminen – tärkeimmät kattavus, kustannustehokkuus ja verkkosivuille tai -kauppaan ohjatut kävijät

Seuraatteko vaikuttajien suoriutumista reaaliaikaisesti?

Kyllä, monitoroimme kampanjasisältöjen onnistumista jo kampanja-aikana, ja teemme tarvittaessa muutoksia. Vaikka me olemmekin päävastuussa kampanjasta, myös asiakas saa reaaliaikaisen dashboardin, josta voi halutessaan käydä tarkastelemassa kampanjasisältöjen onnistumista.

Saammeko raportin toimenpiteiden tuloksista?

Todellakin! Meidän kanssa voit olla varma, että saat kattavan raportin toimenpiteiden tuloksista – analyyseja ja kehitysehdotuksia unohtamatta.

008 Muita juttuja

008 Muita juttuja

Voiko teihin olla yhteydessä ilman tarkkaa briiffiä?

Ehdottomasti, me kyllä osataan kysyä tarvittavat kysymykset ja lähdetään yhdessä edistämään asiaa siitä. Voit myös laittaa matalalla kynnyksellä viestiä Mikolle mikko@noord.fi tai soitella 040 860 4330.

Onko teillä minimibudjettia?

Ei varsinaisesti. Toki meidän toimintaa ja yhteistyötä ohjaa se, että yksi henkilötyöpäivä Noordin asiantuntijatiimin työtä maksaa 1 050 € + alv., eikä välttämättä siis ihan muutaman satasen mediabudjetilla meidän työtä ole kannattavaa ostaa.

Teettekö yhteistyötä myös muiden toimistojen kanssa?

Tehdään, kutsutaankin muita vaikuttaja- ja some-markkinointitoimistoja kollegatoimistoiksi kilpailijoiden sijasta. Luonnollisesti tehdään myös yhteistyötä esimerkiksi management-toimistojen kanssa, jotka edustavat kiinnostavia vaikuttajia tai mediapersoonia.

Mikä on NOORD ja mitä te oikein teette?

Noord on vaikuttaja- ja some-markkinointitoimisto, ja suunnitellaan ja toteutetaan järkeviä, tehokkaita ja luovia vaikuttaja- ja some-markkinoinnin toimenpiteitä meidän asiakasyrityksille. Toimitaan meidän asiakkaiden strategisena some-kumppanina.

Kenelle Noordin palvelut sopii?

Meidän palvelut sopii erityisesti B2C-liiketoimintaa tekeville yrityksille, jotka haluavat kasvattaa some-näkyvyyttään, tuottaa innovatiivista sisältöä ja erottua edukseen kilpailijoista – kaikki tämä tietysti liiketoiminnan kasvu mielessä.

Miksi NOORD kannattaa valita?

NOORD on oikea valinta, jos haluut olla varma, että tavoitatte somessa oikean kohderyhmän tehokkaasti, teette oikeasti erottuvaa sisältöä ja voitte myös olla varmoja, että toimenpiteitä seurataan oikeilla mittareilla.

Mistä nimi NOORD tulee?

NOORD on Amsterdamissa sijaitseva trendialue. Meillä, eli perustajilla Karrilla ja Mikolla, ei sinne mitään kytköksiä saati sidosta ole. Haluttiin uutukaiselle toimistolle mieleenjäävä, lyhyt (mielellään 4-5-kirjaiminen) nimi, ja NOORD tuli vastaan. Meidän mielestä toimii, mitä sä oot mieltä?

Mitä on vaikuttajamarkkinointi?

Vaikuttajamarkkinointi on some-vaikuttajan, mediapersoonan tai muun kohderyhmän tunteman henkilön hyödyntämistä yrityksen tai brändin markkinoinnissa ja viestinnässä. Tsekkaa tää artikkeli, jos haluat lukea tästä tarkemmin!

Miten valita oikeat vaikuttajat?

Oikean vaikuttajan valinta on haastava prosessi, jossa ennen kaikkea pitäisi välttyä subjektiiviselta ajattelulta (”mun mielestä tää on hyvä tyyppi…”). Oikean vaikuttajan valintaan vaikuttaa kohderyhmä, toivotut sisällöt, yhteistyön tavoitteet ja tietysti budjetti. Vaikka Noordin asiantuntijatiimin päästä löytyy satoja suomalaisia huippuvaikuttajia, hyödynnämme dataan ja tekoälyyn pohjautuvaa Klear-työkalua vaikuttajien skouttaamisessa, valinnassa sekä myös toimenpiteiden läpiviennissä ja tilastoinnissa.

Millaisia tuloksia vaikuttajamarkkinoinnilta voi odottaa?

Tää on mahtava kysymys! Vaikuttajamarkkinointi on strategisesti ja hyvin toteutettuna todella tuloksellinen digimarkkinoinnin toimenpide, jonka avulla voi odottaa bränditunnettuuden kasvua, tuotetietoisuuden kasvua, brändiin sitoutumista sekä tietysti kasvanutta verkkosivu- ja -kauppaliikennettä kuin myös suoraa myyntiä esimerkiksi verkkokaupan kautta. Kaikki nämä tietysti sillä ajatuksella, että tuote ja brändi on kunnossa, sekä vaikuttajamarkkinointia ja vaikuttajia tuetaan muilla markkinoinnin toimenpiteillä.

Miksi vaikuttajamarkkinointi kannattaa?

Vaikuttajamarkkinointia markkinoinnin toimenpiteenä kannattaa harkita, koska se sitouttaa, kasvattaa brändin tunnettuutta ja tietoisuutta sekä oikein tehtynä nostaa myös myyntiä.

Mikä on Twitch ja miksi se on markkinointikanavana kiinnostava?

Twitch on alunperin videopelien livestriimaamiseen erikoistunut some-alusta, jossa sitoutunut yleisö seuraa striimaajien lähetyksiä herkeämättä. Nykyään Twitchissä striimataan paljon muutakin videopelien lisäksi, keskusteluita, kokkausta ja ihan arkista elämää. Markkinoijalle kiinnostavan Twitchistä tekee se, että kaikki sisältö tapahtuu livenä ja seuraajat ovat erittäin sitoutuneita seuraamiinsa striimaajiin.

Miten yhteistyö Twitchissä toimii?

Me jaamme Twitch-yhteistyön yleensä kahteen osaan, joista ensimmäinen on banneri- ja chatbot-mainonta. Tällä tavalla yhteistyökumppani näkyy visuaalisesti jokaisessa striimaajan lähetyksessä, ja esimerkiksi haluttua kampanjaviestiä saadaan toistettua tehokkaasti. Chatbot-viestimainonnan avulla potentiaalisia asiakkaita saadaan ohjattua eteenpäin brändin verkkosivuille, verkkokauppaan tai muuhun haluttuun laskeutumissivuun.

Toinen osio Twitch-yhteistöistä on sisältölähetykset, jotka on täysin brändätty yhteistyökumppanin toiveiden mukaan. Kaupallinen sisältölähetys voi olla esimerkiksi brändiin sopivia yhteisöpelejä, leikkimielistä kilpailua seuraajien kesken, tuotteisiin tai yritykseen tutustumista – tai jotain todella paljon villimpää! Tsekkaa esimerkiksi Lounean referenssicase, jossa kaksi striimaajaa järjestivät leikkimielisen kaupunginrakennuskisailun kahden eri yhteisön välillä.

Tarvitseeko markkinoijan tuntea Twitchiä entuudestaan?

Ei tietenkään! Me kerromme tärkeimmät jutut Twitchiin liittyen, jotta tiedätte, olisiko yhteistyö kanavassa teille tehokasta. Meiltä löytyy myös paljon esimerkkicaseja, joiden avulla pääsette hyvin kartalle siitä, millainen sisältö kanavassa toimii!

Millaisia sisältöjä tuotatte? Entä millaisille yrityksille/brändeille?

Tuotamme kaikki some-sisällöt asiakasyrityksillemme räätälöidysti – eli meiltä et saa bulkkisisältöjä, joita näet kilpailevan yrityksen some-kanavissa. Tuotamme sisältöjä yrityksille laajalla skaalalla, mutta suurin osa some-asiakkuuksistamme on kuluttajabrändejä, jotka haluavat kasvattaa näkyvyyttään somessa ja sitä kautta sitouttaa ydinkohderyhmää lähemmäs brändiä.

Voitteko hoitaa somen kokonaan puolestamme?

Todellakin, ja näin me useimmissa tapauksista toimitaankin. Some-projekteissa useimmiten meidän vastuulla on sisältöjen luova suunnittelu ja käsikirjoitus, sisällöntuotanto ja -julkaisu, yhteisömanagerointi sekä sisältöjen maksettu mainonta (boostaus). Unohtamatta tietenkään valmiiksi pureskeltua tilastointia, jonka avulla sisältöjä ja yhteistyötä kehitetään!

Mitä yhteisömanagerointi tarkoittaa?

Yhteisömanagerointi on supertärkeä osa brändien somea, sillä sitä kautta sitoutetaan yhteisöä, tavoitetaan uusia – eli kasvatetaan tiliä. Me hoidamme yhteisömanagerointia täydellä sydämellä – vaikka tiliä saattaakin hoitaa useampi asiantuntijamme, teemme selkeän tone-of-voicen yhteistyön alkuvaiheessa, jotta seuraajasta tuntuu, että brändin somea hoitaa yksi ja sama – samaistuttava henkilö. Yhteisömanagerointi ei ole pelkästään omien sisältöjen kommentteihin vastaamista, vaan vuorovaikuttamista myös muissa, brändiin tai tuotteeseen liittyvissä, sisällöissä.

Mitä on UGC-sisällöntuotanto ja miksi se toimii?

UGC-sisällöntuotanto juontaa juurensa sanoista ”User Generated Content”, eli se on alunperin tuote- ja yritysarvosteluita sekä muuta sisältöä yrityksestä. UGC-sisällöntuotanto on vakiintunut terminä myös yrityksen masinoimalle sisällölle, joka on esimerkiksi mikrovaikuttajan tuottamaa, mutta se julkaistaan yrityksen omalla tilillä ja/tai hyödynnetään maksetun mainonnan tukena. UGC-sisällöt toimivat mainonnassa ja viestinnässä, koska ne ovat samaistuttavia, aitoja ja luotettavia.

Miksi UGC-sisältöjä kannattaa tuottaa?

Erityisesti kuluttajabrändien kannattaa hyödyntää UGC-sisältöjä, koska ne ovat luotettavia, aitoja ja rehellisiä. UGC-sisällöt toimivat hyvin myös maksetussa mainonnassa, sillä (hyvin toteutettuna ja tuotettuna) niiden näkeminen ei tunnu katsojasta mainokselta, joten siihen on helpompi samaistua.

Kuinka paljon UGC-sisällöt maksavat?

Tähän ei varmastikaan löydy yhtä oikeaa vastausta, koska UGC-sisältöjen hinta riippuu toteutustavasta – ja jos vaikuttajia hyödynnetään tuotannossa, niin myös vaikuttajien koosta. Noordin toteuttamissa UGC-projekteissa yhden UGC-sisällön hinta on noin 250-600 euroa (+ ALV.).

Miten UGC eroaa vaikuttajamarkkinoinnista?

UGC-sisällöissä sisällön tekee tavallinen kuluttaja tai sisällöntuottaja/esiintyjä, joka ei välttämättä ole vaikuttaja. UGC-sisältöjä ei myöskään jalkauteta vaikuttajan some-kanavien kautta, vaan brändi hyödyntää niitä omassa viestinnässään ja mainonnassaan.

Voiko UGC-sisältöjä käyttää mainonnassa?

Ehdottomasti – kunhan oikeuksista on sovittu mahdollisen sisällöntuottajan ja/tai esiintyjän kanssa. Tätä suosittelemmekin, sillä monien tutkimusten mukaan UGC-sisältöjä pidetään jopa 60 % luotettavampina, kuin brändin itse tuottamia sisältöjä.

 

Miten projekti etenee aloituksesta sisältöjen jalkautukseen?

Ollaan meidän prosessista ylpeitä, sillä se on vuosien saatossa tarkkaan hiottu kokemusten ja asiantuntemuksen pohjalta. Jokainen yhteistyö alkaa aloituspalaverilla, jossa tehdään selkeät suuntaviivat yhteistyölle, päätetään vastuista ja aikataulusta. Tästä alkaa luova sisältökonseptointi, vaikuttajien ja/tai sisällöntuottajien skauttaus ja valinnat, sisältöjen suunnittelu ja sisällöntuotanto. Me hoidamme koko projektin alusta loppuun, ja tehtiin sitten some-sisältöjä tai vaikuttajamarkkinointia, voit olla varma, että saat meiltä kattavan ja analysoidun – eli valmiiksi pureksitun – raportin toimenpiteistä. Tästä artikkelista voit halutessasi lukea tarkemmin vaikuttajamarkkinoinnin prosessista!

Kuinka paljon Noordin palvelut maksaa?

Markkinointihan on siitä hauska (ja vaikea!) laji, että se maksaa juuri niin paljon kuin siihen haluaa – ja uskaltaa – euroja laittaa. Meidän asiantuntijuus hinnoitellaan henkilötyöpäiviin perustuen (8 h), ja yksi henkilötyöpäivä maksaa 1 050 € + alv. Se, kuinka paljon työpäiviä teidän projektiin menee, riippuu monesta asiasta. Tyypillisesti esimerkiksi yksittäisessä vaikuttajamarkkinointikampanjassa Noordin asiantuntijatiimin työn osuus kampanjan kokonaisbudjetista on noin 20-25 %.

Kuinka nopeasti yhteistyö voidaan aloittaa?

Ihannetapauksessa (sekä asiakasyritykselle että meille) valmisteleviin toimenpiteisiin on aikaa kampanjan tai projektin koosta riippuen 3-4 viikkoa, mutta tarpeen mukaan pystytään toimimaan nopeamminkin. Joustohan on pienemmän toimiston toinen nimi. Joskus on ollut tilanteita, että kampanja on pitänyt saada alkamaan jo pari päivää ekasta keskustelusta, ja kyllä näissäkin tilanteissa on laadukasta materiaalia saatu aikaiseksi!

Miten mittaatte toimenpiteiden onnistumista?

Mittaaminenhan alkaa (tai ainakin pitäisi alkaa) jo aloituspalaverissa, kun määritetään toimenpiteille selkeät tavoitteet. Samalla pitäisi määrittää myös mittarit, jotka on peilattavissa näihin tavoitteisiin. Vaikuttajamarkkinoinnin tilastoinnissa hyödynnämme Meltwaterin kehittämää Klear-työkalua ja some-asiakkuuksissa asiakkaat pääsevät tarkastelemaan visuaalisesti miellyttävää raporttia Swydo-nimiseltä alustalta. Jos haluat lukea lisää mittaamisesta ja meidän ajatuksista siihen liittyen, tsekkaa tämä artikkeli vaikuttajamarkkinoinnin mittareista.

Mitkä ovat vaikuttajamarkkinoinnin tärkeimpiä mittareita?

Tää on haastava kysymys, mutta kokeillaan! Tähän ei myöskään ole yhtä oikeaa vastausta, vaan tärkeimmät mittarit riippuvat toimenpiteille asetetuista tavoitteista. Muutaman esimerkin kautta eteenpäin: 

– Tavoitteena bränditunnettuuden ja -tietoisuuden kasvattaminen – tärkeimmät mittarit sisältöjen näyttökerrat, kattavuus ja kustannustehokkuus (esimerkiksi CPR & CPM)
– Tavoitteena mielikuvan ja luottamuksen rakentaminen – tärkeimmät mittarit kattavuus, sitoutumiset, sitoutumisten laat
– Tavoitteena liidien ja/tai myynnin kasvattaminen – tärkeimmät kattavus, kustannustehokkuus ja verkkosivuille tai -kauppaan ohjatut kävijät

Seuraatteko vaikuttajien suoriutumista reaaliaikaisesti?

Kyllä, monitoroimme kampanjasisältöjen onnistumista jo kampanja-aikana, ja teemme tarvittaessa muutoksia. Vaikka me olemmekin päävastuussa kampanjasta, myös asiakas saa reaaliaikaisen dashboardin, josta voi halutessaan käydä tarkastelemassa kampanjasisältöjen onnistumista.

Saammeko raportin toimenpiteiden tuloksista?

Todellakin! Meidän kanssa voit olla varma, että saat kattavan raportin toimenpiteiden tuloksista – analyyseja ja kehitysehdotuksia unohtamatta.

Voiko teihin olla yhteydessä ilman tarkkaa briiffiä?

Ehdottomasti, me kyllä osataan kysyä tarvittavat kysymykset ja lähdetään yhdessä edistämään asiaa siitä. Voit myös laittaa matalalla kynnyksellä viestiä Mikolle mikko@noord.fi tai soitella 040 860 4330.

Onko teillä minimibudjettia?

Ei varsinaisesti. Toki meidän toimintaa ja yhteistyötä ohjaa se, että yksi henkilötyöpäivä Noordin asiantuntijatiimin työtä maksaa 1 050 € + alv., eikä välttämättä siis ihan muutaman satasen mediabudjetilla meidän työtä ole kannattavaa ostaa.

Teettekö yhteistyötä myös muiden toimistojen kanssa?

Tehdään, kutsutaankin muita vaikuttaja- ja some-markkinointitoimistoja kollegatoimistoiksi kilpailijoiden sijasta. Luonnollisesti tehdään myös yhteistyötä esimerkiksi management-toimistojen kanssa, jotka edustavat kiinnostavia vaikuttajia tai mediapersoonia.

(Varaa palaveri) Varaa lyhyt sparraushetki

Oletko brändin markkinointipäättäjä, ja välillä olisi kiva päästä juttelemaan toisen asiantuntijan kanssa? Varaa Mikon kalenterista lyhyt sparraushetki – saat kullanarvoisia ajatuksia someen, vaikuttajamarkkinointiin ja miksei muihinkin markkinointiasioihin liittyen!