Sosiaalisen median sanasto – Suomi-some-suomi: Osa 3

Me Noordilla työskennellään kaikilla sosiaalisen median alustoilla. Vaikuttajamarkkinoinnin kannalta tärkeimmät kanavat ovat Instagram, Youtube, Tiktok ja Twitch. Näiden lisäksi kanavana on myös B2B-vaikuttajamarkkinointiin luontevasti sopiva Linkedin. Tästä innostuneena rustailen tänne meidän blogiin kolmeosaisen blogisarjan sosiaalisen median sanastosta. Suomi-some-Suomi, viimeinen eli kolmas osa, let’s go!

Twitch alustana

Tämän blogikirjoituksen aiheena on Twitch. Mikä Twitch on? Miten siellä puhutaan, ja mitä termejä palvelusta käytetään?

Twitch on interaktiivinen suoratoistopalvelu, joka tarjoaa livelähetyksiä pelien, viihteen, urheilun ja musiikin ympärillä. Twitchin käyttäjät tekevät siis omasta elämästään livelähetyksiä, joita ihmiset ympäri maailman voivat katsoa. Twitch on yhdysvaltalainen palvelu, jonka ylläpidosta vastaava yritys on Amazon.comin omistama. Twitch mielletään laajalti pelialustaksi, mutta palvelussa näytettävä sisältö on paljon muutakin kuin pelaamista.  

Twitch-sanastoa

Striimaus

Twitchissä käyttäjät tekevät livelähetyksiä eli käyttäjät striimaavat päivittäin viikoittain tai kuukausittain. Lähetykset ovat katsottavissa heidän omilta kanaviltaan.

Striimaaja

Striimaajaksi kutsutaan käyttäjää, joka tekee livelähetyksiä palveluun. Striimaajaksi kutsutaan yleensä käyttäjää jolla on satoja, tuhansia tai kymmeniätuhansia seuraajia. Striimaaja onkin vaikuttaja siinä missä Instagramiin tai TikTokiin sisältöä tuottava persoona. Hyviä esimerkkejä striimaajista ovat meidänkin kampanjoissa käytetyt TurunPug, VIMMA ja Liigaviisas.

Kanavat

Jokaisella käyttäjällä on oma profiilisivu eli oma kanava, johon he tekevät livelähetyksiä.

Chat

Twitchissä tehtävät lähetykset perustuvat interaktiivisuuteen ja dialogiin seuraajien kanssa. Chatissa seuraajat ja katsojat voivat reaaliajassa kommentoida lähetyksiä ja esittää kysymyksiä striimaajalle.

Kanavapisteet

Seuraamalla eri käyttäjiä ja katsomalla heidän lähetyksiään keräät kanavapisteitä. Pisteillä voi saada ekslusiivisia toimintoja esiin striimaajan lähetyksissä.

Tilaus

Seuraajat ja katsojat voivat tilata kanavan. Tilaus on maksullinen, josta myös striimaaja saa palkkion, joka on noin 50 % kokonaissumamsta. Tilaaminen maksaa 4-6 € / kuukausi, riippuen striimaajasta. Tilaamalla kanavan seuraaja luonnollisesti tukee striimaajan työtä.

Just Chatting

Just Chatting on yleisnimitys lähetykselle, jossa ei ole pelillistä tai muuta toiminnallista sisältöä, vaan lähetys perustuu yhteiselle keskustelulle katsojien kanssa.

IRL-lähetykset

IRL eli In Real Life -lähetykset ovat lähetyksiä, jossa voidaan matkustella, liikkua paikasta toiseen tai tehdä normaaleja arjen askareita.

Donate

Donate suoraan suomennettuna tarkoittaa lahjoitusta. Palvelun käyttäjät voivat lahjoittaa rahaa striimaajalle tai lahjoittaa muille käyttäjille kuukausitilauksia striimaajan kanavalle.

Yhteistyöt Twitchissä

Twitchissä tehdään monipuolisia yhteistöitä aina bannerimainoksista ennalta käsikirjoitettuihin sisältökumppanuuksiin. Noordin kautta voit toteuttaa yhteistöitä Suomen suosituimpien striimaajien, eli Twitch-vaikuttajien, kanssa heidän lähetyksissään. Parhaimmillaan yhteistyöt näkyvät sadoille tuhansille suomalaisille käyttäjille kuukaudessa. Mikäli markkinointi Twitchissä kiinnostaa, voit varata sivuiltamme helposti maksuttoman keskusteluajan asiantuntijamme kanssa.

Lue myös muut osat:

Mikäli sinua kiinnostaa lukea lisää Twitchistä, kannattaa tsekata ainakin nämä:

Jätä soittopyyntö

Onko vaikuttajamarkkinointi ajankohtainen asia yrityksessänne? Ei haittaa, vaikka teillä ei olisikaan vielä valmista tarjouspyyntöä. Jätä soittopyyntö oheisella lomakkeella, ja keskustellaan vaikuttajamarkkinoinnin tarpeista. :)