Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

6 erilaista teemalähetystä Twitchissä

Artikkelikuvassa VIMMA tekemässä yhteistyölähetystä Ylläs Ski Resortin kanssa.

Twitch-markkinointi on monille uusi markkinoinnin muoto. Olen käynyt tapoja tehdä Twitch-markkinointia läpi aiemmassa blogiartikkelissani. Tässä artikkelissa käyn läpi erilaisia tapoja tehdä Twitch-teemalähetyksiä kaupallisesti. Teemalähetykset ovatkin lähempänä muuta vaikuttajamarkkinointia, sillä ne perustuvat vaikuttajan tuottamaan, ainutlaatuiseen sisältöön.

Arvontalähetys

Uutta tuotetta markkinoidessa tai brändikuvaa rakentaessa arvontalähetys on erittäin yksinkertainen ja vaivaton tapa tuoda tuotetta esille. Nimensä mukaisesti, arvontalähetyksessä vaikuttaja arpoo mainostettavan brändin tuotetta tai palvelua ennalta sovitun mukaisesti. Arvonnan ympärille on tässä yhteydessä useimmiten suunniteltu sisältöä,jossa Twitch-striimaaja käy läpi brändiä, kertoo yhteistyöstä, ja näin ollen perustelee arvonnan syytä seuraajilleen. Arvontalähetykset keräävät usein suuren määrän katsojia ja osallistujia, sillä niissä mukana oleminen on helppoa ja vaivatonta.

Unboxing-lähetys

Unboxing-lähetys, eli suomalaisittain ”pakkauksenavaamislähetys”, tarkoittaa sitä, että striimaaja tutustuu hänelle uuteen tuotteeseen live-yleisön katsoessa, kommentoidessa ja kysyessä tuotteesta. Tuotteeseen tutustuminen aloitetaan yleensä nimenomaan paketin avaamisesta. Sen jälkeen striimaaja käy läpi paketista löytyvät tuotteen eri osat sekä paketista löytyvät tärkeimmät ohjeistukset sekä tekniset tiedot. Tämä teemalähetysmuoto sopii erinomaisesti esimerkiksi uusien elektroniikkalaitteiden markkinointiin. Unboxing-lähetyksen lopussa vaikuttaja yleensä myös testaa laitetta käytössä ja antaa siitä omaan kokemukseensa pohjautuvia arvioita.

Kilpailu- tai turnauslähetys

Kaupallista kilpailu- tai turnauslähetystä lähdetään yleensä rakentamaan samalla idealla kuin arvontalähetystä, mutta tässä katsojien osallistuminen lähetykseen on vielä tärkeämmässä roolissa. Käytännössä striimaaja toteuttaa yhteisöpeliä hyödyntäen kilpailun tai turnauksen, johon hänen Twitch-yhteisönsä osallistuu. Kaupallisessa lähetyksessä koko kilpailu tai turnaus on useimmiten nimetty suoraan yhteistyöyrityksen tai brändin mukaan. Yhteistyön mukaisen idean mukaisesti striimaaja voi palkita turnauksen parhaat, jotka luonnollisesti palkitaan yhteistyöyrityksen tuotteilla tai palveluilla. Kilpailun tai turnauksen aikana striimaajan on myös helppo jakaa tietoa yhteistyöyrityksestä katsojilleen.

Liveshopping-lähetys

Liveshopping-teemalähetys on Suomessa jo tuttu ilmiö muissa sosiaalisen median kanavissa, mutta Twitchissä sitä on hyödynnetty verrattain vähän. Liveshopping-teemalähetyksen ideana on, että Twitch-striimaaja tutustuu yhteistyöyrityksen verkkokauppaan tai kivijalkaliikkeeseen ja tekee niissä sovitusti ostoksia tutustuen yrityksen tuotteisiin ja katalogiin. Tätä tekemistä on reaaliaikaisesti seuraamassa Twitch-striimaajaan yhteisö. Liveshopping-teemalähetys on oiva tapa tuoda esille esimerkiksi vähittäistavarakaupan tuotteita sekä liikkeitä.

Livetasting-lähetys

Livetasting-teemalähetys, eli reaaliaikainen maistelulähetys, on käytännössä katsoen samankaltainen konsepti kuin liveshopping-teemalähetys. Tässä yhteistyöyrityksenä on kuitenkin luonnollisesti jokin elintarvikkeita tarjoava brändi, yritys tai vaikkapa ravintola. Livetasting-teemalähetys on mahdollista toteuttaa niin striimaajan kotona koneella kuin yrityksen tiloissa. Striimaaja voi lähetyksessä testata esimerkiksi yrityksen eri juoma- tai muun tuotesarjan läpi. Livetasting-teemalla on yksinkertaista myös konseptoida pitkäaikaisempi teemalähetysten sarja, jossa Twitch-vaikuttaja maistaa viikoittain vaikkapa yhden yhteistyöyrityksen tuotteen katsojiensa seuratessa.

IRL-lähetys

IRL, eli ”in real life”-teemalähetys, jossa Twitch-striimaaja kuvaa tekemistään jossain muualla kun kotonaan tietokoneen äärellä. Monessa teemalähetystavassa sivutaan IRL-lähetystä, mutta sen voi itsessään viedä myös paljon pidemmälle. Hyvä esimerkki tästä on keväällä 2022 SeAMKille toteuttamamme teemalähetys, jossa striimaajapariskunta VIMMA vieraili Seinäjoella SeAMKin toimitiloissa ja tutustui katsojien reaaliaikaisesti seuratessa koulun eri koulutuslinjoihin sekä toimitiloihin. Tämä onkin teemalähetystapa, jota on helppo hyödyntää esimerkiksi kaupunki-, elämys- tai oppilaitosmarkkinoinnissa.

Kun lähdet tekemään Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanjaa meidän kanssa, vastuullemme kuuluu myös teemalähetysten konseptointi yhdessä vaikuttajien kanssa tarpeidenne ja tavoitteidenne mukaisesti. Mikäli Twitch-markkinointi kiinnostaa, niin varaa ilmainen keskustelutuokio Mikon kanssa täältä.

Lue myös nämä artikkelit:

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.