Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Sosiaalisen median sanasto – Suomi-some-suomi: Osa 1

Me Noordilla työskennellään kaikilla sosiaalisen median alustoilla. Vaikuttajamarkkinoinnin kannalta tärkeimmät kanavat ovat Instagram, Youtube, Tiktok ja Twitch. Näiden lisäksi tietysti kanavana on myös B2B-vaikuttajamarkkinointiin luontevasti sopiva Linkedin. Kanavia on monta ja sen takia kanavien toiminnot menevät usein itse kullakin sekaisin. Tästä innostuneena mietin, että rustailen tänne meidän blogiin kolmeosaisen blogisarjan sosiaalisen median sanastosta. Suomi-some-suomi, let’s go!

Päivittäisen ruutuajan seuranta

Seurasin omaa puhelimen käyttöä kahden viikon ajan. Päivittäinen keskiarvo käytölle oli 5 tuntia ja 44 minuuttia. Tuijotan puhelinta siis lähes kuusi tuntia päivässä. Suurimman ajan veivät Instagram, WhatsApp ja HS.fi-sovellus. Käytän työssäni aktiivisesti WhatsAppia, joten se selittää osan käytöstä. Nopeasti laskettuna erilaisia työhön liittyviä WhatsApp-ryhmiä oli 37.

Instagram-sanasto

Nyt asiaan ja luontevasti suosikkialustani, Instagramin, sanaston pariin. Palvelu on iso osa minun ja suuren osan suomalaisten arkea. Kokeile toki itsekin, osaisitko selittää kaikki Instagramin perustoiminnot. Tässä tulee minun versioni – lähdetään liikkeelle perusasioista!

Instagram (IG) on sosiaalisen median kanava ja sosiaalinen verkosto, jossa käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita. Kuvia ja videoita voi muokata erilaisilla filttereillä. Syyskuussa 2021 Instagramissa oli lähes 1,4 miljardia käyttäjää ympäri maailmaa, mikä tekee kanavasta maailman kolmanneksi suosituimman sosiaalisen median palvelun. Edellä ovat vain WhatsApp (1,6 miljardia) ja Youtube (2,3 miljardia).

Instagram Feed (fiidi) on käyttäjäprofiilin etusivu, joka kerää yhteen kaikki profiilin julkaisemat kuvat ja videot. Instagram Feed määrittää käyttäjän visuaalisen ilmeen ja luo sille brändin ja identiteetin.

Instagram Reels (riilssi)on palvelun uusin toiminto. Instagram Reelsiin tai Reelsillä voit luoda lyhyitä ja viihdyttäviä videoita. Instagram Reels videoilla voi herättää käyttäjätilin uuteen eloon ja löytää entistä enemmän seuraajia. Reels-videot voi julkaista myös Instagram Feedissä.

Instagram Story (stoorit) on tällä hetkellä Instagramin vahvin ominaisuus. Instagram Storyyn voit jakaa kuvia tai lyhyitä 15 sekunnin videoita, jotka pysyvät näkyvillä 24 tuntia julkaisusta. Instagram Storyihin voit myös lisätä gallupkyselyitä, gif-animaatioita ja keskustelua herättäviä kysymysbokseja. Instagram Story on tärkein toiminto syvemmän yhteyden löytämiseen nykyisten seuraajien kanssa. Instagram Story on juuri oikea paikka kevyemmän sisällön jakamiseen.

Instagram-ikonit

Talo/koti – Tätä painamalla näet kaikkien seuraamiesi käyttäjien kuvat ja videot.

Suurennuslasi – Täältä löydät uusia käyttäjiä, aiheita tai yritystilejä.

Sydän – Täällä näet ilmoituksen, kun joku tykkää kuvastasi, alkaa seuraamaan sinua tai kommentoi kuvaasi.

Profiili-ikoni (alhaalla oikealla) – Pääset tätä painamalla omaan profiiin ja profiilin feediin.

Reels-ikoni (keskellä alhaalla) – Täältä pääset selaamaan Instagram Reels -videoita.

Paperilennokki (oikea ylhäällä) – Tänne tulevat viestit, joita muut käyttäjät lähetävät sinulle.

Mitä sitten tarkoittaa Instagram DM tai IG DM? Tämä on Instagramissa oleva mahdollisuus lähettää yksityisviesti toiselle käyttäjälle.

Instagram-vaikuttajat

Instagram on täynnä monipuolisia ja seuraajamääriltään kaiken kokoisia vaikuttajia. Yleisö voi olla Suomesta tai ulkomailta, mutta seuraajamäärä ei tee vielä tilistä tai käyttäjästä uskottavaa tai yhteistyökumppanille kaupallisesti kannattavaa.

Instagram-vaikuttaja on palvelun käyttäjä, joka tuottaa aktiivisesti sisältöä Instagramiin. Käyttäjästä tekee vaikuttajan hänen seuraajamääränsä. Seuraajakunta luo yhteisön vaikuttajan ympärille. Instagram-vaikuttajaksi katsotaan käyttäjä, jolla on tuhansia seuraajia.

Kaupallinen yhteistyö tarkoittaa sosiaalisessa mediassa yrityksen ja vaikuttajan yhteistyötä. Kaupallisessa yhteistyössä vaikuttaja markkinoi tileillään yrityksen toimintaa ja saa siitä vastineeksi palkkion yhteistyöyritykseltä.

Vaikuttajamarkkinointi on maksettua markkinointiyhteistyötä, jota yritykset toteuttavat yhteistyössä vaikuttajan kanssa ja vaikuttajan kanavilla. 

Vaikuttajakampanja yhdistää vaikuttajat ja heidän yleisön brändin tai tuotteen kanssa.

Seuraa, tykkää ja jaa!

Instagramin etusivu (edellä mainittu talo-ikoni) kerää sinulle kaikkien seuraamiesi tilien uusimmat ja suosituimmat kuvat ja videot. Instagramin suurennuslasi-ikonista pääset etsimään uusia kiinnostavia tilejä ja käyttäjiä. Jos löydät jotain sinulle kiinnostavaa sisältöä, minkä luulet kiinnostavan myös muita käyttäjiä, voit jakaa fiidikuvia ja -videoita myös omaan Instagram Storyyn. Voit myös tallentaa kuvia ja videoita muistiin, jotta löydät sisällöt myöhemmin. Itselläni on esimerkiksi tapana tallentaa innostavia kuvia ja ruokasisältöä Instagramissa.

Osassa 2 jatketaan TikTokilla ja YouTubella

Toisessa osassa käydään läpit TikTokin ja Youtuben tärkeimmät sanastot ja toiminnot. TikTok on levinnyt nopeasti niin lasten, nuorten kuin aikuistenkin puhelimiin. Videot ovat niin koukuttavia, että sovelluksella vietetään välillä tuntikausia. Youtube on ainakin vielä toistaiseksi suosituimpia videopalveluja maailmalla. Youtuben sisällöntuottajat eli tubettajat ovat nykyään kuin rokkitähtiä. Osa heistä on Suomen suurimpia vaikuttajia.

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.