Me Noordilla työskennellään kaikilla sosiaalisen median alustoilla. Vaikuttajamarkkinoinnin kannalta tärkeimmät kanavat ovat Instagram, Youtube, Tiktok ja Twitch. Näiden lisäksi tietysti kanavana on myös B2B-vaikuttajamarkkinointiin luontevasti sopiva Linkedin. Tästä innostuneena mietin, että rustailen tänne meidän blogiin kolmeosaisen blogisarjan sosiaalisen median sanastosta. Suomi-some-suomi, osa 2, let’s go!
Seuraa päivittäistä ruutuaikaasi
Seurasin omaa puhelimeni käyttöä kahden viikon ajan. Päivittäinen keskiarvo käytölle oli viisi tuntia ja 44 minuuttia. Tuijotan puhelinta siis lähes kuusi tuntia päivässä. Suurimman ajan veivät Instagram, WhatsApp ja HS.fi-sovellus. Käytän työssäni aktiivisesti WhatsAppia, joten se selittää osan käytöstä. Nopeasti laskettuna erilaisia työhön liittyviä WhatsApp-ryhmiä oli 37. Suosittelen kokeilemaan ruutuajan seurantaa esimerkiksi viikon ajan. Näin pääset selville, kuinka paljon itse käytät puhelinta ja erilaisia sosiaalisen median kanavia.
TikTok-sanasto
Lyhyestä virsi kaunis – TikTok on tämän hetken kuumin puhelinsovellus. TikTok on sovellus, jossa julkaistaan lyhyitä tai keskipitkiä videoita. Sovelluksella voi muokata videoita ja lisätä niihin muun muassa ääntä, musiikkia ja filttereitä. Sovelluksen suosio ei ole vielä saavuttanut huippua, vaan jatkaa edelleen kasvamistaan.
TikTok-termit, jotka jokaisen markkinoijan tulisi tietää
TikTokkaaja / TikTokker
TikTok-käyttäjä, joka tekee aktiivisesti sisältöä sovellukseen ja on kerännyt suuren seuraajakunnan profiililleen. Maailman seuratuin tiktokkaaja on yhdysvaltalainen, 17-vuotias tanssija, Charli Grace D’Amelio, jolla on yli 130 miljoonaa seuraajaa palvelussa.
Videoeditori
Sovelluksen työkalu, jolla editoidaan tai muokataan TikTok-videoita.
TikTok Live
TikTokissa esitettävä livelähetys, jota voi seurata kuka tahansa ympäri maailmaa. Livelähetykset ovat suosittuja vaikuttajien kesken, sillä se on helppo tapa kasvattaa seuraajakuntaa.
For You -sivu
For you -sivu on sovelluksen tärkein sivu. Se on etusivu, jossa sovelluksen algoritmi suosittelee käyttäjille kiinnostavia ja trendaavia videoita.
#fyp
TikTokin suosituin häshtägi, jolla käyttäjät ohjaavat sisältöään muiden ihmisten For You -sivulle. Todellisuudessa tägi ei nosta heti hakutuloksia käyttäjien keskuudessa, vaan videon on trendattava palvelussa myös muuten.
POV – ”Point Of View”
POV tarkoittaa samaa kuin se oikeasti tarkoittaa, näkökulmaa. POV:tä käytetään usein kuvateksteissä ja videon kuvateksteissä merkitsemään sitä, milloin katsojan on tarkoitus katsoa videota omasta näkökulmastaan.
Slay
Suorasta suomennoksesta huolimatta slayn merkitys TikTokissa on se, että jokin on tällä hetkellä erittäin hyvä ja suosittu, olipa kyseessä sitten hauska video, uusi Harry Stylesin kappale tai suosittu elokuva.
Sheeeesh
Tätä sanaa tai lausahdusta kuulee sanottavan paljon TikTokissa ja muissa videopalveluissa. Sitä käytetään esimerkiksi ilmaisemaan epäuskoa. Sitä käytetään myös yleensä silloin, kun jokin asia hämmästyttää tai yllättää.
Kaupalliset yhteistyöt TikTokissa
Kaupalliset yhteistyöt TikTokissa ovat vuoden 2022 hittituote, jossa myös sinun brändisi tulisi olla mukana. Kaupalliset yhteistyöt TikTokissa ovat poikkeuksetta vaikuttajan kanavalle tuotettuja viihteellisiä ja mukaansatempaavia, koukuttavia videoita. Kaupallinen yhteistyö ja sen tekeminen TikTokissa toimii samalla tavalla kuin muissakin sosiaalisen median kanavilla, mutta käyttäjämäärän nousun takia näyttökerrat voivat olla moninkertaisia. Syksyllä 2021 myös TikTok-mainonta tuli mahdolliseksi kaikille suomalaisille yrityksille ja brändeille. Me Noordilla mielellämme kaikissa TikTokiin liittyvissä kysymyksissä ja kampanjoissa.
Tässä muutama mun mieleen oleva tiktokkaaja, jotka kannattaa ainakin tsekata:
Katso myös aiempi artikkeli, Sosiaalisen median sanasto – Suomi-some-suomi, osa 1!