Moni B2C-kauppaa tekevä yritys on jo pitkään hyödyntänyt vaikuttajamarkkinointia, mutta vähitellen vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen on tullut ajankohtaiseksi myös B2B-liiketoimintaa tekeville. Käyn tässä artikkelissa läpi ajatuksiani B2B-vaikuttajamarkkinoinnista – eli siitä, miksi se on tehokasta ja miten sitä voi tehdä. Jos tämä on ensimmäinen lukemasi artikkeli Noordilta, kannattaa tsekata lopusta myös vinkkilistaa muista hyödyllisistä artikkeleista.
Millaisille yrityksille B2B-vaikuttajamarkkinointi sopii?
Lyhyesti ja tylsästi sanottuna B2B-vaikuttajamarkkinointi sopii kaikille yrityksille, kaikilla aloilla. Todellisuudessa vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä kannattaa pohtia, jos B2B-kauppaa tekevällä yrityksellä on esimerkiksi halua kasvattaa bränditunnettuutta tai kasvaa alansa ajatusjohtajaksi. Vaikuttajamarkkinointi on myös toimiva toimenpide, jos esimerkiksi yrityksen tuottama palvelu vaatii selitystä – vaikuttajien tuottamaa sisältöä arvostetaan ja siihen luotetaan huomattavasti enemmän kuin yrityksen omaan markkinointiviestintään.
Loppuviimein tärkeintä kuitenkin on miettiä tavoitteet ja mittarit B2B-vaikuttajamarkkinoinnille, analysoida toivottua tavoiteltavaa kohderyhmää, ja vasta sen jälkeen pohtia, ketkä voisivat olla sopivia vaikuttajia yrityksellenne. Jos haluat lisää tukea päätöksenteollesi, kannattaa tutustua mun aiemmin kirjoittamaan artikkeliin, jossa perustelen miksi vaikuttajamarkkinointi on tehokas markkinointitoimenpide.
Missä kanavissa B2B-vaikuttajamarkkinointia voi tehdä?
Vaikuttajamarkkinointi ja B2B-kenttä – luultavasti ajattelet samaa kuin moni muukin, eli LinkedIn. Vaikka on totta, että LinkedIn on johtava työelämän somekanava, ei se tarkoita sitä, että LinkedIn on ainoa ja oikea kanava B2B-vaikuttajamarkkinoinnille. Edellä mainitussa kanavassa on toki se hyöty, että siellä näkee kaupallisia yhteistöitä vielä verrattain muita kanavia vähemmän – ja samalla kyseistä kanavaa scrollaavat ihmiset ovat (ainakin jossain määrin) työmoodissa. Kuitenkin toisaalta, Instagramista ja TikTokistakin etsitään tietoa ja inspiraatiota omaan työhön, joka tekee näistä kanavista aivan yhtä relevantit B2B-vaikuttajamarkkinoinnin kanaviksi. Toisaalta somekanavien ulkopuolelta B2B-vaikuttajamarkkinointia on jo pitkään hyödynnetty kaupallisten podcastien muodossa.
Kanavavalintaa tärkeämpää onkin pohtia, millaista sisältöä kohderyhmä arvostaa ja missä muodossa he haluavat sitä kuluttaa. Lisäksi B2B-vaikuttajamarkkinointia suunnitellessa tulisi pohtia, miten yritys aikoo itse hyödyntää vaikuttajien tuottamaa sisältöä. Tärkeintä olisikin, että vaikuttajayhteistyötä hyödynnetään muutenkin kuin repostaamalla vaikuttajan tekemä julkaisu jokaisessa mahdollisessa somekanavassa yrityksen tililä.
Mahdolliset tavoitteet – mitä B2B-vaikuttajamarkkinoinnilla voi saavuttaa?
Vaikuttajamarkkinointi on sisältömarkkinointia, end of story. Tulipa sanottua radikaalisti. B2B-vaikuttajamarkkinoinnin avulla yritys voi kasvattaa bränditunnettuutta, ja siten helpottaa ja/tai nopeuttaa B2B-ostajan päätösprosessia. B2B-vaikuttajamarkkinointi voi siis auttaa yritystä kasvattamaan oman brändinsä tai palvelunsa tunnettuutta halutun kohderyhmän keskuudessa. Toisaalta vaikuttajien avulla yritys voi myös näyttää arkista toimintaansa ja sitä kautta tuoda yrityksen toiminnan lähemmäs potentiaalista ostajaa, tai vaikkapa potentiaalista työntekijää. Lopulta B2B-vaikuttajamarkkinoinnin avulla voidaan saavuttaa hyvin mitattavia tuloksia, ja oikein toteutettuna se voi kasvattaa yrityksen myyntiä nopeallakin aikavälillä muiden markkinointitoimenpiteiden kanssa.
Psst. B2B-vaikuttajamarkkinointia pohtiessa kannattaa muistaa, että kovinkaan moni yritys ei B2B-kentässä tätä markkinoinnin toimenpidettä ole vielä hyödyntänyt. Pitäisikö teidän yrityksen siis marssia etulinjaan?
Ketkä ovat B2B-vaikuttajia?
B2B-vaikuttajia ovat sellaiset persoonat ja henkilöbrändit, jotka tavoittavat halutun kohderyhmän. Vaikuttajia pohtiessa tulisi muistaa, että kaikki meistä ovat myös kuluttajia titteliemme takana. Tällä tarkoitan sitä, että sopiva vaikuttaja yrityksen B2B-vaikuttajamarkkinointikampanjaan voi jossain tapauksessa olla myös joku muu kuin LinkedInissä henkilöbrändiänsä kasvattanut asiantuntija. Vaikuttajia valitessa tulisi jo edellä mainitusti pohtia tavoitteita, kohderyhmää ja sisältöä. Vaikuttajien valintaa helpottaaksesi kannattaa katsoa mun lyhyt video aiheesta.
Vaikuttajayhteistyön hyödyntäminen yrityksen omassa markkinointiviestinnässä
B2B-vaikuttajayhteistyötä suunnitellessa kannattaa myös tarkkaan pohtia, miten ja miksi yrtiys hyödyntää vaikuttajayhteistyötä omassa markkinointiviestinnässään. Tehdäänkö vaikuttajan kanssa esimerkiksi henkilöhaastattelu yrityksen verkkosivuille, tai ostetaanko vaikuttajalta markkinointioikeus kampanjan yhteydessä tuotetun materiaalin käyttämiseen yrityksen maksetussa mainonnassa? Entä miten palataan potentiaalisille asiakkaille, jotka ovat esimerkiksi vierailleet kampanjasivulla tai jopa antaneet yhteystietonsa? Loppupeleissä tärkeintä kuitenkin on, että vaikuttajamarkkinointi tuodaan osaksi muita markkinoinnin toimenpiteitä myös B2B-maailmassa, eikä sitä tehdä ns. omana toimenpiteenään erillään muusta markkinoinnista.
Pähkinänkuoressa: Miksi B2B-vaikuttajamarkkinointi on tehokasta?
- Lähtökohtaisesti potentiaalinen asiakas luottaa enemmän tuntemansa henkilön suositukseen kuin yrityksen omaan markkinointiviestiin
- Vaikuttajien avulla pääset näyttämään brändiänne tai palveluanne positiivisessa valossa
- B2B-vaikuttajamarkkinointia on verrattain yksinkertaista kohdentaa
- Tunnettu persoona brändinne kasvona kasvattaa bränditunnettuutta ja tuo yrityksenne lähemmäs ostajaa
- Oikein hyödynnettynä ja muiden markkinointitoimenpiteiden kanssa kasvattaa yrityksen myyntiä
Lue myös nämä artikkelit:
- Sopiiko vaikuttajamarkkinointi pk-yrityksille?
- Mitä kanavia valita vaikuttajamarkkinointikampanjaan?
- Mitä sinun tulisi tietää vaikuttajamarkkinoinnin kampanjabriiffistä?
- Mistä koostuu vaikuttajamarkkinoinnin hinta?
- Miksi ulkoistaa vaikuttajamarkkinoinnin tekeminen vaikuttajamarkkinointitoimistolle?
Jos B2B-vaikuttajamarkkinointi on teillä ajankohtainen asia, mutta et tiedä mistä aloittaa, niin varaa tästä ilmainen sparrauspuhelu tai soita numeroon 040 860 4330. Verkostoidutaan myös LinkedInissä!