(Artikkeli) Mitä sinun tulisi tietää vaikuttajamarkkinoinnin kampanjabriiffistä?

Vaikuttajamarkkinointikampanja suunnitteilla? Mahtavaa! Kun vaikuttajamarkkinointikampanjan tavoitteet ja kohderyhmä on mietitty, ja sitä kautta kehitetty näihin pureva sisältökonsepti, päästään valitsemaan vaikuttajat. Kun vaikuttajat on valittu, on aika tehdä briiffi, josta tulisi selvitä ainakin kampanjan tavoitteet, tavoiteltava kohderyhmä, aikataulu, sisällölliset toiveet sekä muut kampanjan kannalta oleelliset asiat (ohjeistus mainosmerkintöihin, tägättävät tilit, käytettävät hashtagit, mihin vaikuttajan tulisi linkittää omasta julkaisustaan ja niin edelleen).

Kuvaus yrityksestä sekä kampanjan ydinviestit

Vaikuttajamarkkinointikampanjan briiffi on hyvä aloittaa kertomalla selkeästi markkinoivasta yrityksestä ja/tai tuotteesta tai palvelusta. Jakamalla tietoa yrityksestänne myös vaikuttaja tutustuu yritykseen, ja sitoutuu entistä paremmin kampanjaan. Mieti ainakin seuraavia asioita:

  • Kerro lyhyesti yrityksestä ja tuotteesta/palvelusta
  • Millainen kampanja ollaan toteuttamassa ja miksi
  • Kampanjan tavoitteet, ja miten vaikuttajan toivotaan vastaavan näihin
  • Kampanjan ydinviestit, eli miten ja mistä asioista vaikuttajan toivotaan viestivän
  • Kuten muussakin viestinnässä muistathan, että toimivaan kampanjaan ei kannata sisällyttää liikaa päällekkäisiä viestejä

Vaikuttajamarkkinointikampanja pähkinänkuoressa

Niin yksinkertaisia kuin nämä asiat ovatkin kirjoittaa, tämä osio on ehkäpä tärkein vaikuttajamarkkinointikampanjan briiffauksessa. Tässä kohdassa tulisi käydä läpi ainakin:

  • Kampanjan ajankohta, eli milloin kampanja alkaa ja päättyy
  • Kampanjan kesto – kuinka kauan kampanja kestää?
  • Julkaisuaikataulu – milloin julkaisuja on tulossa, ja milloin nämä halutaan tarkastettavaksi
  • Kampanjan käytettävät somekanavat ja sisältötavat – jos kyseessä on laajempi kampanja, on yksittäisenkin vaikuttajan hyvä saada ymmärrys kampanjasta kokonaisuudessaan
  • Kampanjan tavoitteet – tässä kohdassa mahdollisimman selkeästi ja ymmärrettävästi
  • Kampanjan mittaaminen – miten kampanjan onnistumista mitataan, ja mitä tähän liittyen jokaiselta vaikuttajalta vaaditaan?
  • Kampanjan raportointi – mitä vaikuttajalta vaaditaan kampanjan raportointivaiheessa?

Halutaanko esimerkiksi rentoa ja nuorekasta sisältöä, vai selkeää ja jopa vakavasti otettavaa? Muistathan myös antaa esimerkkejä toimivasta sisällöstä esimerkiksi mahdollisten aiempien kampanjajulkaisujen kautta.

Ohjeistus sisällöntuotantoon

Tämän briiffin osion tulisi vastata siihen, millaista sisältöä vaikuttajien toivotaan kampanjajulkaisuiden avulla toteuttavan. Halutaanko esimerkiksi rentoa ja nuorekasta sisältöä, vai selkeää ja jopa vakavasti otettavaa? Muistathan myös antaa esimerkkejä toimivasta sisällöstä esimerkiksi mahdollisten aiempien kampanjajulkaisujen kautta. Ohjeistuksessa olisi hyvä kiinnittää huomiota myös visuaalisuuteen, eli lisää briiffiin mahdollisuuksien mukaan moodboardia julkaisujen visuaalisuudesta, jotta vaikuttaja ymmärtää kampanjan luonteen mahdollisimman hyvin.

Lisäksi tässä osiossa tulisi pureutua myös mainosmerkintöihin ja niiden merkitsemiseen (lue tarkemmin aiheesta aiemmasta blogiartikkelistamme) sekä kertoa ainakin tägättävät tilit ja kampanjan hashtagit. Jos kampanjajulkaisujen avulla halutaan linkittää esimerkiksi kampanjan laskeutumissivulle tai verkkokauppaan, muistathan lisätä briiffiin myös tarvittavat linkit mahdollisena seurantatägeineen.

Vaikuttajamarkkinointikampanjan raportointi

Vaikuttajamarkkinointi, siinä missä muutkin markkinoinnin toimenpiteet, ovat hyvin tarkasti mitattavissa ja jo jokainen sosiaalisen median alusta tarjoaa sisällöntuottajille kattavat tilastot julkaisuiden tehokkuudesta. Olennainen osa vaikuttajamarkkinointikampanjaa onkin vaikuttajien tilastojen tulkinta, ja sitä kautta markkinoinnin kehittäminen seuraavia kampanjalähtöjä varten. Mikäli teillä ei ole käytössä vaikuttajamarkkinoinnin tilastointiin tarkoitettua työkalua, pyydä vaikuttajia toimittamaan ainakin seuraavat statistiikat kampanjajulkaisun jälkeen:

  • Julkaisujen näyttökerrat
  • Julkaisujen tavoittavuus
  • Seuraajien sitoutuminen, eli: Kommentit, tykkäykset, tallennukset, uudelleenjaot, linkkitarran klikkaukset

Raportoinnin yhteydessä lisäksi tärkeää on tutkia myös verkkosivujen, verkkokaupan ja/tai yrityksen some-tilien tilastoja. Jos kampanjan tavoitteena oli esimerkiksi uusien käyttäjien houkuttelu palveluun alennuskoodilla (tai vastaavalla), tutki vaikuttajakohtaisesti, kuinka kampanjassa onnistuttiin. Jos kampanjassa ei käytetty alennuskoodia, muista tehdä jokaiselle vaikuttajalle omat, tägitetyt linkit seurannan helpottamiseksi. UTM-linkkejä voit tehdä esimerkiksi Googlen oman työkalun avulla.

Kampanjabriiffi kertoo selkeästi, mikä on kampanjan tavoite, mitä vaikuttajalta toivotaan ja missä aikataulussa sekä kuinka paljon sisältöä vaikuttajalta on ostettu. Tietysti aiheellisia mainosmerkintöjä ja muita pakollisia asioita unohtamatta.

Miten vaikuttajamarkkinoinnin kampanjabriiffi vaikuttaa onnistumiseen?

Tässä ylhäällähän se tulikin jo aiemmin kiteytettyä, mutta hyvä vaikuttajamarkkinoinnin kampanjabriiffi kertoo selkeästi, mikä on kampanjan tavoite, mitä vaikuttajalta toivotaan ja missä aikataulussa sekä kuinka paljon sisältöä vaikuttajalta on ostettu. Tietysti aiheellisia mainosmerkintöjä ja muita pakollisia asioita unohtamatta.

Abstraktimmin kuvattuna vaikuttajamarkkinoinnin kampanjabriiffi auttaa vaikuttajaa tuottamaan sisältöä toivotulla tavalla ja huomioimaan yrityksen tavoitteet yhteistyölle. Me monesti painotammekin, että vaikuttajalle tulisi antaa tarvittavat vapaudet sisällönsuunnittelulle ja -tuotannolle – hän kuitenkin tuntee yleisönsä ja sen, millainen sisältö heihin puree. Selkeällä kampanjabriiffillä varmistutaan siitä, että vaikuttaja saa mahdollisimman hyvän käsityksen markkinoitavasta tuotteesta tai palvelusta, joka taas auttaa tuottamaan syvempää ja sitouttavampaa sisältöä seuraajilleen.

Etsittekö vaikuttajamarkkinoinnin kumppania? Ota yhteyttä tai varaa aika suoraan Mikon kalenterista.