Maksuton webinaari onnistuneesta vaikuttajamarkkinoinnista torstaina 26.9. klo 9.00-9.45. Ilmoittaudu mukaan nyt!

Sopiiko vaikuttajamarkkinointi pk-yrityksille?

Heti tämän artikkelin alkuun aion vastata otsikon kysymykseen lyhyesti ja ytimekkäästi, ehdottomasti sopii! Vaikuttajamarkkinointi on jo pitkään ollut B2C-kauppaa tekevien yritysten kannalta huipputärkeää, sillä se mahdollistaa luotettavan jma vaikuttavan väylän löytää potentiaalisia asiakkaita. Vaikuttajamarkkinointi on lisääntynyt myös B2B-kentässä, ja tässä on myös hyvä väylä pk-yrityksille tuottaa asiantuntevaa sisältöä tarkasti valittujen vaikuttajien avulla, samalla heitä suosittelijoina käyttäen.

Vaikuttajamarkkinointi on kustannustehokasta

Vaikuttajamarkkinointia kuulee usein luonnehdittavan verrattain kalliiksi markkinoinnin toimenpiteeksi. Toisaalta näin asiantuntijan näkökulmasta kaikki markkinoinnin toimenpiteet ilman selkeitä tavoitteita ja mittareita ovat kalliita. Vaikuttajamarkkinointi mahdollistaa parhaimmillaan tietyn kohderyhmän tavoittamisen erittäin sitoutuneesti ja tehokkaasti – uskaltaisin jopa väittää, että muut markkinoinnin toimenpiteet eivät ihan tällaiseen pysty. Luonnollisesti pitää muistaa, että vaikuttajamarkkinointi ei itsessään riitä, vaan se tulisi nitoa tiiviisti osaksi muita markkinoinnin toimenpiteitä. Lue lisää vaikuttajamarkkinoinnin hinnoittelusta aiemmasta artikkelistamme.

Vaikuttajamarkkinoinnin kohdennus on yksinkertaista

Sosiaalisen median maksettu mainonta ja muut digitaalisen markkinoinnin toimenpiteet ovat tehokkaita toimenpiteitä pk-yrityksille, mutta kohdentaminen oikealle yleisölle voi joissain tapauksissa olla haastavaa, vaikka kohderyhmät olisivatkin tarkkaan tiedossa. Vaikuttajamarkkinoinnin kohdentaminen tietylle, tarkastikin valitulle, yleisölle voi taas vaikuttajamarkkinoinnin keinoin olla parhaimmillaan verrattain hyvinkin yksinkertaista. Vaikuttajamarkkinointia kohdennetaan muun muassa vaikuttajan seuraajien demografisen tietojen ja kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Tämän lisäksi kohdennuksessa ja ylipäätään vaikuttajien valinnassa tulee ottaa huomioon myös sisältömuoto ja se, millaista sisältöä tavoiteltava kohdeyleisö luonnollisesti kuluttaa – nämä asiat tarkasti miettimällä markkinoinnin kohtaavat potentiaaliset asiakkaat sitoutetaan entistä paremmin vaikuttajan tuottamaan sisältöön. Jos haluat tietää lisää oikeaoppisesta vaikuttajavalinnasta, kannattaa tsekata Mikon lyhyt video aiheesta.

Vaikuttajamarkkinointi kasvattaa bränditunnettuutta

Vaikuttajamarkkinointi on sisältömarkkinoinnin muoto, jossa sisällöntuottajina toimivat somessa ja/tai muissa medioissa tunnetut persoonat.

Vaikuttajamarkkinoinnin avulla yrityksen on mahdollista saada laajaa näkyvyyttä toivotussa kohderyhmässä erityisen sitoutuneella tavalla. Vaikuttajien kautta myös pienemmillä yrityksillä on mahdollisuus tavoittaa aiempaa laajempi joukko kiinnostuneita asiakkaita, samalla lisäten tietoisuutta yrityksestä ja sen tuotteista tai palveluista.

Ulkoista sisällöntuotanto ammattilaiselle ja loppukäyttäjälle

Yksi parhaista asioista vaikuttajamarkkinoinnissa pk-yrityksille on, että se antaa mahdollisuuden ulkoistaa yrityksen sisällöntuotantoa samalla ammattilaiselle ja loppukäyttäjälle. Vaikuttajamarkkinointia ostettaessa onkin erityisen tärkeää miettiä myös, miten yritys aikoo itse hyödyntää vaikuttajan tuottamaa sisältöä omassa markkinoinnissa ja viestinnässään. Miten tunnetun persoonan kanssa tehdystä yhteistyöstä saadaan kaikki irti? Jos tämä aihe kiinnostaa, kannattaa katsoa webinaaritallenteemme vaikuttajamarkkinoinnin sitomisesta yrityksen muuhun markkinointiin.

Vaikuttajamarkkinointi parantaa myös SEO-tuloksia

Hakukonenäkyvyyden parantamista ei vaikuttajamarkkinoinnin osalta nosteta tarpeeksi useasti esille, vaikka totta se on. Oikein toteutettuna vaikuttajamarkkinointi parantaa myös pk-yrityksen SEO-tuloksia. Kun olet valinnut vaikuttajat vaikuttajamarkkinointikampanjaasi, muista pyytää vaikuttajilta linkitystä verkkosivuillesi haluamaasi osioon. Jos mahdollista (ja kampanjan sisällön puolesta oleellista), suunnittele kampanjaa varten laskeutumissivu, johon verkkosivukävijät ohjataan. Lisävinkkinä – jos haluat seurata vaikuttajien kautta tapahtuvaa liikehdintää yrityksen verkkosivuilla, kannattaa heille tehdä omat UTM-tägitetyt linkit.

Vaikuttajat ovat myös yrityksesi suosittelijoita

Joskus sanottiin, että vaikuttajamarkkinointi on nykyajan puskaradio. Pitäähän se edelleen paikkansa, sillä parhaimmillaan vaikuttajat ovat brändisi tai tuotteesi suosittelijoita, jotka sitouttavat potentiaalisen asiakkaan entistä tiiviimmin yritykseesi. Samaan aikaan vaikuttajia tulisi toki käyttää harkiten, jotta edellä mainittu suosittelu pysyy aitona eikä vaikuta päälleliimatulta – tästähän vaikuttajamarkkinointia on viime vuosina paljolti syytetty. Jos kaipaat vielä lisää syitä tehdä vaikuttajamarkkinointia, kannattaa tsekata aiemmin kirjoittamamme artikkeli perusteluista.

Pohditko vaikuttajamarkkinointia yrityksellenne, mutta et tiedä mistä aloittaa? Varaa meidän asiakkuuspäällikön Mikon kalenterista maksuton sparrausaika vaikuttajamarkkinoinnin tiimoilta!

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.