Vuosi 2022 alkaa lähestyä loppuaan, ja tänä(kin) vuonna vaikuttajamarkkinoinnin kenttää on ravisteltu ja tekeminen on kehittynyt huimalle tasolle myös täällä pohjoisessa. Alalla on puhuttu paljon oikeaoppisista mainosmerkinnöistä, TikTok-vaikuttajien noususta ja meitä ilahduttavasti myös Twitch-striimaajamarkkinointi on tullut koko ajan kiinnostavammaksi elementiksi markkinoijien keskuudesssa.
Tässä artikkelissa meidän (ja muutamien muiden, tsekkaa lähteet artikkelin lopusta) ajatuksia vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä vuonna 2023.
Video on edelleen kaikki kaikessa
Videon hehkuttaminen sisältömuotona alkaa kuulostamaan jo kliseeltä, mutta ehkäpä siihen on syynsä. Kuten jo kuluvanakin vuonna, myös vuonna 2023 video on edelleen sisältömuotojen kuningas. TikTok muutti videoiden tuotannon, ja Instagram seurasi pikaisesti perässä Reels-sisältömuodollaan. Tänäkin päivänä Instagramin algoritmi hellii Reels-videoita, ja senkin takia niitä kannattaa suosia vaikuttajamarkkinointikampanjaa suunniteltaessa. Videoita konseptoitaessa tulisi kuitenkin miettiä, miten ihminen saadaan koukutettua sisältöön heti videon alussa – näistä hyviä esimerkkejä ovat TikTokia villitsevät reseptivideot, joissa lopputulos eli herkullinen ruoka näytetään heti videon alussa koukkuna katsojalle.
Jos aiemmin sanottiin, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, niin kuinka monta sanaa video sitten kertookaan?
Vaikuttajan tuottaman sisällön hyödyntäminen mainonnassa tuo autenttisuutta
Monikanavaisesta markkinoinnista puhutaan kyllästymiseen asti, mutta kuka sitä tekee ihan oikeasti? Allekirjoittanut taas on puhunut yhtenään siitä, kuinka vaikuttajamarkkinointi tulisi tuoda tiiviimmin osaksi muuta markkinointisuunnittelua (pidin tästä syksyllä yhden webinaarinkin). Samaan aikaan puhutaan myös siitä, kuinka kuluttajia on yhä vaikeampi sitouttaa esimerkiksi sosiaalisen median maksetun mainonnan avulla – mainoksista scrollataan ohi yhtenään.
Me uskotaan, että yksi ensi vuoden kasvavimmista trendeistä on vaikuttajien tuottaman sisällön hyödyntäminen maksetussa mainonnassa. Tällä tavalla mainontaan saadaan tuotua autenttisuutta, ja mainoksia ei koeta niin luotaan työntäviksi, kuin brändin itse ”suositellessa”.
Mitattavuuden merkitys kasvaa entisestään
Maailman nykytilanteen myötä monet mainostajat joutuvat kiristämään lompakkojensa nyörejä, ja tällaisessa tilanteessa mitattavuuden merkitys kasvaa entisestään. Kuulemme todella usein puhuttavan siitä, että vaikuttajamarkkinointia on haastava mitata, mutta todellisuudessa kyse on vain selkeiden ja realististen tavoitteiden asettamisessa. Markkinointibudjettia rajatessa kannattaa muistaa se, että 60 % kuluttajista on ostanut jotain vaikuttajan suosittelujen perusteella, ja 49 % kuluttajista luottaa enemmän vaikuttajan kuin brändin suositukseen.
Pitkäaikaiset yhteistyöt luotettavien vaikuttajien kanssa
Kuluttajien ja yritysten ostoprosessi ja -polku pitenee entisestään, ja tiukassa taloustilanteessa ostopäätöksiä joudutaan pohtimaan entistä tarkemmin. Pitkäaikainen yhteistyö luotettavan vaikuttajan kanssa on luonteva tapa yhdistää vaikuttaja osaksi mielenkiintoista brändiä, ja luonnollista on, että pidemmän yhteistyön aikana myös vaikuttaja tutustuu tuotteeseen lähemmin ja mainonnasta tulee luontevampaa.
Aiempina vuosina pitkäaikaisten yhteistöiden osalta suosittiin vain esimerkiksi mediapersoonia ja julkisuuden henkilöitä, mutta vuosi 2023 tuo tullessaan myös brändikumppanuudet pienemmän niche-yleisön tavoittavien mikrovaikuttajien kanssa.
Mikro- ja nanovaikuttajat sitouttavat tiiviin yleisön
”Pitäisikö tähän kampanjaan valita mikrovaikuttaja vai suuremman yleisön tavoittava vaikuttaja?”, kysytään meiltä aika usein kampanjan suunnittelupalaverissa. Tähänhän ei ole yhtä oikeaa eikä väärää vastausta. Mikrovaikuttajien eduksi voidaan laskea ehdottomasti se, että vaikka he tavoittavat kokonaisuudessaan pienemmän joukon, tämä tavoitettu kohderyhmä on usein erittäin sitoutunut ja tiivis. Parhaassa tapauksessa yhden mikrovaikuttajan avulla tavoitetaan tehokkaasti jokin tarkka kohderyhmä, esimerkiksi nuoret pelaamisesta kiinnostuneet miehet, tai vaikkapa +35-vuotiaat perheelliset naiset.
Aitous ja vaikuttavuus pinnalla
Vaikuttajamarkkinointi muuttuu jatkuvasti, ja kuluttajat ovat päivä päivältä tiedostavampia. Vuonna 2023 arvostetaan erityisesti vaikuttajia, jotka tekevät töitä vastuullisesti, ja valitsevat yhteistyökumppaninsa tarkasti. Samalla uskomme, että vaikuttajamarkkinointia tullaan ensi vuonna käyttämään entistä enemmän vastuullisuuteen tähtäävissä kampanjalähdöissä. Tällaisesta kampanjasta hyvänä esimerkkinä on viime kesänä toteuttamamme #Suniho-kampanja, jonka tavoitteena oli parantaa nuorten (16-20-vuotiaat) tietoisuutta UV-säteilyn haitoista ja säteilyltä suojautumisesta.
Livenä vuorovaikuttamisen määrä kasvaa
Twitch-striimaajamarkkinointi pääsi jo tänä vuonna monien markkinoijien huulille, ja vaikka se ei olisi tavoittanut niin ainakin vaikuttajien järjestämät erilaiset liveshopping-tapahtumat tavoittivat. Kaksi vuotta maailmaa vallinnut koronapandemia oli tietysti omiaan kasvattamaan livelähetysten suosiota, mutta pandemiankin jälkeen ne ovat tulleet jäädäkseen. Vaikuttajien hostaamat livelähetykset, kanavasta riippumatta, vetoavat kuluttajiin ja tuovat muista toimenpiteistä poikkeavaa välitöntä vuorovaikutusta brändin ja potentiaalisten asiakkaiden välillä. Jos ette ole vielä live-lähetyksiä testanneet, niin suosittelen ainakin kokeilemaan ensi vuonna!
Mikäli kaipaatte apua ensi vuoden vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelussa, niin soittakaa tai laittakaa viestiä minulle. Puhelimitse mut tavoittaa numerosta 0408604330 ja sähköpostitse osoitteesta . Halutessasi voit varata suoraan myös ajan mun kalenterista. Tsemppiä loppuvuoteen ja mukavia juhlapyhiä!
Lähteet: