Miksi markkinoijan tulisi ottaa e-urheilu vakavasti

E-urheilu, tai esports, jatkaa asemansa vakiinnuttamista viihdeteollisuuden kuninkaana. Sen globaalin myynnin odotetaan ylittävän 1,6 miljardia dollaria vuoteen 2023 mennessä.

Liikevaihdon huima kasvu on jo lisännyt ja tulee lisäämään markkinoijan mahdollisuuksia e-urheilun ekosysteemissä. Vaikka e-urheilu on jo olennainen osa isojen kansainvälisten urheilu- ja media-alan yritysten markkinointisuunnitelmissa, tarjoaa se mahdollisuuksia lähes jokaiselle brändille.

E-urheilu tarjoaa huiman potentiaalisen näkyvyyden

Moni olettaa, että e-urheilua seuraava yleisö on pääosin ”alan kokeneita harrastajia” tai pelifanaatikkoja. Vaikka heitäkin tottakai joukosta löytyy, niin isossa kuvassa tilanne ei todellakaan ole tämä. E-urheilun suurkuluttajista löytyy monipuolisesti erilaisia katsojia. Newzoon toteuttaman ja keväällä 2021 teetetyn kyselyn mukaan yli kolmannes (34 %) suomalaisista 18–45-vuotiaista on katsonut e-urheiluun liittyvää sisältöä viimeisen 12 kuukauden aikana ja esimerkiksi. keskivertomilleniaali kuluttaa huomattavan määrän aikaansa esportsiin liitettävään viihteen parissa, oli kyseessä sitten ammattipelaajan tuottama Twitch-lähetys tai suositun esports-lajin kilpailulähetys.

E-urheilu vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin

Oli kyse mistä tahansa alasta tai markkinoinnin muodosta, jokaista markkinoijaa kiinnostaa varmasti markkinoinnin konvertoituminen ainakin jollain tavalla. Newzoon toteuttaman tutkimuksen mukaan vuonna 2019 suomalaisista e-urheilun suurkuluttajista 57 % käytti rahaa e-urheilussa näkyvillä oleviin tai liittyviin tuotteisiin. Saman tutkimukseen mukaan yli puolet suomalaisista e-urheilun katsojista pitävät itseään e-urheilun suurkuluttajana. Tästä on helppo vetää johtopäätös, että markkinoijalle e-urheilu ja siihen liittyvät monipuoliset lähetykset ovat iso potentiaalinen väylä mainostaa omaa tuotetta tai brändiä.

E-urheilu kiinnostaa myös naispuolisia katsojia

E-urheilua on yleisesti pidetty asiana ja ilmiönä, joka kiinnostaa pääosin vain miespuolisia katsojia. Vastoin näitä olettamuksia, naiset ovat jo tällä hetkellä erittäin aktiivisia e-urheilun seuraajia. Newzoon tutkimuksen mukaan esimerkiksi Euroopassa lähes kolmannes, eli 32 %, e-urheilun katsojista on naisia. Tämä avaa tietysti myös monipuolisemmin erilaisille brändeille ja tuotteille mahdollisuuksia mainostaa tuotteitaan ja brändiään e-urheilun ympärillä.

Penkkiurheilua porukalla

Kuten perinteistäkin urheilua, myös e-urheilua seurataan usein porukalla – tai ainakin siitä keskustellaan aktiivisesti muiden seuraajien kanssa. Suomalaista e-urheilun katsojista 35 % kertoo Newzoon tutkimuksen mukaan katsovansa lähetyksiä ystäviensä kanssa. Miksi tämä kiinnostaa markkinoijaa? No, saman tutkimuksen mukaan e-urheilun suurkuluttajina itseään pitävät olivat käyttäneet noin 45 % prosenttia alan kautta ostetuista asioista läheisilleen hankittuihin tuotteisiin.

Lähde: https://newzoo.com/insights/trend-reports/newzoos-global-esports-live-streaming-market-report-2021-free-version/

Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, niin lue nämä artikkelit:

Jos haluat jutella lisää e-urheilumarkkinoinnin (tai Twitch-striimaajamarkkinoinnin) mahdollisuuksista yrityksellenne, niin ole meihin yhteydessä. Voit varata vaikka ilmaisen keskusteluajan Mikolle tai tsekata yhteystiedot ja olla yhteydessä sitä kautta.

Jätä soittopyyntö

Onko vaikuttajamarkkinointi ajankohtainen asia yrityksessänne? Ei haittaa, vaikka teillä ei olisikaan vielä valmista tarjouspyyntöä. Jätä soittopyyntö oheisella lomakkeella, ja keskustellaan vaikuttajamarkkinoinnin tarpeista. :)