Metan omistama Instagram on pitkään ollut yksi suosituimpia some-kanavia, mutta erityisesti TikTok on viime vuosina onnistunut haastamaan sitä mukaansatempaavien ja helposti kulutettavien lyhytvideoiden avulla. Vaikuttajamarkkinoinnin lisääntyminen sekä kansainvälisesti että Suomen tasolla (vuonna 2022 vaikuttajamarkkinointia ostettiin yli 50 miljoonalla eurolla) tuo muutoksia myös Instagram Reelsiin erityisesti sisällöntuottajille uusien analytiikka- ja editointityökalujen myötä.

TikTokin vanavedestä suunnannäyttäjäksi?

Alunperin Instagram Reels lanseerattiin vastauksena Bytedancen omistaman TikTokin valtavaan suosioon, joka on hallinnut globaalisti lyhytvideoformaattiin tehdyn sisällön jakamista sekä sen kuluttamista. Instagram Reelsin tavoitteena oli tarjota samankaltainen käyttökokemus ja mahdollisuus luoda luovia ja viihdyttäviä lyhytvideoita. Reelsin suosio on kasvanut räjähdysmäisesti, ja sisällöntuottajat ovatkin aktiivisesti hyödyntäneet sitä tavoittaakseen uutta yleisöä ja lisätäkseen näkyvyyttään. Myös vaikuttajamarkkinointikampanjoissa Reels-lyhytvideot ovat erittäin suosittu formaatti tuottaa sisältöä.

Tarkempaa dataa sisällöntuottajille

Uusien analytiikkaominaisuuksien avulla Instagram Reelsin käyttäjät voivat nyt saada aiempaa tarkempaa tietoa lyhytvideoidensa suoriutumisesta ja niihin sitoutumisesta. Käyttäjät voivat nähdä aiempaa tarkempia tilastoja esimerkiksi videoita katsoneiden ihmisten määrästä, sitoutumisasteesta ja videon tallennusten lukumäärästä. Tämä antaa sisällöntuottajille arvokasta tietoa siitä, millainen sisältö resonoi yleisön kanssa parhaiten ja auttaa heitä hienosäätämään luovia päätöksiä tulevien videoiden suhteen. Muutoksen myötä Instagram myös ilmoittaa sisällöntuottajalle, mikäli uusi seuraaja on tullut hänen tililleen nimenomaan Reels-videosisällön kautta. Yksi merkittävimmistä ja maininnan arvoisista uutuuksista on katsojien keskimääräisen katseluajan analytiikka. Tämä auttaa sisällöntuottajaa ymmärtämään, missä vaiheessa lyhytvideota katselijat lopettavat sen katsomisen, ja sitä kautta kehittämään omaa sisältöään koukuttavammaksi tai viihdyttävämmäksi.

Reels Trends – Trendaavimmat biisit ja hashtägit

Instagram on tuonut alustalleen uuden Reels Trends -ominaisuuden, jonka kautta voi inspiroitua uusimmista viraaleista ilmiöistä ja trendeistä. Trends-osiosta näkee esimerkiksi suosituimmat kappaleet ja hashtagit helposti selattavista top-listoista, joita muut käyttäjät ovat käyttäneet lyhytvideoissaan. Käytännössä osio on täysin sama, joka on löytynyt TikTokista sisällöntuottajille jo pidemmän aikaa mutta Instagram on lisännyt osioon lisää tarkempia demografisia työkaluja – sisällöntuottaja pystyy siis rajaamaan ja tutkimaan alueellisia trendejä tarkasti.

Creator Bundle – Monipuolisempia editointimahdollisuuksia

Instagramin julkaisemaan Creator Bundle -pakettiin on sisällytetty paljon sisällöntuottajalle hyödyllisiä työkaluja. Näitä ovat esimerkiksi uudistettu videoeditori, joka tarjoaa monipuoliset työkalut kuvankäsittelyyn. Tämän ohjelman avulla voit tehdä entistä tarkempia säätöjä valaistuksessa, väreissä ja kontrastissa. Ohjelmassa on myös mahdollisuus uudenlaisia lisätä suodattimia ja tehosteita, jotka antavat kuville ainutlaatuisen ilmeen. Ohjelman yksinkertainen käyttöliittymä tekee muokkausprosessista nopeaa. Myös lyhytvideoiden leikkaamiseen ja efektien lisäämiseen on tuotu uusia, prosessia helpottavia ominaisuuksia.

Instagram Gifts

Instagram on tuonut alueellisesti alustalle myös uuden Gifts-ominaisuuden. Tämä mahdollistaa sen, että sisällöntuottajien fanit voivat lähettää heille erilaisia virtuaalisia lahjoja Reels-videoihin. Tämä toimii niin, että fanit voivat ostaa Instagramilta krediittejä, ja lahjoittaa niitä suosikkisisällöntuottajilleen. Tämän jälkeen Instagram maksaa osan tähdistä saaduista tuloista sisällöntuottajille. Eniten tähtiä lahjoittaneista kootaan sisällöntuottajakohtaisesti TOP-lista, jonka avulla on helposti nähtävissä kyseisen tuottajan suurimmat fanit. Palvelu ei ole vielä kesäkuussa 2023 toiminnassa Suomessa, mutta on odotettavissa, että se julkaistaan myös täällä pohjoisessa lähiaikoina.

Erityisesti Instagram Reelsin uudet analytiikkaominaisuudet ovat erityisen hyvä juttu vaikuttajamarkkinoinnin mitattavuuden kannalta. Jos haluat sparrailla vaikuttajamarkkinoinnin tai some-sisällöntuotannon asioista, niin varaa maksuton keskusteluaika täältä Mikon kanssa.

Lue myös nämä artikkelit: