Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

7 vinkkiä TikTok-sisällöntuotantoon

TikTokista ja yritysten siirtymisestä kanavaan on puhuttu viimeisen vuoden aikana paljon. Jos ajatus ahdistaa, niin kerron tässä artikkelissa 7 vinkkiä TikTok-sisällöntuotannon aloittamiseen. Trendien seuraamisen ja niistä ahdistumisen sijaan, kehittäkää yrityksenne/brändinne/tuotteenne näköistä sisältöä, joka saa yleisön viettämään aikaa sisältönne ääressä. TikTokin suosio ja alustan dynaamisuus tarjoavat paljon erilaisia mahdollisuuksia luovuuteen ja viihdyttävän sisällön tuottamiseen.

1. Suunnittele, harjoittele ja mieti visuaalisuutta

Käsikirjoita sisältöä ja harjoittele sen kuvaamista. Suunnittele kuvauslokaatiot ja -kulmat sisällön koukuttavuutta ajatellen. Hyödynnä myös liikettä ja nopeutta:  TikTok on tunnettu nopeatempoisista videoista, joten käytä liikettä luomaan videoiden houkuttelevuutta. Mieti myös visuaalisia asioita, kuten fonttia, fontin väriä ja kokoa. Voit kokeilla esimerkiksi yläpuolelta kuvattuja näkymiä, lähikuvia tai erilaisia kulmia, jotka tuovat vaihtelua TikTok-sisältöön. Muista hyödyntää myös brändielementtejä, kuten logoa tai muita yrityksenne materiaaleja, jotta brändi tulee tutuksi videoiden parissa vietetyn ajan yhteydessä.

2. Pidä videot lyhyinä ja ytimekkäinä

TikTok-videoiden tulee olla lyhyitä, alle 60 sekunnin videoita. Alustalla voi nykyään tehdä myös pidempiä videoita, mutta niitä kannattaa käyttää vasta siinä vaiheessa, kun brändillänne on valmis yleisö. Lyhyet videot sitouttavat enemmän yleisöä ja keräävät enemmän katselukertoja kuin pidemmät videot. Mieti kuinka kauan aikaa käyttäisit itse yhden videon katsomiseen? Pyri kertomaan tarina tai välittämään viesti mahdollisimman selkeästi ja napakasti. Vältä pitkäveteisyyttä ja keskity olennaiseen.

3. Ole rohkeasti oma itsesi

TikTok-sisällön menestymisen kannalta tärkeää on esiintyä alustalla luontevasti omana itsenä. TikTokissa parhaiten toimii luonnolliset ja rohkeat videot, joihin lisätyt efektit ja visuaalisuudet luovat tarinaa brändistänne. Älä pelkää näyttää aitoja tunteita, mielipiteitä ja kiinnostuksen kohteita. Kun olet vilpittömästi oma itsesi, ihmiset arvostavat sitä ja sinuun on helpompi samaistua. Muista, että rohkeus on kuitenkin yksilöllistä!

4. Houkuta ja koukuta

TikTokissa toimivat hyvin videot, joiden draamankaari on selkeä. Ensimmäiset sekunnit ovat tärkeitä katsojan kiinnostuksen herättämiseksi. Aloita video vahvalla avauksella, joka herättää uteliaisuuden tai herättää tunteita ja jätä vielä joku bonus tai koukku videon loppupuolelle, jotta yleisö sitoutuu videoonne mahdollisimman pitkän ajan. Mitä kauemmin ja enemmän videoitanne katsotaan, sitä enemmän TikTok-sisältöänne näytetään yleisölle. Luo sisältöä, joka kertoo jatkuvan tarinan tai herättää tunteita. Voit esimerkiksi rakentaa jännitystä, kertoa henkilökohtaisia kokemuksia tai jakaa opettavaisia tarinoita. Hyvä tarinankerronta on myös voimakas keino sitouttaa yleisöä.

5. Säännölliset julkaisut

TikTokissa sisällöntuottajien julkaisutiheys voi vaihdella. Jotkut sisällöntuottajat julkaisevat päivittäin, kun taas toiset voivat julkaista muutaman kerran viikossa tai harvemmin. Tärkeintä on kuitenkin olla säännöllinen ja johdonmukainen sisällöntuotannossa. Meidän mielestämme hyvä määrä sisältöä on kaksi tai useampi video viikossa. TikTok-sisällöntuotannon tulisi olla laadukasta, mutta tarpeeksi kevyttä sisältöä säännöllisesti tuotettavaksi. Budjetoi tuotannolle tarpeeksi aikaa ja pyri kuvaamaan samalla kerralla koko viikon sisällöt. Säännölliset julkaisut auttavat myös algoritmeja huomaamaan aktiivisuutesi ja tarjoamaan sisältöäsi laajemmalle yleisölle. Kuitenkin laadun tulee aina olla tärkeämpää kuin määrän. On parempi julkaista laadukasta sisältöä harvemmin kuin huonolaatuista sisältöä liian usein.

6. Muista luovuus

Muista myös olla luova ja kokeilla erilaisia lähestymistapoja löytääksesi oman ainutlaatuisen tyylin TikTok-sisällöntuotantoon. Hyvä sääntö TikTokissa on se, että huonoja ideoita ei ole. Sisällön tulee olla TikTokin sääntöjen mukaista (ei väkivaltaa jne.), mutta muita rajoja sisällölle ei ole. Voit miettiä millaista sisältöä itse katsoisit tai millaista sisältöä teidän ydinkohderyhmä kuluttaa? Jos tavoitteenne on löytää uutta yleisöä nuoremmasta kohderyhmästä niin voit tutkia TikTok-trendejä, joista saat ideoita erilaisiin sisältöihin. TikTok-sisällöntuotannossa pätevät myös vanhat kikat, kuten arvonnat ja palkinnot, kannustava ja myönteinen sisältä, infot ja vinkit sekä haasteet, jotka ovat houkuttelevia.

7. Strateginen ja luova kumppani mukaan sisällöntuotantoon

Toimiston palkkaaminen tuo tekemiseen kokemusta ja asiantuntemusta. Toimisto tuo uusia ideoita ja näkökulmia sisältönne kehittämiseen ja ulkopuolinen näkemys voi auttaa luomaan uutta innovatiivista sisältöä, joka erottuu TikTokissa. Asiantunteva kumppani kertoo myös, mitä asioita tekemsiessä tulisi mitata, joka taas auttaa kertomaan, onko asetettuihin tavoitteisiin päästy sisällöntuotannon avulla. Jos kaipaatte sparrausta TikTok-sisällöntuotantoon, niin voitte varata ilmaisen keskusteluajan Mikon kanssa täällä.

Jos TikTok-sisällöntuotanto mietityttää ja kaipaisit lisää inspiraatiota, niin kannattaa tutustua myös tallenteeseen TikTokin hyödyntämisestä yrityksen markkinoinnissa. Jos taas vaikuttajamarkkinointi TikTokissa kiinnostaa, niin kannattaa lukea tämä aiemmin julkaisemamme artikkeli.

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.