User Generated Content (tuttavallisemmin UGC) on vapaasti suomennettuna käyttäjien luomaa sisältöä brändin ympärille. UGC-termiä on koko alkuvuoden 2023 viljelty joka suuntaan, eikä suotta! Nykyajan ostaja suosii luonnollisuutta kliinisten mainosmateriaalien sijaan, ja kuten vaikuttajamarkkinointikin, myös käyttäjien luoma sisältö on omiaan parantamaan brändiuskollisuutta kuluttajien keskuudessa. Stacklan kyselytutkimuksen mukaan jopa 79 % vastanneista sanoi UGC-sisällön vaikuttavan ostopäätöksiin, samoin vastanneista 58 % kertoi lähteneensä verkkokaupasta, jossa ei ollut näkyvissä kuluttajien tuotearvioita tai -kuvia. Tähän oman ajatukseni lisätäkseni – kukapa meistä ei olisi reissun päällä käynyt katsomassa muiden käyttäjien arvioita potentiaalisesta illallisravintolasta esimerkiksi TripAdvisorista?
UGC-sisällöntuotanto – mitä se oikeasti on?
Vaikka UGC:sta onkin alkuvuonna puhuttanut laajasti, ei se tarkoita sitä, etteikö sitä olisi jo tehty pitkän aikaa. Käyttäjien luomaa sisältöä on esimerkiksi blogi- ja somejulkaisut tuotteesta tai palvelusta, verkkokaupan tuotearvostelut, keskustelufoorumien kommentit, YouTube-videot ja vaikkapa Google- sekä aiemmin mainitut TripAdvisor-arvostelut. Mikäli yritys on onnistunut brändäyksessään, haluavat kuluttajat usein tuottaa luonnollisesti sisältöä brändin ympärille ilman sen kummempia vaatimuksia. Itse näen viikottain omassa somekuplassani esimerkiksi päivityksiä kuntosalilta, viikottaisesta ruokaboksista, ravintoloista ja vaikkapa lasten vaatteista tai koirien tarvikkeista. Tämä on UGC-sisältöä parhaimmillaan!
Mieti sellaista (erittäin onnellista!) tilannetta, jossa kuluttaja on niin ihastunut brändiisi, että vartavasten haluaa tuottaa siitä sisältöä omiin somekanaviinsa. Voiko parempaa olla!
Miksi UGC-sisältöön pitää tarttua viimeistään nyt?
Lyhyesti sanottuna, käyttäjien luoma sisältö vahvistaa brändiä ja lisää brändiuskollisuutta. Mieti sellaista (erittäin onnellista!) tilannetta, jossa kuluttaja on niin ihastunut brändiisi, että vartavasten haluaa tuottaa siitä sisältöä omiin somekanaviinsa. Voiko parempaa olla! UGC-sisältö parhaimmillaan lisää ostajan luottamusta yritykseesi, koska sisältö tulee suoraan toiselta kuluttajalta, eikä brändiltä (päälleliimattuna) mainoksena. Kliseisesti sanottuna UGC-sisältö onkin kuin nykyajan puskaradio – kukapa meistä ei luottaisi rehelliseen tuote- tai palvelusuositukseen perheenjäseneltä, ystävältä tai kollegalta. UGC:n tapauksessa myös tuntematon kokemusasiantuntija Internetissä ajaa saman asian.
UGC-sisältö on yksinkertaisimmillaan vaikkapa Instagram Story -jako uudesta vaatekokonaisuudesta tai Google-arvostelu onnistuneesta ravintolakokemuksesta.
Millaista sisältöä UGC sitten on?
Syy siihen, miksi UGC on noussut niin suureksi puheenaiheksi tänä vuonna, on selkeä: TikTok. Monet globaalit brändit ovat tehneet viimeisen vuoden aikana onnistuneita UGC-toimenpiteitä esimerkiksi giveaway-kampanjoina (julkaisemalla videojulkaisun omalla tililään halutulla hashtagilla osallistuu arvontaan tms.), haasteina (kaikki muistavat varmasti IceBucketChallengen) tai duettoina (TIkTokin ominaisuus, jossa käyttäjä pystyy duetoimaan toisen käyttäjän videota, eli videot näkyvät samanaikaisesti). Monesti näissä kampanjoissa TikTok-vaikuttajia on käytetty osana buustaamaan kampanjan orgaanista levikkiä. Edellämainittujen TikTok-videoiden lisäksi UGC-sisältö on kuitenkin yksinkertaisimmillaan vaikkapa Instagram Story -jako uudesta vaatekokonaisuudesta tai Google-arvostelu onnistuneesta ravintolakokemuksesta. Lopulta tärkeintä on, että käyttäjiä kannustetaan tuottamaan sisältöä, ja sen avulla voi saada vaikkapa rahanarvoisia etuja palveluntarjoajalle. Kasvavana trendinä on myös vaikuttajien ja sisällöntuottajien hyödyntäminen UGC-sisällöntuotannossa siten, että vaikuttajat eivät kuitenkaan julkaise tuottamaansa sisältöä omilla kanavillaan – eikä sisällössä varsinaisesti tuoda vaikuttajastatusta sen koommin esille. Yksi mahdollisuus jatkuvaan UGC-sisältöihin onkin tuotannon ulkoistaminen muutamalle tarkoin valitulle sisällöntuottajalle, jotka tuottavat yhdessä laaditun suunnitelman mukaisesti kiinnostavaa, brändin arvoihin osuvaa ja tehokasta sisältöä. Tässä vielä inspiraatioksi HubSpotin kasaama lista kymmenestä mielenkiintoisimmasta UGC-kampanjasta.
Miten lähteä liikkeelle UGC-sisällöntuotannossa?
UGC-sisällöntuotannon aloittaminen on sinällään helppoa – itse sisällönhän tuottavat käyttäjät/kuluttajat. Tsekkaa nämä askelmerkit, ja lähde tuottamaan positiivisia julkisia asiakaskokemuksia:
- Kannusta asiakkaitasi jakamaan sisältöä – muistuta uutiskirjeessä ja/tai verkkokaupan tilausvahvistuksessa, paikan päällä, fyysisessä kuitissa tai flyerissa, some-kanavissasi!
- Laadi somea varten helposti muistettava, brändinmukainen hashtag – hashtag helpottaa seurantaa, ja kokoaa myös kaikki tehdyt somejulkaisut yhteen helposti löydettävään paikkaan.
- Ole läsnä – kommentoi, tykkää, jaa, huomio! Brändin läsnäolo tuntuu kuluttajasta hyvältä!
- Muista tekijänoikeudet – älä siis jaa käyttäjien tuottamaa sisältöä ilman lupaa.
Mikäli päätä alkoi pyörryttämään tai haluaisit käyttää ammattimaisia sisällöntuottajia UGC-sisällöissäsi, niin ota ihmeessä yhteyttä meihin. Sparraillaan ja katsotaan, miten me voitaisiin olla avuksi! Nappaa luuri käteen ja soita Mikolle 040 860 4330 tai varaa lyhyt 30 minuutin aika sparrauspalaverille.