(Artikkeli) Miksi markkinoijan tulisi ottaa e-urheilu vakavasti

E-urheilu, tai esports, jatkaa asemansa vakiinnuttamista viihdeteollisuuden kuninkaana. Sen globaalin myynnin odotetaan ylittävän 1,6 miljardia dollaria vuoteen 2023 mennessä.

Liikevaihdon huima kasvu on jo lisännyt ja tulee lisäämään markkinoijan mahdollisuuksia e-urheilun ekosysteemissä. Vaikka e-urheilu on jo olennainen osa isojen kansainvälisten urheilu- ja media-alan yritysten markkinointisuunnitelmissa, tarjoaa se mahdollisuuksia lähes jokaiselle brändille.

E-urheilu tarjoaa huiman potentiaalisen näkyvyyden

Moni olettaa, että e-urheilua seuraava yleisö on pääosin ”alan kokeneita harrastajia” tai pelifanaatikkoja. Vaikka heitäkin tottakai joukosta löytyy, niin isossa kuvassa tilanne ei todellakaan ole tämä. E-urheilun suurkuluttajista löytyy monipuolisesti erilaisia katsojia. Newzoon toteuttaman ja keväällä 2021 teetetyn kyselyn mukaan yli kolmannes (34 %) suomalaisista 18–45-vuotiaista on katsonut e-urheiluun liittyvää sisältöä viimeisen 12 kuukauden aikana ja esimerkiksi. keskivertomilleniaali kuluttaa huomattavan määrän aikaansa esportsiin liitettävään viihteen parissa, oli kyseessä sitten ammattipelaajan tuottama Twitch-lähetys tai suositun esports-lajin kilpailulähetys.

E-urheilu vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin

Oli kyse mistä tahansa alasta tai markkinoinnin muodosta, jokaista markkinoijaa kiinnostaa varmasti markkinoinnin konvertoituminen ainakin jollain tavalla. Newzoon toteuttaman tutkimuksen mukaan vuonna 2019 suomalaisista e-urheilun suurkuluttajista 57 % käytti rahaa e-urheilussa näkyvillä oleviin tai liittyviin tuotteisiin. Saman tutkimukseen mukaan yli puolet suomalaisista e-urheilun katsojista pitävät itseään e-urheilun suurkuluttajana. Tästä on helppo vetää johtopäätös, että markkinoijalle e-urheilu ja siihen liittyvät monipuoliset lähetykset ovat iso potentiaalinen väylä mainostaa omaa tuotetta tai brändiä.

E-urheilu kiinnostaa myös naispuolisia katsojia

E-urheilua on yleisesti pidetty asiana ja ilmiönä, joka kiinnostaa pääosin vain miespuolisia katsojia. Vastoin näitä olettamuksia, naiset ovat jo tällä hetkellä erittäin aktiivisia e-urheilun seuraajia. Newzoon tutkimuksen mukaan esimerkiksi Euroopassa lähes kolmannes, eli 32 %, e-urheilun katsojista on naisia. Tämä avaa tietysti myös monipuolisemmin erilaisille brändeille ja tuotteille mahdollisuuksia mainostaa tuotteitaan ja brändiään e-urheilun ympärillä.

Penkkiurheilua porukalla

Kuten perinteistäkin urheilua, myös e-urheilua seurataan usein porukalla – tai ainakin siitä keskustellaan aktiivisesti muiden seuraajien kanssa. Suomalaista e-urheilun katsojista 35 % kertoo Newzoon tutkimuksen mukaan katsovansa lähetyksiä ystäviensä kanssa. Miksi tämä kiinnostaa markkinoijaa? No, saman tutkimuksen mukaan e-urheilun suurkuluttajina itseään pitävät olivat käyttäneet noin 45 % prosenttia alan kautta ostetuista asioista läheisilleen hankittuihin tuotteisiin.

Lähde: https://newzoo.com/insights/trend-reports/newzoos-global-esports-live-streaming-market-report-2021-free-version/

Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, niin lue nämä artikkelit:

Jos haluat jutella lisää e-urheilumarkkinoinnin (tai Twitch-striimaajamarkkinoinnin) mahdollisuuksista yrityksellenne, niin ole meihin yhteydessä. Voit varata vaikka ilmaisen keskusteluajan Mikolle tai tsekata yhteystiedot ja olla yhteydessä sitä kautta.