Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Keitä ovat niche-vaikuttajat ja miksi heistä kannattaisi kiinnostua?

Vaikuttajamarkkinointi yleistyy ja kehittyy vuosi vuodelta, ja tänä vuonna mediassa on alettu enemmän ja enemmän puhumaan niche-vaikuttajista. Lisäksi mitattavuus ja tulosten seuranta on entistäkin tärkeämpää markkinoijalle, ja parasta on, että nämä kaksi asiaa kulkevat enemmän kuin maqiniosti käsi kädessä. Lähdetään käymään läpi, ketä niche-vaikuttajat ovat ja miksi jokaisen markkinoijan kannattaisi heistä kiinnostua.

Keitä ovat niche-vaikuttajat?

Vaikuttajia on Suomessakin nykyään lähes jokaisessa kategoriassa kuin sieniä sateella, ja erottuakseen positiivisesti monet ovat alkaneetkin luomaan sisältöä laajemman kohderyhmän tavoittavan sisällön sijaan kapeamman segmentin aihealueesta. Tällaisella sisällöllä tavoitetaan pienempi, mutta sitäkin sitoutuneempi kohdeyleisö. Vaikuttajamarkkinoinnin uudella aikakaudella markkinoijan tulisikin keskittyä tarkkaan sisältö- ja kohderyhmärajaukseen pelkän seuraajamäärän tuijottamisen sijaan.

Miksi niche-vaikuttajia kannattaa harkita?

Niche-vaikuttajat panostavat oman, tarkan aihealueensa sisällä laadukkaan sisällön luomiseen ja haluamansa kohderyhmän tavoittamiseen. Niche-vaikuttajia kannattaa harkita ainakin seuraavista syistä:

  1. Kohdennettu yleisö: Niche-vaikuttajilla on sitoutunut seuraajakunta, joka on kiinnostunut tarkan aihealueen sisällöstä, esimerkiksi harrastuksesta tai toimialasta. Jos haluat markkinoida vaikkapa uutta tomaattikastiketta, saatat tavoittaa potentiaalisia asiakkaita paremmin esimerkiksi arkiruokaresepteihin erikoistuneen vaikuttajan kuin yleisesti ruuanlaitosta sisältöä tekevän vaikuttajan kautta.

  • Luottamus ja sitoutuminen: Niche-vaikuttajilla on usein hieman vähemmän seuraajia, mutta sitäkin tiiviimpi suhde seuraajiinsa. Vaikuttajan suositellessa tuotetta tai palvelua, on hyvin todennäköistä, että hänen seuraajansa ottavat suosituksen vakavammin ja ovat valmiimpia toimimaan suosituksen mukaisesti.

  • Kilpailua on vähemmän: Vaikuttajamarkkinointia on kautta linjan kritisoitu siitä, että tunnetuimmat vaikuttajat tekevät yhteistöitä jopa liikaa, ja julkaisut saattavat tuntua liian mainosmaisilta. Niche-vaikuttajien kautta kaupalliset yhteistyöt eivät välttämättä tunnu päälleliimatuilta – etenkin, jos markkinoitava tuote tai palvelu sopii vaikuttajan orgaanisesti tuottamaan sisältöön.

  • Aitous: Niche-vaikuttaja on usein nimensä mukainen, eli hänellä on intohimoa jotain tiettyä osa-aluetta kohtaan. Niche-vaikuttajat ovat parhaimmillaan loistavia oikean kohdeyleisön sitouttajia, joka saattaa näkyä myynnin kasvussa nopeallakin aikataululla!

  • Tarinallisuus: Niche-vaikuttajat luovat sisältöä, joka resonoi tarkoin valitun seuraajakunnan kanssa, joka taas voi parhaimmillaan vahvistaa yrityksesi tai brändisi viestiä entisestään.

Esimerkkejä niche-vaikuttajista

Keräsin tähän alle esimerkkejä kategorioista, joiden alle voidaan luetella kuuluvan eri osa-alueiden niche-vaikuttajia.

Terveys ja kuntoilu

Väitän, ettet voi skrollata läpi somekanavan kertaakaan näkemättä julkaisua, joka liittyy terveyteen tai kuntoiluun. Tämän laajan kategorian alla on paljon erilaisia niche-vaikuttajia, joiden tarkoin kohdennettu sisällön osa-alue saattaa liittyä vaikkapa treenitarvikkeisiin, treeniruokailuihin tai mielenterveyteen. ”TikTokin lempeimmäksi ääneksi” itsensä brändännyt Terapeuttiville on hyvä esimerkki tästä – somenäkyvyys on sittemmin siivittänyt jopa eduskuntaan asti!  

Ruoka

Ruokaan ja ruuan tekemiseen liittyvä sisältö on varmastikin yksi niistä aihealueista, joista esimerkiksi Instagramiin tai TikTokiin eniten julkaistaan. Tässä kategoriassa niche-vaikuttajien sisältöalueita voisivat olla esimerkiksi vaikkapa lasten ruoka, arkireseptit, nopeat reseptit tai vaikka halvat reseptit. Tällä videolla Ellun keittiössä tekee kiviuunipizzan arkeen sopivalla tahdilla – 13 minuutissa!

Kauneus

Ei tarvitse olla markkinointiguru kertoakseen, että kauneuteen liittyviä somevaikuttajia löytyy pitkä rivi Suomestakin. Yleisen lifestyle-vaikuttajan sijaan kauneudenhoitobrändien kannattaakin harkita vaikkapa ihonhoitoon, hiusten laittoon tai esimerkiksi miesten kauneudenhoitoon erikoistuneiden vaikuttajien puoleen kääntymistä. Kosmetiikkanörtti-tili Instagramissa on erikoistunut meikkivinkkeihin ja ihonhoidon tärppeihin.

Sisustus

Kodin sisustus, tee-se-itse-huonekalut, käsityöt, second-hand-sisustus, teemasisustus – sisustuksen alta löytyy paljon eri alakategorioita! 70luvuntalossa-tili on erikoistunut kierrätettyjen ja entisöityjen huonekalujen ympärille tuotettuun sisältöön.

Muoti

Muotiin liittyviä alakategorioita löytyy todella paljon, mahdollisesti jopa eniten. Niche-vaikuttajat voivat tuottaa sisältöä liittyen esimerkiksi katu- tai juhlamuotiin, lasten muotiin tai vaikkapa koruihin liittyen.

Vanhemmuus ja lapset

Vanhemmuuteen ja lapsiin liittyvät teemat ovat erittäin suosittuja (ja syystäkin!) lähes kaikissa somekanavissa. Yleisesti vanhemmuudesta sisältöä tuottavien lisäksi brändin kannattaa etsiä syvemmältä – vaikkapa yksinhuoltajuudesta, lasten ruoka-aineallergioista tai lapsiperheen talouden kustannuksista sisältöä tekeviä vaikuttajia. Koti-iskä88official-nimimerkillä sisältöä tuottava Ville tekee sisältöä vanhemmuuteen ja lapsiin liittyen humoristisella ja rennolla otteella.

Matkailu ja elämykset

Tämäkin on kategoria, josta sisältö ei tule mitä luultavimmin koskaan loppumaan. Matkailuun ja elämyksiin liittyvät niche-vaikuttajat tuottavat sisältöä esimerkiksi matkailusta lapsen tai lemmikin kanssa, asuntoautolla matkustamisesta tai vaikkapa halvan matkailun vinkeistä. Minttu Heimovirta jakaa Instagram-tilillään vinkkejä niin erämaassa matkailusta kuin erämaassa matkailusta pienten lasten kanssa.

Rahan käyttö ja sijoittaminen

Sijoittaminen on ollut jo vuosia myös nuorten keskuudessa kuuma trendi, ja hyvä niin! Rahan käyttöön liittyvään sisältöön löytyy paljon niche-vaikuttajia, jotka tekevät sisältöä esimerkiksi arjen ruokakustannuksiin, säästämiseen tai rahastoihin sijoittamiseen liittyen. Kolmio kuudelle -tililtä löydät sisältöä liittyen ruuan kustannuksiin ja rahapuheeseen.

Milloin tehdä yhteistyötä niche-vaikuttajan kanssa?

Niche-vaikuttajaa kannattaa harkita ainakin silloin, kun markkinoitavan tuotteen tai palvelun kohderyhmä on verrattain pieni, tai tulevilla markkinointitoimenpiteillä halutaan tavoittaa jokin tietty ja tarkasti valittu kohderyhmä. Laajemman yleisön tavoittavan vaikuttajan valitsemiselle on luonnollisesti myös paljon perusteita etenkin, kun halutaan kasvattaa tunnettuutta laajemman kohdeyleisön kanssa, mutta tulisi muistaa, etteivät nämä sulje toisiaan pois. Lisättäköön vielä, että niche-vaikuttajien kanssa tehtävää yhteistyötä kannattaa harkita erityisesti silloin, kun vaikuttajamarkkinoinnin budjetti on rajallinen – erityisesti pientä budjettia kun ei kannata alkaa roiskimaan pensselillä.

Mikäli tarvitset apua vaikuttajamarkkinoinnin kanssa, voit varata multa ilmaisen sparrailuajan tai laittaa viestiä sähköpostitse mikko@noord.fi. Juttelen myös mielelläni puhelimessa, eli voit myös soittaa numeroon 0408604330.

Suosittelen lukemaan myös nämä artikkelit:

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.