Maksuton webinaari onnistuneesta vaikuttajamarkkinoinnista torstaina 26.9. klo 9.00-9.45. Ilmoittaudu mukaan nyt!

Verkkokaupan markkinointi – vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuudet

Verkkokauppa ja verkosta ostaminen tuotteen kuin tuotteen osalta on nykypäivää, ja markkinointialalla onkin paljon puhuttu verkkokaupan markkinoinnista. Verkkokauppiaalla jo pelkästään verkkokaupan perustamisessa on monta asiaa, jotka vaikuttavat verkkokaupan menestymiseen suuresti. Näistä mainittakoon esimerkiksi käytettävä verkkokauppa-alusta ja toimitustavat.

Verkkokaupan markkinointia Googlesta hakiessa vastaan tulee monia artikkeleita, joissa kerrotaan monista erilaisista tavoista edistää verkkokaupan myyntiä. Näitä ovat esimerkiksi hakukoneoptimointi, Google Ads -hakusanamainonta, sosiaalisen median mainonta ja sähköpostimarkkinointi. Tässä artikkelissa puhutaan kuitenkin vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksista verkkokaupan markkinointiin.

Olen tehnyt työurallani paljon töitä verkkokauppojen kanssa, ja kokosinkin tämän artikkelin loppuun hyödyllisiä linkkejä, jotka suosittelen tsekkaamaan, jotta saat kaiken tehon irti verkkokaupan markkinoinnista.

Verkkokaupan markkinointi – Kerro tuotteistasi luonnollisesti vaikuttajan avulla

Vaikuttajamarkkinoinnin eittämättä paras puoli on se, että vaikuttajan avulla markkinoijan on mahdollista kertoa tuotteistaan positiivisessa valossa ihmisen kautta, jota hänen seuraajansa arvostavat. Me kaikki kohtaamme hurjan määrän erilaista markkinointiviestintää päivittäin niin somessa, kadulla kuin vaikkapa televisiossa. Olenkin joskus termittänyt vaikuttajamarkkinoinnin sisältömarkkinoinniksi, jossa sisällöntuottajana toimii kuluttajien seuraama ja fanittama persoona. Voit halutessasi lukea tarkemmin vaikuttajamarkkinoinnista aiemmin kirjoittamastani artikkelista.

Verkkokaupan markkinoinn tueksi vaikuttajia valitessa tärkeää on miettiä ensin, ketä vaikuttajien avulla halutaan tavoittaa, eli mikä on teidän tärkein kohderyhmänne. Vaikuttajamarkkinoinnin hyvä puoli on myös se, että vaikuttajien avulla markkinointiviestinnän kohdentaminen on verrattain helppoa, koska vaikuttajien seuraajista saadaan suhteellisen tarkkaa dataa, jonka avulla vaikuttajavalintoja voidaan perustella. Jos haluat tietää tarkemmin sopivien vaikuttajien löytämisestä, tsekkaa tekemäni lyhyt video aiheesta.

Mittaa kampanjan tuloksia ja kehitä toimintaasi

Omasta mielestäni verkkokaupan markkinoinnissa kiehtovinta on se, että lähes kaikkea voidaan mitata. Verkkokaupan analytiikasta pystytään näkemään todella tarkasti, kuinka hyvin mikäkin kampanja ja markkinoinnin toimenpide on tuonut tulosta. Verkkokaupan liiketoimintaa tulisikin kehittää nimenomaan näiden raporttien pohjalta.

Vaikuttajamarkkinointi ei ole myöskään tässä poikkeus. Kampanjaa toteuttaessa suosittelen käyttämään vaikuttajille personoituja, UTM-tägitettyjä linkkejä, joiden avulla voidaan seurata tarkasti, kuinka monta sivustovierailua ja ostoa kunkin vaikuttajan kautta on tullut. UTM-linkkejä voi tehdä esimerkiksi tämän luotettavan työkalun avulla. Mikäli haluat tietää lisää UTM-tägitetyistä linkeistä, suosittelen tsekkaamaan Googlen omat ohjeet aiheesta.

Toinen hyvä tapa seurantaan on vaikuttajien henkilökohtaiset alennuskoodit, jotka seurannan lisäksi luonnollisesti kannustavat potentiaalista asiakasta myös tekemään ostoksen. Alennuskoodin avulla pystytään myös seuraamaan vaikuttajan kautta tulleita ostoja, ja myös tarkkaa vaikuttajan yritykselle tuomaa euromäärää.

Vaikuttajamarkkinointikampanjan mittareiden ja seurannan avulla pystytään tekemään todella tärkeitä päätöksiä tulevaisuutta ajatellen. Jos Vaikuttaja 1 saa seuraajansa ostamaan viidesti ja Vaikuttaja 2 taas 25 kertaa, ei ole vaikea perustella että yhteistyötä jatketaan jälkimmäisen kanssa. Olettaen tietysti, että vaikuttajien saama rahallinen palkkio on linjassa toisiinsa nähden.

Mikäli vaikuttajamarkkinointikampanjan mittarit ja seuranta, puhumattakaan UTM-tägitetyistä linkeistä tuntuu vieraalta, niin ei hätä. Kaikissa Noordin kampanjoissa meidän tiimi on vastuussa sekä mittareiden asettamisesta että niiden teknisestä toteuttamisesta.

Verkkokaupan markkinointi – tsekkaa nämä viisi vinkkiä vaikuttajamarkkinointiin

Kokosin alle kolme vinkkiä, jotka sinun kannattaa ainakin tankata kaikessa rauhassa ensimmäistä verkkokaupan markkinointia varten tehtävää vaikuttajakampanjaa suunnitellessasi.

1. Valitse vaikuttaja, joka ostaisi tuotteesi ilman yhteistyötäkin

Vaikuttajien valinnasta kirjoitinkin jo aiemmin tässä artikkelissa, mutta tätä ei voi liikaa korostaa. Vaikuttajamarkkinointikampanjaa suunnitellessa on tärkeää löytää sellainen vaikuttaja tai vaikuttajat, jotka ovat oikeasti innoissaan tuotteistasi. Vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan nykyajan puskaradio, jossa tyytyväinen asiakas suosittelee tuotetta toiselle, potentiaaliselle asiakkaalle.

2. Tuotetestaukset toimivat

Tuotetestaukset ja vaikuttajien järjestämät liveshopping-tapahtumat ovat yleistyneet viimeisten parin vuoden aikana. Eikä ihme, koska ne toimivat loistavasti. Mikä olisikaan parempi tapa tehdä verkkokauppaasi ja tuotteitasi tunnetuksi, kun testauttaa niitä tunnetun, oikean kohderyhmän tavoittavan, vaikuttajan kanssa.

3. Arvontajulkaisut herättävät kiinnostusta

Ilmaiset ämpärit kiinnostaa suomalaisia. Arvontajulkaisujen avulla herätät verkkokauppabrändillesi positiivista huomiota, ja tavoitat takuuvarmasti laajan kohderyhmän. Suosittelen järjestämään arvonnan esimerkiksi siten, että seuraajan tulee kertoa, minkä verkkokaupan tuotteen hän haluaisi voittaa – näin saadaan potentiaaliset asiakkaat selaamaan tuotevalikoimaa kuin huomaamattaan.

4. Älä unohda muita markkinoinnin toimenpiteitä

Tässä artikkelissa on puhuttu vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämisestä verkkokaupan markkinoinnissa, mutta älä unohda muita toimenpiteitä. Erityisen tärkeää on myös, että muistutat vaikuttajan kautta sivustolla vierailleita potentiaalisia asiakkaitasi esimerkiksi sosiaalisen median uudelleenmarkkinointikampanjan avulla.

5. Käytä vaikuttajan tuottama sisältö hyödyksi

Suurin virhe, jonka monet yritykset vaikuttajamarkkinointikampanjassa tekevä on se, että vaikuttajan tuottama sisältö jätetään hyödyntämättä. Jos vaikuttaja tekee esimerkiksi Instagram Feed -julkaisun, muista jakaa se myös yrityksesi tilillä. Lisäksi vaikuttajan tuottamaa sisältöä on mahdollista hyödyntää myös brändin maksetussa mainonnassa. Tästä tulee kuitenkin sopia aina vaikuttajan kanssa erikseen, ja lähtökohtaisesti vaikuttajalle tulee maksaa markkinointioikeuden pituudesta riippuen myös erillinen korvaus.

Hyödyllisiä linkkejä verkkokaupan markkinoinnin tueksi

Kiitos, että jaksoit lukea artikkelin kokonaan! Tässä alla vielä lupaamiani hyödyllisiä linkkejä verkkokaupan markkinointiin. Mikäli haluat sparrata aihetta lisää, voit varata mun kalenterista maksuttoman 30 min palaveriajan, laittaa meiliä mikko@noord.fi tai soitella suoraan mulle 040 860 4330.

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.