Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Prime-juoma on vaikuttajien lanseeraama hitti – mikä voisi olla Suomen vastaava menestystarina?

Vaikuttajamarkkinoinnin aikakautta on eletty jo sen verran kauan, että monet vaikuttajat ovat ehtineet tehdä mitä monipuolisempia yhteistöitä yritysten ja brändien kanssa niin Suomessa kuin globaalillakin tasolla. Yhteistöiden lisäksi vaikuttajat ovat julkaisseet omia fanituotteitaan ja perustaneet satoja tuhansia, jopa miljoonia, euroja liikevaihtoa vaihtavia osakeyhtiöitä taustalleen. Sosiaalisen median vaikuttajat ovat tämän päivän poptähtiä, ja siten verrattavissa maailman suurimpiin artisteihin tai urheilijoihin. Yksi mainetta ja kohujakin niittänyt menestystarina on Prime-juoma.

Mikä ihmeen Prime?

Prime-nesteytysjuoman kehitti yhdysvaltalainen supersuosittu mediapersoona Logan Paul yhteistyössä YouTube-räppäri ja nyrkkeilijä KSI:n kanssa vuonna 2022. Prime lanseerattiin samaan aikaan Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa ja se saavutti valtavan suosion heti alkumetreillä. Markkinointiin käytettiin isoja seteleitä Amerikan malliin, mutta suurin myyntikanava oli juoman kehittäjien ja perustajien Logan Paulin ja KSI:n omat sosiaalisen median kanavat. Vuoden 2023 maaliskuuhun mennessä Primen vähittäiskaupan myynnin määrä oli yli 250 miljoonaa dollaria. Suomeen rantautuessaan somevaikuttajien kehittämän Prime-juoman hinta kohosi hyllyissä jopa 15-18 euroon – ja edelleen puhuttiin siis puolen litran kokoisesta pullosta.

Vaikuttajamarkkinoinnin perustuu suositukseen  – ja vaikuttajan suositushan myy

Vaikuttajien ja sisällöntuottajien vaikutusvalta on merkittävä voima nykypäivän markkinoinnissa ja kuluttajien käyttäytymisessä. Vaikuttajien jakama sisältö elämänsä eri puolista, kuten harrastuksista ja ajatuksista luo tunteen ystävyydestä tai samaistumisesta, mikä tekee vaikuttajista luotettavia heidän seuraajilleen. Vaikka vaikuttajat tekevät yhteistyötä eri brändien kanssa, heidän seuraajansa arvostavat sitä, että he pysyvät aitoina ja rehellisinä. Kun vaikuttaja suosittelee tuotetta tai palvelua, jota hän todella käyttää ja arvostaa, se luo luottamusta.Tähän kaikkeen perustuu myös vaikuttajamarkkinoinnin voima. Primen kohdalla luottamus tuotetta kohtaan syntyy parhaalla mahdollisella tavalla. Tuote on vaikuttajien oma, itse kehittämä juoma, jota he käyttävät päivittäin.

Myös Suomesta löytyy erinomaisia esimerkkejä onnistuneista, sosiaalisen median vaikuttajien lanseeraamista tuotemerkeistä. Suomessa on toimineet niin kirjat, juomat kuin vaatemerkitkin. Keräsin esimerkkejä viimeisten vuosien menestysresepteistä alle. Näistä ”fanituotteiksikin” kutsutuista tuotteista voi saada inspiraatiota esimerkiksi oman brändin tai yrityksen vaikuttajayhteistöihin tai muuten vaan markkinoinnin suunnitteluun.

Jääkiekkoilija Ville Leinon lanseeraama Billebeino-vaatebrändi

Varmasti lähes kaikki suomalaiset ovat törmänneet Billebeinon vaatteisiin, ihan vähintään vahingossa. Billebeinon menestys on jatkunut jo vuosikymmenen ajan. Billebeino on suomalainen vaate- ja vaatemerkki, joka käyttää inspiraationa tarinoita taiteen ja urheilun takaa. Billebeinon perusti vuonna 2014 entinen NHL-pelaaja Ville Leino. Billebeinon vaatteita on myyty vuosien varrella heidän omien verkkosivujen lisäksi myös esimerkksi Prisma-päivittäistavarakauppaketjun hyllyissä.

Tubetähti Arttu Lindemanin Läikky-juoma

Tubetähti ja artisti Arttu Lindeman julkaisi tube-aikakautensa päätteeksi ja artistiuransa alkuvaiheessa oman juoman – Läikyn. Suureen suosioon noussut lahtelainen tubettaja ja rap-artistin oma juoma nimettiin hänen Läikkyy-hittikappaleensa mukaan. Juoma oli matalahiilihappoinen mehujuoma, jonka maku ja pakkausilme on artistin itsensä suunnittelema. Juoman valmisti Leader Foods Oy. Yhteistyön aikana juomia sai kaupan hyllyiltä ympäri Suomen.

Nelli Orel – Luova kirjani

Huippusuosittu tubettaja Nelli Orel kiinnostui jo 12-vuotiaana editoimisesta ja samoihin aikoihin hän aloitti myös videoiden kuvaamisen. Tubetähden kanava lähti nousuun heti alkumetreillä vaikuttajan tuottamien piirustusvideoiden ansiosta. ”Luova kirjani” -kirjasarja on Nelli Orelin suunnittelema ja OTAVA:n kustantama kirjasarja, josta on julkaistu jo neljä osaa. Ensimmäistä ”Luova kirjani” -osaa myytiin yli 20 000 kappaletta.

Muita menestystarinoita

Muita Suomessa lanseerattuja vaikuttajien omia tuotteita ovat muut kirjakonseptit kuten Suomen seuratuimpiin vaikuttajiin lukeutuvan mmiisasin inspiraatiokalenterit ja Nikon ja Santun perinteisemmät ”Just a prank” -fanituotteet sekä Hesburgerin ja Pyhimyksen yhteistyönä myyty Bökö-hampurilaisateria. Isossa roolissa ovat olleet vaikuttajien omat valmennukset, kuten sometähti Sonja Aiellon treeni- ja hyvinvointivalmennukset.

Katso täältä lisätietoa yllä esitellyistä tuotteista:

Mikä on seuraava kaupallinen menestystarina?

Seuraavaksi kaupalliseksi hitiksi voi Suomessa nousta nuorten vaatemerkit tai muut urheiluun ja muotiin liittyvät yhteistyöt. Näitä menestyksen ovia on koputellut viime aikoina vaatemerkki Vitunleija sekä sometähtiä täynnä oleva jalkapallojoukkue Gilla FC.

Vitunleija on katukulttuurin moniosaajan ja yrittäjän Bakari Diarran vaatealan yritys. 24-vuotias Bakari Diarra nousi somen ja ystävien avulla Helsingin katumuodin suunnannäyttäjäksi, perusti vauhdilla vaatebrändin vuonna 2020. Yritys on sittemmin laajentanut toimintaansa myös tapahtumien järjestämiseen ja musiikin julkaisuun. Tulevaisuus näyttää valoisalta useista julkistakin huomiota saaneista talousvaikeuksista huolimatta.

Gilla FC on neljän suomalaisen vaikuttajan perustama jalkapalloseura, jonka riveissä pelaa artisteja, vaikuttajia, tubettajia ja viihteen moniottelijoita. Mukana on myös jokunen eläköitynyt entinen liigafutari, joiden varaan peliä rakennetaan. Vuonna 2022 perustettu seura tituleeraa itseään Suomen seuratuimmaksi jalkapalloseuraksi. Sitä he myös ovat. Sosiaalisen median tileillä seuralla on kymmeniä tuhansia seuraajia, ainoastaan Jokereilla on urheiluseuroista enemmän seuraajia, kun Gilla FC:llä. Gilla FC:n vaatemallisto on suunniteltu kestämään aikaa ja katumuodin vaatimuksia ja seuran vaatteita saakin ostettua verkkokaupan lisäksi myös esimerkiksi Intersport-kaupoista. Gillan tärkeimpin yhteistyökumppaneihin lukeutuu muun muassa pelijätti EA Sports, teknologiayhtiö OnePlus ja urheilujuomavalmistaja Oshee.

Vaikutusvallalla kaupallista menestystä

Vaikuttajilla on sosiaalisessa mediassa suuri vaikutusvalta, jonka avulla he pystyvät rakentamaan syvän yhteyden seuraajiinsa. Monet vaikuttajat vaikuttavat aktiivisesti alan trendeihin ja suuntauksiin ja siitä syystä heidän kanssaan tehdään toimivia ja kaupallisesti menestyviä yhteistöitä. Supersuositut vaikuttajat voivat käynnistää uusia trendejä vaatetuksesta ruokaan ja matkustukseen, tämä näkyy erityisen hyvin tällä hetkellä mm. TikTokissa. Trendien ja nousevan suosion pohjalta on helpompaa lähteä rakentamaan myös omia fanituotelanseerauksia ja toimivia yhteistöitä, kuten edellä esitellyt kirjayhteistyöt. Trendeistä on hyvä olla perillä jos suunnittelee vaikuttajamarkkinointia tai taktisempia kaupallisia yhteistöitä vaikuttajien kanssa.

Jos vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelu ja toteutus on teillä ajankohtaista, ja kaipaisit apua luovan konseptin suunnittelussa ja/tai oikeiden sisällöntuottajien valinnassa, niin varaa maksuton keskusteluaika Noordin vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoiden kanssa.

Kannattaa tutustua myös näihin artikkeleihin:

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.