Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Podcast yritykselle – miten ja miksi?

Audiomedian suosion kasvu jatkuu Suomessa. Radion lisäksi ihmiset kuuntelevat entistä enemmän podcasteja. Radiomedian 2020 järjestämän tutkimuksen mukaan alle 30-vuotiaista 99 % tuntee podcastit. Tunnettuuden ja suosion kasvun myötä podcastien tarjonta on monipuolistunut. Monipuolisuuden lisäksi kasvussa on myös podcastien määrä, jonka kasvu kiihtyy voimakkaasti. Yhä useammat suomalaisista osaavat nimetä omia suosikkipodcasteja ja tietävät itselle helpoimmat kanavat niiden kuunteluun.

Podcastit löydetään usein sosiaalisesta mediasta, puskaradion kautta tai esimerkiksi töiden kautta. Yhtenä suurimpana kuuntelumotiivina radiomedian tutkimuksen mukaan ihmisillä on uuden oppiminen – informatiivisuus koetaan siis tärkeänä. Myös viihtyminen ja rentoutuminen koetaan motivoivaksi podcasteja valittaessa.

Podcast yrityksellenne

Podcast toimii parhaiten silloin, kun se tuottaa lisäarvoa kuulijalle. Suunnitellessa yrityksellesi omaa podcastia on tärkeää valita kohderyhmä, jonka korville podcastin halutaan päätyvän. Yrityspodcast voi olla mitä vaan. Se voi tarjota kuulijalle informaatiota yrityksesi arvoista tai toimialasta tai se voi olla viihteellinen podcast, jossa yrityksestänne ja sen palveluista ei puhuta suoraan.

Podcastien ei tarvitse olla määrämittaisia tuotantokausia, vaan ne voivat toimia myös yrityksesi blogina. Tällöin podcastit voivat olla jatkuva kokonaisuus, jossa myös juontaja tai ”bloggaaja” vaihtuu aiheiden mukaan.

Audiomainokset tukevat markkinointia

Podcastjaksoja on tärkeä jakaa osiin, varsinkin jos jaksot ylittävät 30 minuutin kuunteluajan. Audiomainokset tai ns. audiojinglet toimivat tähän tarkoitukseen täydellisesti. Muutamasta sekunnista puoleen minuuttiin kestävät audiomainokset toimii tehokeinona yrityksesi markkinoinnissa. Ajatellaan, että yrityksen X podcast keskittyy osittain viihteelliseen sisältöön ja afterwork -kulttuurin tärkeyteen. Kun podcastiin sekoitetaan neljästä viiteen audiomainosta, saadaan yrityksen nimi, palvelut tai muut tuotteet kuulijan korville ja näin tuotua podiin myös markkinoinnillinen kulma.

Nyt jos koskaan! – näin pääset alkuun

Nyt jos koskaan on aika viedä yrityksenne Spotifyhin muihin podcasteja julkaiseviin palveluihin.

Näillä kahdeksalla stepillä pääset alkuun:

  1. Mieti podcastillesi tarkoitus, aiheet ja nimi. Mitkä aiheet kiinnostaisivat asiakkaitanne?
  2. Valitse podcastillesi juontaja? Kuka tai ketkä?
  3. Kuinka paljon jaksoja tehdään. Podcastit toimivat myös yrityksesi blogina, jolloin podcastit ovat jatkuvia kokonaisuuksia.
  4. Suunnittele jaksojen käsikirjoitus ja pituus. Merkkaa ylös puheenaiheet ja kysymykset.
  5. Lisämausteita? Tarvitaanko audiomainoksia tai muita jinglejä?
  6. Nauhoitus ja editointi. Mikäli et itse tuota, valitse sopiva kumppani tekemään tuotanto.
  7. Jakelukanavien valinta. Tähän on olemassa vain yksi ratkaisu – kaikki kanavat!
  8. MARKKINOI!

Mikäli kaipaat osaavaa ja luotettavaa kumppania podcastien suunnitteluun ja tuottamiseen, me Noordilla autamme mielellämme. Voit soitella suoraan mulle numeroon +358 (0)50 466 6252 tai laittaa viestiä +358 (0)50 466 6252.

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.