Webinaari to 17.11.2022: Miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan osaksi markkinointisuunnittelua? Ilmoittaudu mukaan täällä!

Pikaluku: Näillä kolmella vinkillä vaikuttajamarkkinointi keskustelee muun markkinoinnin kanssa

Tämä kirjoitus on pikalukuartikkeli. Me Noordilla kirjoitetaan näitä artikkeleita välipalalukemiseksi. Ajatuksena on, että voit lukea tämän artikkelin kiireisenäkin päivänä. Hyvää luovaa taukoa!

Minusta tuntuu, että meillä Suomessa vaikuttajamarkkinointia tehdään vielä tällä hetkellä usein erillisenä toimenpiteenä muusta markkinoinnista. Toimenpiteen termi on kuitenkin syystä vaikuttajamarkkinointi. Vaikuttajatekemisen pitäisikin kulkea käsi kädessä muun markkinointisuunnittelun kanssa – ei eri puolella tietä.

Määrittele vaikuttajamarkkinoinnille selkeä rooli – eli tavoitteet ja kohderyhmät

Jotta vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteissä voidaan onnistua, tulisi pohtia sitä, mikä on vaikuttajamarkkinoinnin rooli? Eli mitä vaikuttajamarkkinoinnilla tavoitellaan ja ketä kampanjoinnilla halutaan tavoittaa?

Tyypillisesti vaikuttajamarkkinoinnin avulla pyritään kasvattamaan tuotteen tai palvelun tunnettuutta, herättämään mielikuvia ja sitouttamaan potentiaalisia asiakkaita brändiin. Joissain tapauksissa vaikuttajamarkkinoinnin avulla voidaan myös toteuttaa suoraa myyntiä kasvattavia kampanjoita esimerkiksi verkkokauppojen alennusmyyntien aikaan (esim. Black Friday, sesonkialennukset, jne.).

Meidän kokemusten mukaan vaikuttajamarkkinoinnin aloittamisen syynä saattaa joskus olla myös sellaisen kohderyhmän tavoittaminen, jota ei perinteisillä markkinointitoimenpiteillä tavoiteta (esimerkiksi nuoret miehet). Näissäkin tapauksissa tulisi kuitenkin miettiä, miten vaikuttajien tuottama sisältö integroidaan osaksi muuta markkinointiviestintää – verkkosivuilla, mobiilisovelluksessa ja yrityksen somessa.  

Suunnittele koko markkinointipolku – ei pelkästään vaikuttajan julkaisu

Vaikuttajan suunnittelemaan ja tuottamaan sisältöön tulee käyttää runsaasti aikaa vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelussa – miten tuotetta tai palvelua saadaan tuotua positiivisesti esille, kuitenkin siten että vaikuttajan tuottama sisältö on aitoa ja vetoaa seuraajiin? Mikäli haluat lukea lisää tästä aiheesta, lukaise aiemmin kirjoittamamme artikkeli vaikuttajamarkkinoinnin kampanjabriiffistä.

Vaikuttajamarkkinointikampanjaa suunniteltaessa pitäisi kuitenkin lisäksi miettiä myös, mitä tapahtuu vaikuttajan julkaisun jälkeen. Minne potentiaalinen asiakas ohjataan – verkkosivuille, mobiilisovellukseen, yrityksen sometilille? Entäs mitä tämän jälkeen tapahtuu? Tarjotaanko prospektille esimerkiksi alennusta tuotteesta/palvelusta tai jotain muuta ostopäätöstä helpottavaa seikkaa? Entäs sitten, jos potentiaalinen asiakas ei ostakaan (vaan poistuu esimerkiksi verkkosivuilta)? Lisätäänkö hänet räätälöityyn uudelleenmarkkinointikampanjaan?

Hyödynnä vaikuttajien tuottamaa sisältöä myös muissa markkinoinnin kanavissa

Vaikuttajien tuottamaa sisältöä voi hyödyntää myös muilla tavoin kuin repostaamalla (uudelleenjulkaisemalla) julkaisun yrityksen somekanavissa. Vaikuttajasisältöä suunniteltaessa mieti, miten sisällöstä tuotetaan sellaista, että sitä voidaan oikeasti hyödyntää myös yrityksen markkinoinnissa? Kun me suunnittelemme kampanjoita asiakasyrityksillemme, suosittelemme useasti myös markkinointioikeuksien ostamista – tämän avulla vaikuttajan tuottamaa sisältöä (esimerkiksi videota) voidaan käyttää osana vaikkapa yrityksen somemarkkinointia.

Mikäli vaikuttajan kanssa tehdään pidempää yhteistyötä, yksi mahdollisuus on myös esimerkiksi kirjoittaa henkilökuva-artikkeli (tai vastaava) yrityksen verkkosivuille, jonka avulla saadaan rikastettua yrityksen omaa markkinointiviestintää.

Webinaari to 17.11.2022: Miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan osaksi markkinointisuunnittelua?

Mikäli tämä aihe kiinnostaa enemmän, järjestämme torstaina 17.11.2022 webinaarin aiheen ympäriltä. Webinaarissa käydään läpi sitä, miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan oikeasti kustannustehokkaaksi osaksi markkinointisuunnittelua. Allekirjoittaneen lisäksi webinaarissa on mukana myös Foodoran Marketing Operations Manager Sandra Rinta-Panttila, jonka kanssa käymme läpi yrityksen Näillä eväillä -kampanjan, jossa vaikuttajamarkkinointia hyödynnettiin tiiviinä osana laajaa markkinointikampanjaa.

Ilmoittaudu webinaariin täällä!

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.

Tuntuuko sinustakin, että vaikuttajamarkkinoinnin sulauttaminen osaksi markkinointisuunnittelua tuottaa haasteita? Tässä webinaarissa käydään läpi, miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan tiiviiksi osaksi markkinointisuunnittelua siten, että vaikuttajatekeminen kulkee käsi kädessä muiden markkinointitoimenpiteiden kanssa – ei toisella puolen tietä.