Tämä kirjoitus on pikalukuartikkeli. Me Noordilla kirjoitetaan näitä artikkeleita välipalalukemiseksi. Ajatuksena on, että voit lukea tämän artikkelin kiireisenäkin päivänä. Hyvää luovaa taukoa!
Myös B2B-kauppaa tekevien yritysten kannattaa pohtia vaikuttajamarkkinointia jo puhtaasti siitä syystä, että vielä tällä hetkellä moottoritie sillä saralla on aika tyhjä. Tarkoitan tällä sitä, että kun muualla markkinoinnissa ja mediassa mainostajia on ruuhkaksi asti ja monesti puhutaan jo mainossokeudesta, niin B2B-vaikuttajamarkkinoinnilla pääsee vielä loistamaan suhteellisen vapaalla reitillä. Tsekkaa tästä artikkelista kolme asiaa, jotka jokaisen markkinoijan tulisi tietää B2B-vaikuttajamarkkinoinnista. Jos aihe kiinnostaa enemmän, niin suosittelen tutustumaan aiemmin kirjoittamaani artikkeliin aiheesta.
86 % mainostajista kertoo B2B-vaikuttajamarkkinoinnin tuottavan heille lisämyyntiä
Vuonna 2022 tehdyn tutkimuksen perusteella jopa 86 % B2B-vaikuttajamarkkinointia hyödyntäneistä mainostajista kertoo toimenpiteiden tuottaneen heille lisämyyntiä. Vaikka vaikuttajamarkkinoinnin yleisin tavoite onkin brändin tai palvelun/tuotteen tunnettuuden kasvattaminen (tai B2B-puolella ajatusjohtajuuden vaaliminen), tuottavat toimenpiteet oikein tehtynä myös myyntiä. Toki tässä pitää läpinäkyvyyden nimissä mainita, että jos B2B-liiketoimintaa tekevän yrityksen pitää esimerkiksi kassatilanteen takia saada lisämyyntiä juuri nyt, en välttämättä siinä hetkessä sijoittaisi mainosbudjettiani B2B-vaikuttajamarkkinointiin. Mutta pitkällä tähtäimellä B2B-vaikuttajamarkkinointi tuottaa todistetusti lisää yrityksen palveluista kiinnostuneita liidejä ja prospekteja, ja sitä kautta kannattavaa kauppaa. Kokosin alle vielä aiemmin viittaamani tutkimuksen muita pointteja.
Sopiva vaikuttaja voi olla jo asiakkaasi
Monesti kun keskustelen potentiaalisen yrityksen kanssa vaikuttajamarkkinoinnista (oli kyseessä sitten B2B- tai B2C-yritys), koetaan suurimmaksi haasteeksi aloittamisessa sopivien vaikuttajien löytäminen. Me luonnollisesti painotamme tavoitteiden ja mittarien asettamista sekä kohderyhmän tarkkaa määrittelyä ennen vaikuttajavalintoihin hyppäämistä, mutta B2B-puolella sopiva vaikuttaja saattaa löytyä lähempää kuin aluksi ajatteleekaan. Pohdi, ketkä käyttävät yrityksenne tuotteita tai palveluita. Tai ketkä niistä voisivat hyötyä? Löytyykö joukosta luonnollista suosittelijaa ja puolestapuhujaa – eli vaikuttajaa? B2B-vaikuttajamarkkinointia suunnitellessa on hyvä muistaa, että sopiva vaikuttaja ei välttämättä ole tunnetuin mediapersoona tai suurimman seuraajamäärän LinkedIn-vaikuttaja. Sopiva vaikuttaja on yrityksenne puolestapuhuja, joka tavoittaa tarkasti halutun ja tavoitellun kohderyhmän.
Kokeile rohkeasti eri sisältömuotoja
Monesti vaikuttajamarkkinoinnista puhuttaessa ajatellaan vain yksittäisen vaikuttajan tekemää somejulkaisua. B2B-vaikuttajamarkkinointia suunnitellessa kannattaa rohkeasti kokeilla eri sisältömuotoja – vaikuttajamarkkinointia voi tehdä webinaarin, podcastin, videon, livetapahtuman tai vaikkapa lehtihaastattelun muodossa. Jos haluat saada uusia ajatuksia ja inspiraatiota B2B-vaikuttajamarkkinoinnin tueksi, kannattaa kysyä sparrausta asiansa osaavalta vaikuttajamarkkinointitoimistolta.
Mikäli B2B-vaikuttajamarkkinointi kiinnostaa ja haluaisit kuulla kaksi case-esimerkkiä onnistuneista toimenpiteistä, niin tule mukaan kuuntelemaan torstaina 23.3. klo 8.30-9.15 webinaaria aiheesta! Allekirjoittaneen lisäksi mukana asiantuntijana sosiaalisen myynnin puolesta puhuja ja B2B-vaikuttaja Oona Kankkunen.
Ilmoittaudu mukaan täällä!