Tämä kirjoitus on pikalukuartikkeli. Me Noordilla kirjoitetaan näitä artikkeleita välipalalukemiseksi. Ajatuksena on, että voit lukea tämän artikkelin kiireisenäkin päivänä. Hyvää luovaa taukoa!
Minusta tuntuu, että meillä Suomessa vaikuttajamarkkinointia tehdään vielä tällä hetkellä usein erillisenä toimenpiteenä muusta markkinoinnista. Toimenpiteen termi on kuitenkin syystä vaikuttajamarkkinointi. Vaikuttajatekemisen pitäisikin kulkea käsi kädessä muun markkinointisuunnittelun kanssa – ei eri puolella tietä.
Määrittele vaikuttajamarkkinoinnille selkeä rooli – eli tavoitteet ja kohderyhmät
Jotta vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteissä voidaan onnistua, tulisi pohtia sitä, mikä on vaikuttajamarkkinoinnin rooli? Eli mitä vaikuttajamarkkinoinnilla tavoitellaan ja ketä kampanjoinnilla halutaan tavoittaa?
Tyypillisesti vaikuttajamarkkinoinnin avulla pyritään kasvattamaan tuotteen tai palvelun tunnettuutta, herättämään mielikuvia ja sitouttamaan potentiaalisia asiakkaita brändiin. Joissain tapauksissa vaikuttajamarkkinoinnin avulla voidaan myös toteuttaa suoraa myyntiä kasvattavia kampanjoita esimerkiksi verkkokauppojen alennusmyyntien aikaan (esim. Black Friday, sesonkialennukset, jne.).
Meidän kokemusten mukaan vaikuttajamarkkinoinnin aloittamisen syynä saattaa joskus olla myös sellaisen kohderyhmän tavoittaminen, jota ei perinteisillä markkinointitoimenpiteillä tavoiteta (esimerkiksi nuoret miehet). Näissäkin tapauksissa tulisi kuitenkin miettiä, miten vaikuttajien tuottama sisältö integroidaan osaksi muuta markkinointiviestintää – verkkosivuilla, mobiilisovelluksessa ja yrityksen somessa.
Suunnittele koko markkinointipolku – ei pelkästään vaikuttajan julkaisu
Vaikuttajan suunnittelemaan ja tuottamaan sisältöön tulee käyttää runsaasti aikaa vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelussa – miten tuotetta tai palvelua saadaan tuotua positiivisesti esille, kuitenkin siten että vaikuttajan tuottama sisältö on aitoa ja vetoaa seuraajiin? Mikäli haluat lukea lisää tästä aiheesta, lukaise aiemmin kirjoittamamme artikkeli vaikuttajamarkkinoinnin kampanjabriiffistä.
Vaikuttajamarkkinointikampanjaa suunniteltaessa pitäisi kuitenkin lisäksi miettiä myös, mitä tapahtuu vaikuttajan julkaisun jälkeen. Minne potentiaalinen asiakas ohjataan – verkkosivuille, mobiilisovellukseen, yrityksen sometilille? Entäs mitä tämän jälkeen tapahtuu? Tarjotaanko prospektille esimerkiksi alennusta tuotteesta/palvelusta tai jotain muuta ostopäätöstä helpottavaa seikkaa? Entäs sitten, jos potentiaalinen asiakas ei ostakaan (vaan poistuu esimerkiksi verkkosivuilta)? Lisätäänkö hänet räätälöityyn uudelleenmarkkinointikampanjaan?
Hyödynnä vaikuttajien tuottamaa sisältöä myös muissa markkinoinnin kanavissa
Vaikuttajien tuottamaa sisältöä voi hyödyntää myös muilla tavoin kuin repostaamalla (uudelleenjulkaisemalla) julkaisun yrityksen somekanavissa. Vaikuttajasisältöä suunniteltaessa mieti, miten sisällöstä tuotetaan sellaista, että sitä voidaan oikeasti hyödyntää myös yrityksen markkinoinnissa? Kun me suunnittelemme kampanjoita asiakasyrityksillemme, suosittelemme useasti myös markkinointioikeuksien ostamista – tämän avulla vaikuttajan tuottamaa sisältöä (esimerkiksi videota) voidaan käyttää osana vaikkapa yrityksen somemarkkinointia.
Mikäli vaikuttajan kanssa tehdään pidempää yhteistyötä, yksi mahdollisuus on myös esimerkiksi kirjoittaa henkilökuva-artikkeli (tai vastaava) yrityksen verkkosivuille, jonka avulla saadaan rikastettua yrityksen omaa markkinointiviestintää.