Vaikuttajamarkkinoinnin hinnoittelu herättää jatkuvasti paljon kysymyksiä. Kuinka paljon tämä tai tämä vaikuttaja maksaa, ja mitä saamme takaisin hänen tuottamastaan sisällöstä? Vaikuttajamarkkinoinnin hintaan vaikuttaa moni tekijä, joita olen avannut tässä artikkelissani. Vinkkinä kärsimättömille, artikkelin lopussa olen esittänyt myös muutaman esimerkin vaikuttajien hinnoittelusta.
Kanavavalinta vaikuttaa hintaan
Tiedätkö jo, missä kanavassa toivoisit sisältöä tuotettavan? Valittu kanava vaikuttaa suuresti vaikuttajamarkkinoinnin hinnoitteluun. Esimerkkinä tunnetuin vaikuttajamarkkinoinnin kanava on vaikuttajien sisältöhinnoiltaan hieman kalliimpi kuin tuoreemmat tapaukset, Twitch ja TikTok. Toisaalta YouTube jo pelkästään sisällöntuotannon takia on hintavampi kanava – sisällöntuotanto kanavaan vaatii sekä laadukasta videokuvausta että -editointia.
Vaikuttajien seuraajamäärä
Mietitäänpäs tätä ihan perinteisen markkinoinnin kautta. Mitä isompi markkinoinnin volyymi, sitä enemmän siitä joutuu maksamaan. Rautalankaa vääntäen, Hesarin etusivun valtaus maksaa enemmän kuin sisäsivun mainos. Vaikka vaikuttajan hinnoittelu ei ole selitettävissä pelkästään seuraajamäärällä, ohjaa saatava volyymi kuitenkin hintaa suuresti.
Vaikuttajamarkkinoinnin hinta linkittyy toteutettavaan sisältöön
Ehkäpä suurin yksittäinen elementti, joka hintaa määrää, on toteutettava sisältö ja yhteistyömuoto. Suurimmalle osalle markkinoijista tutun Instagram-esimerkkien kautta tätä on helpompi avata – jos vaikuttaja toteuttaa pelkästään Instagram Story -julkaisuja, on tämä yleisesti hieman kevyempi ja samalla edullisempi kokonaisuus. Story-julkaisuissa tulee huomioida myös se, että ne ovat näkyvillä yrityksen mainoksena vain vuorokauden ajan. Instagram Feed + Story -julkaisusarja taas luonnollisesti on hieman edellä mainittua kalliimpi toteutus, sillä tämän kokonaisuuden avulla saavutetaan pidempiaikaista näkvyyyttä. Monet vaikuttajat arvottavat Instagram Reels -toteutuksen myös hieman hintavammaksi siitä ymmärrettävästä syystä, että sen toteutus vaatii kevyttä videoeditiointia.
Toteutettavan yhteistyön laajuus
Vaikuttajamarkkinoinnin hintaan vaikuttaa suuresti myös yhteistyön laajuus, eli kuinka pitkään yhteistyö kestää ja mitä muuta yhteistyö sisältää. Esimerkkinä yhteistyö vaikuttajan kanssa voi sisältää sosiaalisen median sisällöntuotannon lisäksi muun muassa tapahtumaosallistumisia tai mainoskuvauksia. Jälkimmäisestä puheen ollen, jos vaikuttajan sisältöä (tai mainoskuvauksissa otettua sisältöä) käytetään yrityksen maksetussa markkinoinnissa, muistathan sopia vaikuttajan ja/tai vaikuttajamarkkinointitoimiston kanssa markkinointioikeuksista ja niiden kestosta.
Rahallisen palkkion lisäksi saatavat edut
Saako vaikuttaja rahallisen palkkion lisäksi jotain muuta, rahanarvoista etua? Luonnollisesti on täysin eri asia neuvotella vaikuttajan palkkiosta, jos tarjottavana on esimerkiksi pakasta vedetty urheiluauto tai rantalomamatka. Näissä tapauksissa isommankin vaikuttajan saattaa saada ”ilmaiseksi” liikkeelle. Karrikoidusti kuitenkin todettakoon, toivomme brändien muistavan, että virvoitusjuomalavalla tai paketilla patukoita kukaan meistä ei maksa elinkustannuksiaan.
Vaikuttajan muu presenssi vaikuttaa hintaan
Onko valitsemallasi vaikuttajalla muuta presenssiä mediassa? Onko hän mahdollisesti näyttelijä, juontaja, toimittaja, artisti tai muuten mediassa? Muu presenssi ja sitä kautta myös brändille saatava julkisuus vaikuttavat luonnollisesti yhteistyön hintaan. Tässä kohtaa pitää tietysti mainita, että mitä kuuluisamman persoonan kanssa ollaan tekemisissä, sitä tarkempi hän luultavasti myös yhteistyökuvioistaan on.
Luvattuja esimerkkejä vaikuttajamarkkinoinnin hinnoista
Here we go! Nämähän ei olekaan helppoja, ja tekisi mieli kirjoittaa ympäripyöreää poliittista markkinointijargonia, mutta kun tuli aiemmin luvattua, niin tässä mennään esimerkeillä. Jokainen keissi on luonnollisesti omanlaisensa, ja vaikuttajien hinnoitteluun ei ole olemassa yleismaailmallista hinnastoa. Kaikki mainitut hinnat alv. 0 %.
Esimerkki 1: Vaikuttaja, jolla on alle 5.000-10.000 seuraajaa Instagramissa
- Yksi Instagram Feed-julkaisu ja yksi Instagram Story -julkaisusarja (min. 3 klippiä)
- Hinta arviolta 750 €
Esimerkki 2: Vaikuttaja, jolla on yli 30.000, kuitenkin alle 50.000, seuraajaa Instagramissa
- Yksi Instagram Reels-julkaisu ja yksi Instagram Story -julkaisusarja (min. 3 klippiä)
- Hinta arviolta 1.500 €
Esimerkki 3: Vaikuttaja, jolla on yli 50.000, kuitenkin alle 100.000, seuraajaa TikTokissa
- Kaksi TikTok-videojulkaisu ja niiden jako Instagram Story -julkaisuihin
- Hinta arviolta 2.000 €
Esimerkki 4: Vaikuttaja, jolla on yli 20.000 tilaajaa ja yli 500 keskimääräistä katsojaa per lähetys Twitchissä
- 1 kk ajan bannerimainonta jokaisessa lähetyksessä (min. 3 kertaa viikossa) ja yksi Twitch-teemalähetys
- Hinta arviolta 800 €
Esimerkki 5: Vaikuttaja, jolla on yli 50.000 seuraajaa Instagramissa ja työskentelee mediassa
- Yksi Instagram Feed-julkaisu ja yksi Instagram Story -julkaisusarja (min. 3 klippiä)
- Hinta arviolta 3.000 €
Toivottavasti tästä artikkelista ja lopun esimerkeistä oli hyötyä! Jos haluat keskustella aiheesta tarkemmin, niin voit olla yhteydessä minuun puhelimitse 040 860 4330, tai sähköpostitse . Mun kalenteri on myös koko kansan saatavilla, eli halutessasi varaa sieltä sulle sopiva juttutuokio.
Tehtiin myös aiheesta taannoin video – tsekkaa se alta, jos haluat kuulla lisää Mikon ajatuksia aiheesta: