Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Mikä YouTube Shorts ja miten yrityksen kannattaisi hyödyntää sitä markkinoinnissa?

TikTok aloitti pystyversioina tehtävien lyhytvideoiden trendin, jota Instagram jatkoi sujuvasti julkaistessaan Reels-videoformaatin. Sittemmin myös YouTube on seurannut perässä julkaistessaan YouTube Shorts -lyhytvideoformaatin. YouTube Shorts on yrityksille mielenkiintoinen jo pelkästään siitäkin syystä, että Googlen omistamana palveluna yrityksen näkyvyyttä hakukoneissa on mahdollista kasvattaa tehokkaasti myös lyhytvideoiden avulla.

Mikä YouTube Shorts?

YouTube Shorts on YouTuben vastaus edellä mainittuun trendiin, ja se on lyhyiden videoiden formaatti, jonka avulla käyttäjät voivat luoda ja jakaa videoleikkeitä, jotka ovat enintään 60 sekuntia pitkiä. Se mahdollistaa videoiden jakamisen lyhyessä, vertikaalisessa eli puhelimeen pystysuunnassa soveltuvassa muodossa. Shorts on suunniteltu erityisesti mobiilikäyttöä varten, ja se tarjoaa monia ominaisuuksia, kuten musiikkia, efektejä ja muita työkaluja, jotka auttavat käyttäjiä luomaan houkuttelevia videoita.

YouTube Shorts on erittäin näkyvästi esillä palvelussa, ja se näkyy helposti palvelun etusivulla sekä mobiilisovelluksen alareunassa olevan välilehden kautta. Vaikka YouTube Shorts on vielä varsin uusi juttu, sen odotetaan houkuttelevan nopealla aikataululla yhä enemmän kuluttajia, ja yhä useeammat sisällöntuottajat ovatkin jo alkaneet hyödyntää sitä sisältöstrategioissaan.

Miksi YouTube Shorts on tärkeä markkinoijan näkökulmasta?

Vaikka TikTokin ja Instagram Reelsin lyhyet videot saattavat tällä hetkellä tuntua relevantimmilta kuin YouTube Shorts, on markkinoijan, joka haluaa pysyä ajan tasalla, oleellista ottaa myös uusin lyhytvideoalusta haltuun. Yksi merkittävimmistä syistä tähän on YouTuben käyttäjämäärä ja sitä kautta videoiden potentiaalinen tavoittavuus. YouTubella on yli 2,6 miljardia kuukausittaista aktiivista käyttäjää. Julkaisemalla sinne esimerkiksi YouTube Shorts -videoita, sinulla on siis paljon potentiaalia kasvattaa yleisöäsi ja laajentaa kattavuuttasi palvelun käyttäjien keskuudessa.

Miten yrityksen kannattaisi hyödyntää YouTube Shortsia markkinoinnissa?

Yritykset voivat hyödyntää YouTube Shorts -videoita todella monipuolisesti. Yleisesti on tärkeää muistaa, että Shorts -videoiden tulee olla lyhyitä, napakoita ja visuaalisesti kiinnostavia, jotta ne erottuvat kilpailusta ja tavoittavat katsojan huomion. Yritysten kannattaa panostaa videoiden visuaaliseen ilmeeseen ja tuottaa sisältöä, joka on kiinnostavaa ja tunteita herättelevää heidän kohdeyleisölleen.

Luettelin alle viisi sisältöideaa, joiden avulla yritykset voivat hyödyntää Youtube Shorts -videoita markkinoinnissa. Näissä kaikissa ideoissa on mahdollista hyödyntää vaikuttajaa ja edistää sisällön toimivuutta vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Usein tämä lisää ideoiden tehokkuutta ja tavoittavuutta mistä tahansa markkinoinnin näkökulmasta katsottuna.

Uuden tuotteen tai palvelun lanseeraaminen

Lyhyen videon avulla voit esitellä nopeasti ja tehokkaasti uuden tuotteen tai palvelun, joka on tulossa markkinoille. YouTube -shortsissa esittelyn kannattaa olla luonnollisen informatiivinen liian loppuun hiotun mainonnan sijaan.

Sisällön jakaminen tai repostaus

Kannusta asiakkaitasi jakamaan videoita itsestään käyttämällä tuotettasi tai palveluasi. Voit esimerkiksi. järjestää arvonnan tai kilpailun kaikkien sisältöä tehneiden kesken. Voit myös mielesi mukaan jakaa kaikki tai vaan valitut Youtube Shorts -videot yrityksen omalla Youtube-kanavalla. Esimerkiksi. TikTokissa tätä tapaa luoda sisältöä tuotteen tai. brändin ympärille hyödynnetään jo merkittävästi.

Yrityksen esittely

Voit käyttää Youtube Shorts -videoita yrityksesi esittelyyn (työpaikka-arki, työntekijät, ilmapiiri jne.), jopa työpaikkailmoitusten jakamiseen tai tuotteiden tai palveluiden takana olevien tarinoiden kertomiseen. Lyhyet videot voivat antaa nopean ja helposti sisäistettävän siitä, mikä yrityksesi on ja mitä se tekee.

Mainosta tarjouksia

Voit käyttää Youtube Shorts -videoita mainostaaksesi erilaisia tarjouksia ja alennuksia, joita yrityksesi tarjoaa juuri sillä hetkellä. Lyhyt ja selkeä video voi olla tehokas tapa herättää asiakkaiden huomio ja houkutella heitä tekemään nopeitakin ostopäätöksiä.

Tuotteen käyttäminen

Voit käyttää Youtube Shorts -videoita esittelemään tuotettasi käytännössä erilaisten esimerkkien kautta. Tämä auttaa potentiaalisia asiakkaita ymmärtämään paremmin, miten tuotetta käytetään ja miten se voi hyödyttää heitä.

Yhteenvetona, Youtube Shorts -videot voivat olla tehokas tapa markkinoida yritystäsi ja tuotteitasi nopeasti ja helposti. Voit käyttää lyhyitä videoita lanseeraamaan uusia tuotteita, jakamaan käyttäjän luomaa sisältöä, esittelemään yritystäsi, mainostamaan tarjouksia tai näyttämään tuotteen käyttöä. Luomalla sisältöä YouTube Shortsin sinulla on myös mahdollisuus tavoittaa suuri määrä uutta potentiaalista yleisöä verrattuna muihin kilpaileviin lyhytvideoalustoihin.

Jos tarvitsette apua apua yrityksenne some-sisällöntuotannossa, niin varaa ilmainen keskusteluaika asiakkuuspäällikkömme Mikon kalenterista.

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.