(Artikkeli) Metan Threads – mitä, miten ja ajatukset vaikuttajamarkkinointiin

Viimein se on myös täällä! Meta julkaisi kesällä suoran kilpailijansa X:lle (tuttavallisemmin Twitter), joka on saanut viime aikoina lokaa niskaansa siitä, kuinka keskustelut muuttuvat toksisiksi ja negatiivisiksi nopeastikin. Threads keräsi yli 70 miljoonaa käyttäjää ensimmäisten päivien aikana, ja joulukuun alussa käyttäjiä oli maailmanlaajuisesti noin 140 miljoonaa. Nyt viimein Euroopan unionin digimarkkinointisäädökset on saatu setvittyä, ja Threads julkaistiin myös Euroopassa.

Threads lyhyesti

Threadsin suurin tavoite on selkeä – kilpailla X:ää vastaan lyhyen tekstipohjaisen viestinnän herruudesta. Threadsissa tekstien pituus onkin rajoitettu 500 merkkiin, eikä aihetunnisteita (hashtageja) ainakaan vielä voi käyttää. Toki omaan julkaisuunsa, eli threadiinsa, voi lisätä yhden tunnisteen, joka auttaa oletettavasti muita aiheesta kiinnostuneita löytämään julkaisun. Threadsista mielestäni mielenkiintoisen tekee se, että sen etusivulta löytyy Sinulle-sivu (For You Page), kuten TikTokistakin. Tämä sivu tarjoilee algoritmin ajatuksia siitä, mikä juuri sinua voisi tänään kiinnostaa. Seurataan-sivulta löytää taas niiden henkilöiden päivitykset, joita jo seuraa.

Sinulle-sivu on mielestäni tällaiseen palveluun loistava veto – tekstipohjaisista palveluista kun tällainen on puuttunut. Facebook tarjoilee täysin kavereiden julkaisemaa sisältöä, ja kaikella rakkaudella LinkedIniä kohtaan – uutta sisältöä on mahdoton löytää kaikkien pöhinäkommenttien keskeltä, jotka nostavat pienen ringin päivityksiä aina uudelleen ja uudelleen framille. Tarkoitan tällä sitä, että Threads antaa ainakin tämänhetkisen ajatukseni mukaan aidon mahdollisuuden oikeasti uusien kiinnostavien tyyppien löytämiseen – kuten TikTok on jo videosisällön kentälle tehnyt.

Tilin luominen oli ihanan helppoa

Threadsiin kirjautuminen oli järjettömän helppoa saumattoman Instagram-integraation vuoksi. Käytännössä riitti, että klikkasi Instagramista Threads-valikkoa – helpoimmillaan homma toimii niin, että sovellus ehdottaa itse tietojen kopioimista Instagramista. Näitä voi luonnollisesti myöhemmin sitten muuttaa. Toki juuri rekisteröitymisen takia Threadsin saapuminen Eurooppaan viivästyi – sovellus haluaa nimittäin huomattavan paljon dataa käyttäjästä (esimerkiksi selaushistoria, maksutavat, sijainti, yhteystiedot). Tämä kuitenkin kierrettiin siten, että sovellusta voi käyttää ja threadeja selata ilman kirjautumistakin – tällöin ei kuitenkaan luonnollisesti voi itse julkaista, saati osallistua keskusteluun.

Omat ajatukseni Threadsin tulevaisuudesta

Threads on kehittäjänsä Metan mukaan uusi somekanava, jonka keskiössä on lyhyiden tekstijulkaisujen jakaminen sekä keskusteluihin osallistuminen. Kuitenkin hämmennyin saapuessani Threadsiin ensimmäistä kertaa, koska ensivaikutelma oli kokoelma kuvia, videoita, giffejä ja meemejä lyhyillä alustuksilla. Mutta ehkä tämä oli vain meidän suomalaisten ensihuumaa!

Uskon Threadsin saavuttavan oman paikkansa somen kanavakentässä erityisesti julkisten keskusteluiden avauksissa ja erilaisten yhteiskunnallisten asioiden keskustelun herättäjänä. Aiemmin mainitsemani For You Page on erittäin tervetullut näkökulma tekstipohjaiseen somekanavaan. Mielenkiinnolla jäädään odottamaan Metan kovia lupauksia turvallisesta keskusteluympäristöstä ja toksisten keskusteluiden moderoinnista – toki Metalla tähän resursseja varmasti halutessaan riittää.

Yritysten ja brändien mukaantuloa kanavaan ei sinällään enää tarvitse jännittää, sillä ensimmäiset ovat jo nokkelilla päivityksillään keskustelun avanneet. Ensi kevät takuuvarmasti näyttää, miten yritykset ottavat tämän kanavan haltuunsa omassa viestinnässään. Metalla on varmasti myös jo kattavat suunnitelmat kanavan kaupallistamiseksi, eli niitäkin uutisia odotellessa!

Entäs vaikuttajamarkkinointi Threadsissa?

Kuten yllä olevista kuvakaappauksista näkee, monet suomalaisetkin vaikuttajat ovat jo päätyneet tuomaan omaa sisältöään Threadsiin. Uskon, että Threadsista voi tulla hyvä kanava (ainakin) tukevaksi osaksi vaikuttajamarkkinointia – monesti perinteisessä Instagram-toteutuksessa kun vaikuttajalta ostetaan Feed- tai Reels-julkaisun kylkeen Instagram Story -klippejä tukevaksi osuudeksi, niin miksi tätä ei voisi korvata tai tukea vielä esimerkiksi Threads-julkaisuilla. Erityisesti kanavan ollessa hyvin alkuvaiheessa tässä voisi olla monelle brändille paljonkin otettavaa – algoritmi kun on vielä suhteellisen alkuvaiheessa ja tätä kautta julkaisuille voisi olla odotettavissa suurtakin näkyvyyttä. Tietysti kanavan erityisluontoisuus pitää ottaa huomioon, eikä muihin kanaviin tuotettuja sisältöjä pitäisi vaikuttajienkaan lisätä sellaisenaan uuteen somekanavaan.

Innolla jäämme täällä Noordilla odottelemaan, mikä on Threadsin tulevaisuus ja asema somekanavien kentässä. Jos et vielä itse ole ehtinyt kokeilla, niin eikun testailemaan täältä!