Webinaari to 17.11.2022: Miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan osaksi markkinointisuunnittelua? Ilmoittaudu mukaan täällä!

Tehoa SeAMKin opiskelijahakuun vaikuttajamarkkinoinnilla

Mitä me teimme: Kampanjan luova suunnittelu ja toteutus, vaikuttajavalinnat, kampanjan koordinointi, raportointi

Toteutimme lukuvuoden 2021–2022 aikana Seinäjoen ammattikorkeakoululle, SeAMKille, kaksi kampanjakokonaisuutta, joiden tarkoituksena oli tehostaa oppilaitoksen yhteishakujen markkinointia sekä lisätä SeAMKin bränditunnettuutta. Sisällöissä haluttiin tuoda esille Seinäjoen vahvuuksia ja mahdollisuuksia opiskelukaupunkina. Kampanjakokonaisuudet toteutettiin tammikuun ja maaliskuun yhteishakujen aikana.

Joulukuussa keskityttiin Twitch-yleisöön

Tammikuun yhteishakua varten toteutettiin laajasti näkynyt Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanja. Kampanjaan valttiin kuusi suomalaista striimaajaa: Rapsu, Bells, Laurenzinaa, Janinaemma (VIMMA), Virta (VIMMA) & ToMi. Jokaisella striimaajalla oli koko kampanjan ajan lähetyksissään SeAMKille räätälöity bannerimainos. Sisällöllisenä ajatuksena neljä striimaajista toteutti teemalähetyksen omalla kanavallaan, jonka ideana oli toteuttaa SeAMK-teemainen kilpailu. Kilpailun kysymykset luotiin SeAMKin omien nettisivujen sisältöjen ympärille – näin saatiin osallistettua striimaajien katsojia tutustumaan ja etsimään tietoa korkeakoulun verkkosivuilta. Vaikuttajien lähetykset keräsivät yhteensä yli 183 000 näyttökertaa, ja jo pelkästään Rapsun lähetykset tavoittivat yli 51 100 silmäparia. Joulukuussa pilotoitiin myös TikTok-vaikuttajamarkkinointia kahden vaikuttajan voimin (@marianullis ja @tietovisa). Molemmat toteuttivat omalla tyylillään videojulkaisut, joissa tuotiin esille SeAMKin tarjoamia monipuolista koulutustarjontaa.

Maaliskuun lähdössä tiktokkaajat tekivät osallistavaa sisältöä

Maaliskuun yhteishaun kampanjankokonaisuutta lähdettiin suunnittelemaan onnistuneen joulukuun kokonaisuuden pohjalta. Tässä kampanjassa lähdettiin liikkeelle viiden TikTok-vaikuttajan voimin (@weksii, @comedyfabe, @jennikavikman, @anniesofian sekä @aleksandrayeet). Vaikuttajien tehtävänä oli tuottaa videot, joissa he kertoivat kolme hauskaa/inspiroivaa tai outoa faktaa omista opiskeluistaan tai muistoista opintojen varrelta. Lisäksi videoilla ohjattiin SeAMKin yhteishakusivulle sekä muistutettiin SeAMKin saamasta tunnustuksesta Suomen parhaana korkeakouluna. TikTok-julkaisuja varten tehtiin julkaisusuunnitelma, jossa jokaiselle videolle oli määritetty oma julkaisupäivä kampanja-aikana.

Kokonaisuudessa hyödynnettiin joulukuun tavoin myös Twitch-striimilähetyksiä, ja kampanjaan valittiin viisi sopivaa striimaajaa (VIMMA, Rousena, Liigaviisas, JLawman ja tOMi. Jokaisella striimaajalla oli kampanjan ajan lähetyksissään SeAMKille räätälöity bannerimainos. VIMMA toteutti kampanjan aikana kaksi teemalähetystä – toisessa kierreltiin SeAMKin Seinäjoen kampuksella, ja toisessa kisailtiin leikkimielisesti Seinäjoen ja Turun välillä (VIMMAn striimaajat asuvat Turussa). Twitch-kampanja keräsi kokonaisuudessaan yli 112 000 näyttökertaa, TikTok-kampanjan kerätessä jopa 205 000 silmäparia.

”Yhteistyössä oli tietysti tärkeää määrällisten tavoitteiden saavuttaminen, mutta vielä tärkeämpää oli oikeiden kohderyhmien tavoittaminen kanavissa toimivilla sisällöillä. Noord osoitti luovuutta jo tarjouksentekovaiheessa, ja rakensi molemmissa kampanjoissa toimivan ja meidän näköisen kokonaisuuden. He pitivät myös langat hyvin käsissään toteutuksen aikana.”

Tuomas Rauhala, Viestinnän asiantuntija, SeAMK

Kampanja lukuina

  • Näyttökerrat yhteensä (TikTok): 219 181
  • Näyttökerrat yhteensä (Twitch): 183 923
  • Tavoittavuus yhteensä (Twitch): 117 807
  • Kampanjan Cost Per Reach (1000): 30,20 €


Yhteistyötä fiilisteli myös SeAMKin viestinnän asiantuntija, Tuomas Rauhala: ”Yhteistyössä oli tietysti tärkeää määrällisten tavoitteiden saavuttaminen, mutta vielä tärkeämpää oli oikeiden kohderyhmien tavoittaminen kanavissa toimivilla sisällöillä. Noord osoitti luovuutta jo tarjouksen tekovaiheessa, ja rakensi molemmissa kampanjoissa toimivan ja meidän näköisen kokonaisuuden. He pitivät myös langat hyvin käsissään toteutuksen aikana.”

Lähdetään suunnittelemaan yhdessä vaikuttajamarkkinointia

Tästä eteenpäin on hyvä lähteä suunnittelemaan yrityksellen toimivaa vaikuttajamarkkinointikampanjaa tai pidempiaikaista strategiaa. Voit varata meidän asiakkuuspäällikölle Mikolle suoraan ajan hänen kalenteristaan. Voit myös ottaa yhteyttä alta löytyvien yhteystietojen mukaisesti.

Mikko Salonen
+358 (0)40 860 4330
mikko@noord.fi

Jos haluat lähettää kysymyksen tai vapaan viestin yhteydenottolomakkeella, voit tehdä sen Yhteys-sivullamme.

Lue lisää keissejämme

Tuntuuko sinustakin, että vaikuttajamarkkinoinnin sulauttaminen osaksi markkinointisuunnittelua tuottaa haasteita? Tässä webinaarissa käydään läpi, miten vaikuttajamarkkinointi tuodaan tiiviiksi osaksi markkinointisuunnittelua siten, että vaikuttajatekeminen kulkee käsi kädessä muiden markkinointitoimenpiteiden kanssa – ei toisella puolen tietä.