(Artikkeli) Pitkäaikaiset vaikuttajayhteistyöt ja kertaluonteiset vaikuttajamarkkinointikampanjat vertailussa

Vaikuttajamarkkinointi kasvaa kasvamistaan (vuonna 2023 kokonaismarkkina oli 56,1 miljoonaa euroa, kasvua 7 % vuoteen 2022 verraten). Usein kun puhutaan vaikuttajamarkkinoinnista, niin kuulee puhuttavan ja kirjoitettavan aika mustavalkoisesti, että suosi pitkäaikaisia yhteistöitä – ne toimivat paremmin. Mekin nostettiin pitkäaikaiset yhteistyöt yhdeksi trendiksi uuden vuoden vaikuttajamarkkinoinnin trendiraportissa (trendi 6). Ja hyvinhän ne siis toimivatkin, mutta tämän artikkelin tarkoituksena on vertailla pitkäaikaisia vaikuttajayhteistöitä ja kertaluonteisia vaikuttajamarkkinointikampanjoita. Molemmille on paikkansa, ja valinta tulisi aina olla perusteltu. Tässä artikkelissa käsitellään näiden kahden yhteistyömallin eroavaisuuksia sekä niiden sopivuutta erilaisiin tavoitteisiin.

Tätä kaikkea tästä artikkelista löytyy:

  • Kertaluonteisiin vaikuttajamarkkinointikampanjoihin sekä niiden hyötyihin ja haasteisiin
  • Pitkäaikaisiin vaikuttajayhteistöihin sekä niiden hyötyihin ja haasteisiin
  • Miten yhdistää molemmat mallit toimivaksi vaikuttajamarkkinoinnin strategiaksi (mukana myös esimerkkejä vaikuttajamarkkinoinnin vuosibudjetin jakamisesta edellä mainittujen mallien välillä!)

Kertaluonteiset ja lyhytaikaiset vaikuttajamarkkinointikampanjat

Kertaluonteiset ja lyhytaikaiset vaikuttajamarkkinointikampanjat toimivat useimmiten parhaiten niissä tapauksissa, kun lanseerataan uutta tuotetta tai brändiä, tehdään sesonkiin nojaavaa sisältöä tai halutaan pilotoida vaikuttajamarkkinointia toimenpiteenä esimerkiksi tietylle, uudelle tai muilla markkinointitoimenpiteillä vaikeasti tavoitettavalle kohderyhmälle. Ehdottomana hyötynä kertaluonteisissa vaikuttajamarkkinointikampanjoissa on niiden lyhyt kesto, ja tulosten nopea mitattavuus. Lyhyet kampanjat toimivat erityisesti taktisissa kampanjoissa, kun tavoitellaan esimerkiksi sovelluslatauksia, verkkokauppaostoja tai verkkosivukävijöitä – tai ihan vaan puhtaasti bränditunnettuuden kasvatusta.

Hyödyt listattuna:

  • Nopea vaikuttavuus: Lyhytaikaiset kampanjat voivat parhaillaan nopeasti kasvattaa brändin tunnettuutta. Esimerkiksi tuotelanseerauksen yhteydessä vaikuttaja voi ohjata merkittävän liikenteen brändin verkkosivustolle tai myyntikanaviin.
  • Kustannustehokkuus: Koska sitoutuminen on lyhytaikaista, kokonaiskustannukset pysyvät alhaisempina. Markkinoivan yrityksen on mahdollista näissä tapauksissa kohdentaa resurssinsa tarkasti kyseisen kampanjan tarpeiden mukaan.
  • Mahdollisuus kokeiluun ja pilotointiin: Lyhyet projektit tarjoavat hyvän tilaisuuden testata useita eri vaikuttajia ja selvittää, kuka sopii parhaiten brändin arvoihin ja tavoitteisiin pidemmällä tähtäimellä.

Haasteet listattuna:

  • Brändin rakentamisen vaikeus: Yhden kampanjan aikana on haastavaa luoda pysyvää yhteyttä yleisöön, saati sitouttaa yleisöä. Vaikuttajan yleisö saattaa kokea kampanjan kertaluontoiseksi, mikä voi heikentää viestin uskottavuutta.
  • Eksklusiivisuuden puute: Vaikuttajat, jotka tekevät paljon lyhytaikaisia yhteistyötä eri yritysten kanssa, saattavat menettää uskottavuuttaan yleisön silmissä.

Pitkäaikaiset vaikuttajayhteistyöt

Pitkäaikaisessa yhteistyössä vaikuttaja toimii brändin pidempiaikaisena kumppanina, esimerkiksi brändilähettiläänä, ja tämän yhteistyösuhteen tavoitteena on rakentaa kestävää lisäarvoa sekä brändille että vaikuttajalle. Pitkäaikaisen vaikuttajayhteistyön kiistattomana etuna on vaikuttajan seuraajakunnan sitouttaminen brändiin, yhteistyösisältöjen luonnollisuus ja mahdollisuus useampiin markkinointi- ja myyntiviesteihin. Pitkäaikaisessa yhteistyösuhteessa tuotetaan myös enemmän sisältöä yhden vaikuttajan kanssa, jonka avulla yhden sisällön hinta saadaan suurella todennäköisyydellä neuvoteltua pienemmäksi – säästöäkin siis luvassa!

Hyödyt listattuna:

  • Syvempi suhde vaikuttajan ja brändin välillä: Pitkäaikainen yhteistyö mahdollistaa vaikuttajan perehtymisen brändin arvoihin ja tavoitteisiin. Tämä näkyy aitona ja johdonmukaisena viestintänä, mikä parantaa yleisön sitoutumista.
  • Jatkuva näkyvyys: Säännöllisesti julkaistut sisällöt pitävät brändin yleisön mielessä pitkällä aikavälillä. Tämä voi lisätä uskollisuutta ja vahvistaa brändin asemaa markkinoilla.
  • Luotettavuuden rakentaminen: Kun vaikuttaja tekee pitkäaikaista yhteistyötä tietyn brändin kanssa, yleisö alkaa yhdistää vaikuttajan tähän brändiin. Tällainen yhteys voi kasvattaa uskottavuutta ja luottamusta.

Haasteet listattuna:

  • Korkeat resurssivaatimukset: Pitkäaikaiset yhteistyöt vaativat suurempia taloudellisia ja ajallisia panostuksia. On varmistettava, että suhde tuottaa riittävästi arvoa molemmille osapuolille.
  • Vaikuttajan valinnan kriittisyys: Oikean vaikuttajan löytäminen on erityisen tärkeää pitkäaikaisessa yhteistyössä. Väärä valinta voi johtaa ristiriitoihin tai heikentyneeseen brändikokemukseen.

Miten yhdistää molemmat mallit toimivaksi vaikuttajamarkkinoinnin strategiaksi

Ehkä jo arvasitkin tämän (jos olet lukenut koko artikkelin, etkä pompannut alusta suoraan tänne :D), mutta useimmiten tehokkain strategia olisi yhdistää lyhytaikaisia ja pitkäaikaisia yhteistyömalleja parhaiden tulosten saamiseksi. Lyhytaikaiset kampanjat tarvoat nopean näkemyksen markkinatilanteeseen tai tietyn tuotteen/brändin lanseeraukseen, kun taas pitkäaikaiset yhteistyöt rakentavat jatkuvaa arvoa ja kasvattavat brändin tunnettuutta, samalla sitouttaen haluttua kohderyhmää. Tässä muutama esimerkki hatusta heitetyillä markkinointibudjeteilla, miten vaikuttajamarkkinoninin vuosibudjettia voisi näiden kahden mallin välillä jakaa.

*Alla mainituissa investoinneissa ei ole huomioitu mahdollisen markkinointikumppanin investointia.

Esimerkki 1: Vaikuttajamarkkinoinnin vuosibudjetti 30 000 €

  • Pitkäaikaiset vaikuttajakumppanuudet (4–8 kk), 2 kpl keskikokoista vaikuttajaa: 18 000 €
  • Kertaluonteiset vaikuttajamarkkinointikampanjat, 2 kpl: 12 000 €

Esimerkki 2: Vaikuttajamarkkinoinnin vuosibudjetti 50 000 €

  • Pitkäaikaiset vaikuttajakumppanuudet (6–8 kk), 2 kpl isoa vaikuttajaa/mediapersoonaa tai 3-4 kpl keskikokoista vaikuttajaa: 30 000 €
  • Kertaluonteiset vaikuttajamarkkinointikampanjat, 2 kpl: 20 000 €

Esimerkki 3: Vaikuttajamarkkinoinnin vuosibudjetti 80 000 €

  • Pitkäaikaiset vaikuttajakumppanuudet (10–12 kk), 2 kpl isoa mediapersoonaa laajoine digimainosoikeuksineen: 50 000 €
  • Kertaluonteiset vaikuttajamarkkinointikampanjat, 3 kpl: 30 000 €

Esimerkki 4: Vaikuttajamarkkinoinnin vuosibudjetti 150 000 €

  • Pitkäaikaiset vaikuttajakumppanuudet (10–12 kk), 3 kpl isoa mediapersoonaa laajoine mainosoikeuksineen (mahdollisuus myös DOOH/OOH): 100 000 €
  • Kertaluonteiset vaikuttajamarkkinointikampanjat ja/tai PR-tempaukset, 4 kpl: 50 000 €

Jäikö jokin asia mietityttämään?

Vaikuttajamarkkinoinnin strateginen suunnittelu ja tarkka kohderyhmämäärittely on ehdottoman tärkeää, jotta toimenpiteet ovat synkassa muiden markkinointitoimenpiteiden kanssa ja jotta brändin ja vaikuttajan arvot kohtaavat – eli löydetään oikea brand match. Jos kaipaat juttukaveria aiheen tiimoilta, niin varaa minun kanssani palaveri tästä linkistä, tai laita vaikka viestiä Linkkarissa. Kannattaa tsekata myös pari muuta artikkelia linkkeineen alta, saat niistä varmasti vetoapua vaikuttajamarkkinoinnin suunnitteluun!

Lue myös nämä artikkelit: