(Pikaluku) Pikaluku: Miten mitata vaikuttajamarkkinointia?

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä kasvaa Suomessa räjähdysmäisesti – vuonna 2022 vaikuttajamarkkinointia ostettiin 52,5 miljoonan euron edestä, joka on 19 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Näihin lukuihin vedoten on entistäkin tärkeämpää, että vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteitä mitataan järkevästi ja investointeja tehdään dataan perustuen. Tämä artikkeli on tarkoitettu pikaluvuksi – toivottavasti saat tästä perusteet vaikuttajamarkkinoinnin tehokkaaseen mittaamiseen.

Miksi tavoitteiden asettaminen on niin tärkeää?

Tavoitteiden asettamisesta on puhuttu markkinoinnin parissa jo maailman sivu, mutta myös vaikuttajamarkkinointia suunniteltaessa se on todella tärkeää. Kampanjaa tai toimenpiteitä suunniteltaessa on erityisen tärkeää asettaa numeerinen tavoite ja jonkinasteinen deadline sen täyttymiselle.Tätä avatakseni muutama esimerkki alla.

  • Tavoitteena kasvattaa yrityksen bränditunnettuutta – kasvatetaan yrityksen IG-tilin seuraajamäärää 1000 seuraajalle kolmen kuukauden aikana TAI brändin hashtagilla vähintään 500.00 näyttökertaa kampanjan aikana.
  • Tavoitteena lisätä verkkosivujen tai verkkokaupan kävijämäärää – kasvatetaan verkkosivujen kävijämäärää 25 % edelliseen verrattuna kolmen kuukauden aikana.
  • Tavoitteena sitouttaa kohdeyleisöä brändiin – vaikuttajamarkkinointikampanjan tavoiteltu sitoutumisaste esimerkiksi 8 %.

Oli tavoite mikä hyvänsä, tulisi sen olla järkevä ja saavutettavissa oleva. Läpinäkyvyyden nimissä, jos esimerkiksi toivotaan välitöntä myynnin kasvua esimerkiksi verkkokaupassa, kannattaa katsastaa muita mahdollisia toimenpiteitä vaikuttajamarkkinoinnin lisäksi. Vaikuttajien kanssa työskentely on pitkän matkan tähtäimellä tehtävää markkinointia, joka sitouttaa kohdeyleisöä, tuo brändiä lähemmäs asiakkaita ja luo luottamusta asiakassuhteeseen.

Mitkä ovat järkeviä tavoitteita ja mittareita vaikuttajamarkkinoinnille?

Luonnollisesti tavoitteiden asettaminen on aina casekohtaista, mutta listaan tähän artikkeliin muutamia järkeviä tavoitteita vaikuttajamarkkinoinnille, ja otsikoiden alle esimerkkejä siitä, miten näissä onnistumista voi mitata.

Bränditunnettuuden kasvattaminen

Bränditunnettuuden kasvattaminen on ehkä yleisin ja luonnollisin tavoite vaikuttajamarkkinoinnille. Vaikuttajat sitouttavat kohdeyleisöä, ja tuovat brändin lähemmäs kohdeyleisöä. Bränditunnettuutta tavoitellessasi mittaa ainakin seuraavia asioita:

  • Yrityksesi oman sometilin seuraajamäärän kasvu
  • Näyttökerrat ja kattavuus – kuinka paljon näyttökertoja ja yksittäisiä ihmisiä markkinointiviestisi tavoittaa?
  • Kampanjan tai brändin hashtagit – näiden avulla on simppeliä seurata myös käyttäjien luomaa sisältöä

Verkkosivujen kävijämäärän kasvu ja konversiot

Tyypillinen tapa mitata markkinoinnin onnistumista. Lopullisen oston lisäksi vaikuttajamarkkinointitoimenpiteissä tulisi mitata seuraavien asioiden avulla:

  • Seurattavissa olevat linkit – näiden avulla voidaan myös seurata vaikuttajakohtaista onnistumista. Google tarjoaa tähän oivan ja yksinkertaisen työkalun.
  • Vaikuttajien alennuskoodit – koodien avulla vaikuttajakohtaista onnistumista on helppo seurata kampanja- tai toimnepidetasolla

Sisällölliset ja laadulliset tavoitteet

Vaikuttajamarkkinointi on pohjimmiltaan sisältömarkkinointia – tämä tosin unohdetaan valitettavan usein kun tavoitteita ja mittareita lähdetään suunnittelemaan. Sopivia mittareita vaikuttajamarkkinoinnille ovat esimerkiksi:

  • Sitoutumisaste – seuraa ainakin julkaisujen tykkäyksiä, kommentteja, jakoja sekä linkin klikkauksia. Laadullista dataa voit saada esimerkiksi vaikuttajien järjestämistä kyselyistä ja seuraajien kommenteista
  • Verkkosivujen kävijöiden käyttäytyminen – laadukkaan vaikuttajasisällön avulla on mahdollista saada ohjattua tuhansia käyttäjiä tutustumaan yrityksen verkkosivuihin, mutta älä unohda seurata, mitä nämä kävijät verkkosivuilla tekevät.