(Artikkeli) LinkedIn-algoritmi palkitsee merkityksellisyyttä – miten se näkyy B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa?

Miten menestyä LinkedIn-päivityksillä?

There’s nothing in our systems that support virality”, toteaa LinkedInin päätoimittaja Daniel Roth.

Jason Feiferin (Entrepreneur.com, 26.6.2023) hiljattain julkaistusta artikkelista käy ilmi, että viraaliuden ja suurten käyttäjämäärien tavoittamisen sijaan LinkedIn haluaa käyttäjiensä keskittyvän muun muassa sisällöllisesti oikean kohderyhmän tavoittamiseen. Tämä alleviivaa entisestään B2B-vaikuttajamarkkinoinnille tärkeiden teemojen, kohderyhmätuntemuksen sekä autenttisen sisällön tärkeyttä. Let’s dive deeper!

LinkedInin voidaan nähdä olevan B2B-vaikuttajamarkkinointiin luonnollisin kanava, sillä kanava toimii työelämään liittyvien teemojen keskustelukanavana ja yleishyödyllisenä verkostoitumisvälineenä. Instagramin ja TikTokin ohella LinkedIn on juuri B2B-vaikuttajamarkkinointiin yksi sopivimmista kanavista, ja tätä olemmekin pohtineet aikaisemmassa blogitekstissämme. B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa LinkedInin selkeitä valtteja on vielä toistaiseksi vähäinen kaupallinen sisältö, palvelun asettama työelämän viitekehys sekä juuri algoritmin suosima sisältöjen merkityksellisyys.

LinkedIn-algoritmin muutokset

LinkedIn palkitsee kohderyhmänsä tuntevan sisällöntuottajan. LinkedInin algoritmi sekä Feed-osio on kokenut muutamia tärkeitä muutoksia viimeisen puolivuotisen aikana.

  1. LinkedIn-käyttäjät näkevät entistä enemmän seuraamiensa käyttäjien julkaisuja feedissä
  2. Tietoa ja neuvoja välittävien julkaisujen priorisointi

LinkedIn-julkaisut tavoittavat näiden muutoksien myötä orgaanisesti eniten julkaisijan seuraajia sekä verkostoa. Uudistuksien myötä uusien yleisöjen tavoittaminen luonnollisesti hankaloituu. Lääkkeeksi tähän LinkedIn Searching Director of Product Alice Xiong on listannut muutamia vinkkejä ja avaa, mitä näillä ”tietoa ja neuvoa välittävillä” julkaisuilla tarkoitetaan.

B2B-vaikuttajamarkkinoinnille LinkedInissä tämä muutos merkitsee vaadetta entistäkin kohdennetummalle sekä autenttiselle sisällölle. Ole siis erityisen tarkka vaikuttajavalinnoissa sekä sisältöjen ohjeistuksessa.”

Välitä tietoa ja neuvo

Mieti näitä kysymyksiä, jotta LinkedIn tunnistaisi sisällön tietoa välittäväksi sekä kohderyhmää neuvovaksi:

  • Puhutteleeko sisältö jotain tiettyä kohderyhmää?
  • Onko julkaisun sisältö julkaisijan ydinosaamisalueella?
    • Onko käyttäjällä siis auktoriteettia puhua asiasta
  • Onko julkaisu vuorovaikutteinen ja luoko se merkityksellistä keskustelua?
    • LinkedIn palkitsee julkaisuja, jonka kommentit tarjoavat lisäarvoa, osallistava tai syventävät keskustelua pelkkien ”Samaa mieltä!” tai ”jes, hienoa.” kommenttien sijasta.
    • LinkedIn tarkkailee myös, keitä julkaisun kommentoijat ovat. Edustavatko he jotain tiettyä ryhmää? Ovatko he satunnaisia käyttäjiä? Jos julkaisu esimerkiksi koskee jalkapalloa ja julkaisua kommentoivat useat jalkapalloilijat tai alan ammattilaiset, näkee LinkedIn tämän suosiolliseksi vuorovaikutukseksi
  • Tarjoaako julkaisua perspektiiviä?
    • Löytyykö julkaisusta syvyyttä esimerkiksi kokemuksien, neuvojen tai mielipiteiden merkeissä. Jos julkaisu tarjoaa syvyyttä, näkee LinkedIn tämän julkaisun arvokkaana ja todennäköisesti näyttää sitä useammille käyttäjille

Tuntuu erikoiselta, että algoritmi pystyy tunnistamaan ja suosimaan tietoa välittäviä ja kohderyhmää neuvovia julkaisuja. Tämä kuitenkin vähentää LinkedInissä turhan hälyn määrää ja palkitsee autenttista ja laadukasta sisältöä tuottavia LinkedIn-käyttäjiä ja -vaikuttajia. B2B-vaikuttajamarkkinoinnille LinkedInissä tämä muutos merkitsee vaadetta entistäkin paremmalle kohderyhmätuntemukselle sekä autenttisen sisällön tuotannolle. Ole siis erityisen tarkka vaikuttajavalinnoissa sekä sisältöjen ohjeistuksessa.

B2B-vaikuttajamarkkinointi LinkedInissä

Mitä sitten on hyvä B2B-vaikuttajamarkkinointi Linkedinissä? Kysyin suosiolla viisaammilta.

”Hyvä B2B-vaikuttajamarkkinointi on kohderyhmäkeskeisesti suunniteltu – on täysin eri asia markkinoida HR-päättäjille kuin vaikkapa myynnin ammattilaisille. LinkedInissä tunnettujen henkilöiden sisältö pitäisi olla, kuten muissakin medioissa, vaikuttajan itsensä näköistä ja sellaista, joka ei suuresti eroa orgaanisesti tuotetusta sisällöstä. Mun mielestä LinkedIn-sisältöihin pitäisi kuitenkin saada roimasti lisää rentoutta – vaikka kanavassa sanotaan, ettei tarvitse pönöttää, niin silti päivittäisistä postauksista näkee pönötyksen suuresti läpi.”

Mikko Salonen, Noordin operatiivinen johtaja

”Hyvä LinkedIn-sisältö on innostavaa, herättää tunteita ja ajatuksia ja yllättää. Itse kulutan mieluummin autenttista kuin johonkin tiettyyn kanavaan optimoitua sisältöä. Mulle ei toimi ollenkaan sellainen tyhjän toimittava sisältö – tuntuu että sitä tehdään ihan vaan sen takia, että sisältöä tulisi tehtyä.”

Johannes Hattunen, keynote-puhuja, breikkari ja vaikuttaja

Tuntuukin siltä, että juuri tyhjän toimittamista ja pönötystä LinkedIn haluaa uudistuksillaan vastustaa. Sekä LinkedIn-sisällöntuotantoon että B2B-vaikuttajamarkkinointiin pätee se, että autenttisella ja innostavalla sisällöllä sekä osallistavalla keskustelulla pötkii pitkälle! Jos B2B-vaikuttajamarkkinoinnin aloittaminen on teillä ajankohtaista, niin olethan yhteydessä allekirjoittaneeseen. Pidetään sparrailutuokio, ja katsotaan miten voitaisiin lähteä asiaa edistämään!

Lähteet: