Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Näin hyödynnät vaikuttajia tapahtuman markkinoinnissa

Vaikka ilmojen puolesta ei juuri nyt siltä tunnu, niin kevään ja kesän tapahtumat ovat jo ovella! Onnistunut tapahtumamarkkinointi tarjoaa kohdeyleisölleen inspiroivaa, innostavaa ja oikea-aikaista tietoa tapahtumasta, sen erityispiirteistä sekä luo mielikuvaa tapahtumasta jo hyvissä ajoin ennen itse tapahtumaa. Tapahtuman kohderyhmää puhuttelevien vaikuttajien ja sisällöntuottajien avulla potentiaalisia tapahtumakävijöitä voidaan puhutella sitoutuneesti, ja auttaa myös muuta tapahtumamarkkinointia onnistumaan. Tässä artikkelissa annan muutaman ajatuksen, miksi vaikuttajia kannattaisi tapahtuman markkinoinnissa pohtia hyödynnettävän.

Miksi hyödyntää vaikuttajia tapahtuman markkinoinnissa?

Luo hypeä tapahtumasi ympärille jo ennen tapahtumaa

Satoja erilaisia tapahtumia järjestetään Suomessa tänäkin vuonna, ja tapahtumajärjestäjänä sinun tulisi pohtia, miksi potentiaalinen osallistuja saapuisi juuri sinun tapahtumaasi? Oikein valittujen vaikuttajien avulla on mahdollista sitouttaa, herättää keskustelua ja aiheuttaa kohinaa juuri sinun tapahtumasi ympärillä. Voit esimerkiksi pyytää vaikuttajia tuottamaan sisältöä tapahtumasi erityisluontoisuuden ympäriltä, tai kutsua heidät ”esitapahtumaan”, jonka tarkoituksena on kasvattaa tapahtuman näkyvyyttä suuremmassa mittakaavassa. Jo edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi lippuarvonnat, kilpailut tai vaikkapa My Day -videot tapahtumatuotannon kanssa ovat loistavia esimerkkejä kustannustehokkaista tavoista sitouttaa potentiaalista tapahtumayleisöä jo monta kuukautta ennen itse tapahtumaa.

Tavoita juuri tapahtumallesi tärkeää kohdeyleisöä

Me kaikki olemme varmasti kokeneet some-markkinoinnin voiman – niin hyvässä kuin pahassa. Somessa nähtävät bannerimainokset ovat tehokkaita, mutta tarkallakin kohdennuksella mainokset näkyvät ihmisille, jotka eivät ole tapahtumalle relevantteja, tai ainakaan oikea-aikaisia. Tarkasti valittujen vaikuttajien avulla voit tavoittaa juuri sinulle tärkeää nicheyleisöä – olivat he sitten sarjakuvista, animesta, rock-musiikista tai matkailusta kiinnostuneita.

Paranna tapahtumasi uskottavuutta

Monien tutkimustulosten mukaan lähes 50 % kuluttajista luottaa enemmän seuraamansa vaikuttajan kuin brändin sanaan. Tapahtumamarkkinointi on siitä raadollista, että tulosta (lippumyyntiä) tulee saada heti, eikä brändin, eli tässä tapauksessa tapahtuman, uskottavuutta ole aikaa parantaa kovinkaan pitkäjänteisesti. Promoamalla tapahtumaa vaikuttajien avulla et siis pelkästään tavoita oikeaa kohderyhmää, vaan samalla parannat tapahtumasi uskottavuutta, vaikka tapahtuma olisikin uusi tavoittelemallesi kohdeyleisölle.

Noordin vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoiden vinkit vaikuttajien hyödyntämiseen tapahtuman markkinoinnissa

Valitse vaikuttajat tarkasti – Pelkästään Suomessa vaikuttajatyötä koko- tai osa-aikaisesti tekeviä sisällöntuottajia on paljon. Kun hyödynnät vaikuttajia, on tärkeää tutustua heidän tuottamaansa sisältöön tarkasti ja tutustua myös kohderyhmään. Ehkä tärkein huomio vaikuttajamarkkinoinnissa yleisesti onkin, että valitse vaikuttaja toimenpiteisiisi kohderyhmääsi, älä omia mielenkiinnon kohteitasi, ajatellen.

Hyödynnä mikrovaikuttajia – Mikrovaikuttaja on sisällöntuottaja, jolla on esimerkiksi Instagramissa seuraajia noin tuhannesta aina kymmeneen tuhanteen asti. Mikrovaikuttaja ei tavoita yhtä laajaa kohdeyleisöä kuin tunnettu mediapersoona, mutta työskentelemällä mikrovaikuttajien kanssa saat tuotettua tapahtumallesi sisältöä kustannustehokkaasti, ja tarkalla valinnalla tavoitat juuri markkinoimallesi tapahtumalle arvokasta yleisöä.

Aseta tavoitteet/mittarit ja seuraa niitä – Vaikuttajamarkkinoinnissa, kuten muussakin digitaalisessa markkinoinnissa, tavoitteiden ja mittarien asettaminen on elintärkeää. Pohdi, haluatko tavoittaa mahdollisimman laajan joukon yksilöityjä silmäpareja, sitouttaa oikeaa kohdeyleisöä, ohjata potentiaalisia tapahtumakävijöitä tapahtumasi some-tilille tai verkkosivuille, tai vaikkapa kasvattaa tapahtuman hakukonenäkvyyttä. Mikäli haluat lukea lisää vaikuttajamarkkinoinnin mittaamisesta, tutustu aiemmin kirjoittamaamme artikkeliin aiheesta.

Hyödynnä sisältöä myös tapahtumasi some-tilillä – Oikein valitut vaikuttajat sitouttavat kohdeyleisöäsi, joten miksi et hyödyntäisi heitä myös tapahtumasi some-tilillä? Suunnittele tapahtuman vaikuttajamarkkinoinnin toimenpiteiden rakenne siten, että sisällöntuottajat tuottavat materiaalia myös tapahtuman some-kanaviin, tai vähintään hyödynnä heidän tuottamaa sisältöä myös itse (eli uudelleenjulkaise vaikuttajien tuottamaa sisältöä).

Jos mahdollista, järjestä tapahtuma vaikuttajille – Mikä olisikaan parempaa, kuin laadukkaasti järjestetty PR-tapahtuma, jossa vaikuttajat fiilistelevät tulevaa tapahtumaasi jo hyvissä ajoin ennen itse tapahtumaa? Monet some-julkaisut herättävät takuuvarmasti kiinnostusta ja saat kustannustehokkaasti näkyvyyttä juuri tapahtumallesi tärkeän kohdeyleisön parissa.

Mikäli kaipaat apua tapahtumasi vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelussa, niin laita Noordin asiantuntevalle tiimille viestiä! Me sparraamme mielellämme tapahtumasi markkinointia lyhyen palaverin muodossa.

Lataa ilmainen vaikuttajamarkkinoinnin opas

Kaipaatko lisäinspiraatiota vaikuttajamarkkinointiin tai haluaisit ylipäätään tietää lisää vaikuttajamarkkinoinnista? Lataa meidän pikaoppaamme vaikuttajamarkkinoinnista!

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.