Maksuton koulutus vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelusta markkinointipäättäjille. Varaa oma paikkasi pian!

Mikä on BeReal ja pitääkö markkinoijan kiinnostua siitä?

Vasta ollaan saatu TikTokin keski-ikää hilattua lähemmäs kolmeakymppiä, niin eikun uutta somealustaa kohti! BeReal on ranskalainen, vuonna 2020 julkaistu valokuvasovellus. Suomessa sovellus lähti trendaamaan elokuussa, jonka jälkeen se onkin ollut iPhonen ladatuin sovellus.

BeRealin ajatus on päinvastainen kuin muiden somekanavien – näyttää seuraajille ja ystäville, kuka oikeasti olet. Perusidea on siinä, että kaikki sovelluksen käyttäjät saavat samaan aikaan viestin, jonka jälkeen on kaksi minuuttia aikaa ottaa itsestään kuva – olit sitten suihkussa, päiväunilla tai juoksulenkillä. Jos myöhästyt kuvan ottamisesta, saat late-tagin kuvan yhteyteen. Ottaessasi kuvan sovellus ottaa kuvan sekä etu- että takakameralla. Sovelluksen hienouden tekee se, että näet kavereidesi kuvat vain ottamalla itse kuvan. Kuvaa jakaessa voit myös valita, jaatko kuvan vain kavereillesi vai julkisesti. Sama ralli jatkuu huomenna uudestaan, sillä lisäyksellä että tänään otetut kuvat poistuvat sovelluksesta näkyvistä automaattisesti. Käyttäjä näkee kuitenkin sovelluksesta, vain hänelle itselleen näkyvästä, kalenterinäkymästä kuvat ja tätä voi halutessaan pitää vaikka päiväkirjana, missä on kunakin päivänä viilettänyt.

Olin aito kokonaisen viikon – omat kokemukseni BeRealista

Heitin luonteeseeni kuuluvan skeptisyyden nurkkaan, ja käytin viime viikon BeRealia. Kuvat olivatkin erittäin aitoja, koska satuin sairastamaan viikolla kevyen syysflunssan, joka piti kuvat pitkään tiukasti sohvan, sängyn ja ruokapöydän välissä.

En ollut lukenut yhtään artikkelia sovelluksen käytöstä, ja ekoina päivinä tuo edellä mainittu kahden minuutin aikaikkuna meni aika pahasti ohi. Postailin kuvia näinä päivinä reippaasti late-tagilla liikaa siitä välittämättä. En tiedä, johtuiko se oman verkoston vähäisyydestä kyseisessä sovelluksessa (kiitos kaikille kahdeksalle aidolle kaverilleni!), mutta jotenkin käyttökokemus ja fiilis sovelluksesta tuntui alkuun tosi ohuelta. Instagramista ja TikTokista tutulta Tutki-välilehdeltä yritin etsiä myös muita mielenkiintoisia postauksia, mutta ventovieraiden kuvat arkisissa tilanteissa eivät varsinaisesti herättäneet suurinta mielenkiintoani.

Muutaman sovelluksen kanssa vietetyn päivän, ja ehkä flunssan aiheuttaman kuumeen laskemisen, jälkeen aloin kuitenkin päästä sovellukseen käsiksi. Jollain tavalla sovelluksen ilmoituksen odottaminen päivän mittaan tuntui omaan kilpailuhenkiseen mieleeni sopivalta. Mietin joka päivä, että haluan olla nopein kuvan ottamisessa kaikista kavereistani. Jollain tavalla sovellus siis ruokkii, ainakin minussa, jonkinlaista digitaalista yhteisöllisyyttä. BeRealissa aitoa on myös se, ettei kavereiden kanssa voi käydä keskusteluja privaatisti. Tämä kirvoittikin siihen, että joinain päivinä käytiin pitkiäkin keskusteluja ”julkisesti” jommankumman kuvan alla. Tulee mieleen Facebook ajalta ennen Messengeriä, kun kyseltiin kuulumisia kaverin Facebook-seinällä.

Kaikki kaikessa – BeRealissa on omat hyvät puolensa ja se toden totta on aito. Viikon aikana opin myös sen, että kahdessa minuutissa ehtii ottamaan loppupeleissä yllättävän monta kuvaa. Kaikessa armollisuudessaan kuvan voi siis uusia kahden minuutin aikaikkunassa, mikäli siihen ei ole tyytyväinen. Vaikka sovellus ei, ainakaan vielä, vienyt somesydäntäni täysin, pysyy se ladattuna ja itse pysyn valmiudessa odottamaan päivän kuvan nappaamista!

Pitääkö markkinoijan kiinnostua BeRealista?

Lyhyt vastaus otsikon kysymykseen tietysti on, että markkinoijan pitää kiinnostua jokaisesta uudesta alustasta, jossa potentiaaliset asiakkaat viihtyvät. BeReal itse kuitenkin vannoo muun muassa App Storen kuvauksessaan, että sovellus ei tee ketään tunnetuksi – ja sitä haluavat pysyköön Instagramissa tai TikTokissa (lue lisää tästä artikkelista). Tämä kuitenkin saattaa muuttua nopeasti, jos markkinoijat ja vaikuttajat niin toivovat. Itse koen, että joissain tapauksissa BeReal voisi toimia varteenotettavana kanavana vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoissa. Nykymuodossaan sovellus ei kuitenkaan tätä mahdollista. Lisäksi BeRealin sovelluksen käyttökokemus on mukava ja saumaton, joka omalta osaltaan mahdollistaisi kohdennetun markkinoinnin tekemisen kuten muissakin somekanavissa.

Nähtäväksi jää, mihin BeReal kehittyy – vai kehittyykö. Varmaa kuitenkin on, että vallalla olevat somejätit tulevat kopioimaan parhaat ominaisuudet aitoudesta omaan käyttöönsä. Instagram onkin jo lanseerannut Dual-kameran, jonka avulla käyttäjä pystyy tekemään Reels-videoita kännykän molempien kameroiden avulla. Huvittavaahan tässä on se, että Reels-video onkin jo kopio toiselta somejätiltä, TikTokilta!

Etsittekö vaikuttajamarkkinoinnin tai some-sisällöntuotannon kumppania yrityksellenne? Laita mulle viestiä mikko@noord.fi tai varaa aika suoraan mun kalenterista täällä niin jutellaan lisää!

Tilaa vaikuttajamarkkinoinnin uutiset

Jos yllä oleva blogiartikkeli oli mielestäsi hyvä, niin kannattaa ehdottomasti laittaa meidän uutiset tilaukseen! Ei spämmiä, vaan pelkkää asiaa.

Lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.