Sosiaalisen median aalloilla surffaillessa voi välttyä vaikuttajien ja sisällöntuottajien tekemiltä kaupallisilta yhteistyöpäivityksiltä. Vaikuttajien tekemät yhteistyöt ovat iso osa heidän työtään ja taitavimmat sisällöntuottajat osaavatkin yhdistää yhteen markkinoitavan brändin ja oman henkilöbrändinsä. Yhteistyöt ovat hyvä keino ansaita rahaa, mutta niihin liittyy myös sääntöjä ja lakeja, joilla määritetään markkinoinnin läpinäkyvyys. Suomessa mainontaa säätää kuluttajansuojalaki. Lain mukaan mainonnan tunnistettavuus tulee merkitä kuluttajalle selkeästi, sillä Suomessa ei saa harjoittaa piilomainontaa.
Vaikuttajan kaupallisessa tarkoituksessa tehtyä yhteistyöpäivitystä kutsutaan kaupalliseksi yhteistyöksi. Kaupallinen yhteistyö tarkoittaa markkinointia sosiaalisen median kanavissa, jossa vaikuttajat esittelevät yrityksen tuotteita palkkiota vastaan. Yleensä vaikuttajien saama palkkio on rahaa, mutta se voi olla myös palveluita tai muita rahanarvoisia etuja, kuten lahjakortti tai ulkomaan matka.
Miksi kaupallisia yhteistöitä sitten tehdään? Lyhyesti – vaikuttajien seuraajat ovat alttiita viestille ja uskovat sekä luottavat vaikuttajaan ja hänen sisältöönsä. Mitä suurempi yleisö vaikuttajalla on, sen suurempi kattavuus markkinoinnilla saavutetaan.
Kaupallisen yhteistyön merkitseminen on kaikkien etujen mukaista
Vaikuttajamarkkinointia suunnitellessa täytyy muistaa, että mainonnan tunnistettavuus on tuotava esille kaikissa sisällöissä, joissa mainontaa esiintyy. Maininta on löydyttävä myös päivityksissä, joissa vaikuttaja ei ole saanut palkkioksi rahaa, vaan esimerkiksi tuotteita tai palvelun.
Mainonnan merkitsemisen lisäksi on kerrottava läpinäkyvästi, kuka on mainostaja eli mainontaa tekevä yritys tai brändi.
Keräsimme alle eri kanavissa käytettäviä oikeita merkintätapoja.
- Heti kuvatekstin tai videon alkuun – “Mainos, Yritys X” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen Yritys X kanssa”.
- Jos tuotat sisältöä suomen kielellä, merkitset myös mainonnan suomeksi. Älä käytä päivityksessä englanninkielisiä termejä, kuten ”ad, collab tai commercial collab”. Ne eivät ole riittävän selkeitä ja ymmärrettäviä kotimaisille seuraajille kuin suomenkieliset merkinnät.
- Kaupallisen yhteistyön merkintään on myös oma brändisisältötyökalu, jota tulee käyttää päivityksissä. Se ei kuitenkaan yksin riitä vaan merkintään tulee sisällyttää molemmat tavat.
- Jos kaupallinen yhteistyöpäivitys on video, voit merkata mainonnan kuvatekstinä myös videon sisään. Tämäkään ei kuitenkaan yksin riitä.
- Mainitse myös erikseen, jos olet saanut tuotteita käyttöösi.
Instagram Stories
- Myös videosisältöihin tulee merkata markkinointi tekstimuodossa. Tekstin voi upottaa videoon sovelluksen tekstityökalulla.
- Heti videon alussa tulee olla merkintä “Mainos, Yritys X” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen Yritys X kanssa”.
- Lisäksi voit kertoa äänen avulla yhteistyöstä.
- Mainonnan merkinnät tulee löytyä jokaisesta videosta, missä mainontaa esiintyy.
- Kerro seuraajille, kun kaupalliset yhteistyöpäivitykset päättyvät.
- Muista, että merkintöjen tulee erottua taustasta ja olla selkeästi näkyvillä.
- Kaupallisen yhteistyön merkintään on myös oma brändisisältötyökalu, jota tulee käyttää päivityksissä. Se ei kuitenkaan yksin riitä vaan merkintään tulee sisällyttää molemmat tavat.
- Mainitse myös erikseen, jos olet saanut tuotteita käyttöösi.
Blogi
- Ensimmäinen asia, jonka kirjoitat blogiin tulee olla maininta “Mainos, Yritys X” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen Yritys X kanssa”.
- Erota maininta esimerkiksi fontilla, fontin koolla tai lihavoinnilla muusta tekstistä.
- Voit lisätä kaupallisen yhteistyömerkinnän myös kuvateksteihin. Se ei kuitenkaan yksin riitä, vaan merkintään tulee sisällyttää molemmat tavat.
- Yhteistyökumppanin logo ei riitä merkinnäksi.
- Mainitse myös erikseen, jos olet saanut tuotteita käyttöösi.
Twitch
- Lähetyksen otsikkoon lähetyksen aihe ja “Mainos, Esimerkki Yritys X” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen Yritys X kanssa”.
- Merkitse mukaan kaikki yritykset, joiden kanssa teet yhteistyötä.
- Merkitse meneillään olevat kumppanuudet myös kanavasivulle. Voit luoda sivulle oman kohdan ”kumppanuudet”, jonka alle keräät ajankohtaiset yhteistyöt. Se ei kuitenkaan yksin riitä.
- Lisää yhteistyökumppanin logot lähetysruutuun selkeästi.
- Jos sinulla on teemallinen yhteistyölähetys, kerro siitä myös puheena lähetyksessä useamman kerran.
- Mainitse myös erikseen kertomalla suullisesti, jos olet saanut tuotteita käyttöösi.
TikTok
- Ensimmäinen asia, jonka kirjoitat TikTok-videon kuvatekstiin, tulee olla maininta “Mainos, Yritys X” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen Yritys X kanssa”.
- Lisää myös videoon edellä mainittu maininta tekstityökalulla.
- Mainitse myös erikseen, jos olet saanut tuotteita käyttöösi.
- Heti kuvatekstin tai päivityksen alkuun – “Mainos, Esimerkki Yritys X” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen Yritys X kanssa”.
- Heti kuvatekstin tai päivityksen alkuun – “Mainos, Esimerkki Yritys X” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen Yritys X kanssa”.
- Kaupallisen yhteistyön merkintään on myös oma brändisisältötyökalu, jota tulee käyttää päivityksissä. Se ei kuitenkaan yksin riitä, vaan merkintään tulee sisällyttää molemmat tavat.
- Heti kuvatekstin tai päivityksen alkuun – “Mainos, Esimerkki Yritys X” tai ”Kaupallinen yhteistyö yrityksen Yritys X kanssa”.
Toivottavasti tästä artikkelista oli jeesiä vaikuttajamarkkinoinnin koukeroissa! Jos tarvitset apua markkinoinnin suunnittelussa, ole ihmeessä yhteydessä meihin!