(Kantasolurekisteri) Syksyn 2023 merkityksellisin Twitch-markkinointikampanja

Twitch-striimaajamarkkinointikampanja, vaikuttajavalinnat ja -briiffaus, kampanjan aikainen koordinointi, raportointi ja analysointi

(Kantasolurekisteri)

Kantasolurekisteri on osa Suomen Punaisen Ristin Veripalvelua. Suomen Kantasolurekisterissä on yli 65 000 jäsentä, jotka ovat valmiina luovuttamaan veren kantasoluja kenelle tahansa niitä tarvitsevalle potilaalle. Maailmanlaajuisesti eri maiden rekistereissä on yhteensä jopa yli 40 miljoonaa jäsentä. Idea Kantasolurekisterin Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanjalle lähti Kantasolurekisterin tarpeesta kasvattaa tunnettuuttaan ja tavoittaa erityisesti 18–35-vuotiaita suomalaisia miehiä. Jo kampanjan suunnitteluvaiheessa oli selvää, että kompleksin aiheen sekä kohderyhmän takia Twitch-striimaajissa piilee huomattava potentiaali Kantasolurekisterin markkinoinnille.

(Yhteistyö)

Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanjan toivottiin toteutuvan loppukesästä/alkusyksystä 2023 ja tavoittavan tehokkaasti suomalaisia 18–35-vuotiaita miehiä. Kantasolurekisterin toiminta ja sen moniulotteisuuden odotettiin herättävän kampanjaan valittujen striimaajien yhteisöissä rutkasti kysymyksiä, keskustelua sekä hämmennystä. Suunnitteluvaiheen aikana kampanjan yhteiseksi konseptiksi muotoutui striimaajien sekä aihe- ja kokemusasiantuntijoiden väliset haastattelut ja keskustelut.

Kahden viikon kampanjajakso kattoi striimaajien sisältölähetykset sekä banneri- ja chatbotmainonnan striimaajien Twitch-kanavilla. Toimenpiteillä haluttiin osallistaa kohderyhmää keskustelemaan Kantasolurekisteristä, rohkaista aiheesta kiinnostuneita liittymään rekisteriin sekä murtaa aiheen ympärillä leijuvia myyttejä ja väärinkäsityksiä. Näillä perusteilla kampanjan vaikuttajiksi valikoituivat TurunPug, Samila87, EkiOriginal, Rapsu sekä S_imbaz.

Kampanjalla tavoitettiin laajasti nuoria aikuisia miehiä

Sujuvan yhteistyön johdosta Kantasolurekisterin syksyn 2023 Twitch-vaikuttajamarkkinointikampanja tavoitti kokonaisuudessaan yli 35 000 kohderyhmän edustajaa. Vaikuttajien kampanja-aikana tuottama live-lähetysaika kasvoi yli 201 tuntiin ja kokonaisuudessaan kampanja keräsi yli 136 000 näyttökertaa. Kun kampanjan tavoittavuutta verrataan vaikuttajien määrään ja aikaisempiin samankaltaisiin toteutuksiin, on saavuttamamme tulos kiitettävä.

Kampanjassa halusimme myös valistaa kohderyhmää Kantasolurekisterin toiminnasta ja rikkoa mahdollisia myyttejä Kantasolurekisteristä ja sen toiminnasta. Striimaajien yhteisön keskusteluista oli hieno huomata, miten tämä tavoite tuli toteen.

Yhteenvetona voimme siis todeta saavuttaneemme yhteiset tavoitteet sekä kampanjan tulosten että kohderyhmän osallistamisen sekä vuorovaikutuksen saralla. 🎉

Hille Nylander, Markkinoinnin asiantuntija, Suomen Punainen Risti, Veripalvelu

(avainluvut) Kampanjan c avainluvut

Kampanjana avulla tavoitettiin kustannustehokkaasti yli 35 000 nuorta aikuista (18-35-v.) miestä

Kampanjan Twitch-lähetyksiä kommentoitiin yli 8200 chat-viestillä

laadukasta Twitch-striimaajaa (TurunPug, EkiOriginal, Rapsu, Samila87 & S_imbaz)