UGC-sisällöntuotannosta puhuu nyt lähes kaikki – tai siltä se ainakin näin vaikuttaja- ja sisältömarkkinoinnin asiantuntijan kuplasta katsottuna tuntuu. Tässä artikkelissa käydään läpi UGC-sisällöntuotantoa ilmiönä, sen kiistämätöntä tehokkuutta ja meidän ajatuksia siitä, miten brändit voivat UGC-sisällöntuotantoa markkinointitekemisessään hyödyntää.
Mitä on UGC-sisällöntuotanto?
UGC-sisällöntuotanto (User Generated Content) tarkoittaa sisältöä, jonka kuluttaja (tai sisällöntuottaja) tekee tuotteesta tai palvelusta omasta näkökulmastaan. Sisältö voi olla kuva, video, tekstin pätkä, arvostelu tai jotain muuta – käytännössä katsoen mitä tahansa aitoa sisältöä, joka kertoo kokemuksesta brändin tai tuotteen kanssa.
UGC jaetaan usein kahteen tyyppiin:
- Orgaaninen UGC: Kuluttajien itse tuottamaa sisältöä ilman brändin erillistä pyyntöä (kannustaa voi ja ehdottomasti kannattaa!)
- Ammattimaisesti ja/tai yrityksen/brändin toimesta tuotettu UGC: Sisällöntuottajien, kuten vaikuttajien, tuottamaa sisältöä brändin erillisestä toimeksiannosta
Miksi UGC-sisällöntuotanto toimii?
Aitous luo luottamusta
Kuluttajat suhtautuvat brändien omaan markkinointiin kriittisemmin, mutta luottavat toisten ihmisten kokemuksiin. UGC-sisältö on inhimillistä, rehellistä ja uskottavaa.
Konversiot kasvavat
UGC voi lisätä ostoaikeita jopa 5-kertaisesti verrattuna brändin itse tuottamaan sisältöön. Erityisesti suosittelisin UGC-sisältöjä markkinoinnin tueksi verkkokaupoille ja digitaalisille palveluille, kuten erilaisille mobiilisovelluksille.
Edullinen ja skaalautuva tapa tuottaa sisältöä
UGC täydentää brändin omaa markkinointisisältöä – ilman tarvetta raskaalle ja hintavalle mediatuotannolle.
Yrityksen toimesta tuotettu UGC on tehokas ratkaisu brändin markkinoinnin tueksi
Kuluttajien tuottamaan UGC-sisältöön kannattaa kannustaa esimerkiksi alennuksilla, suosittelueduilla tai vaikkapa arvonnoilla. Nopeampi ja usein myös tehokkaampi tie UGC-sisältöihin on hyödyntää sisällöntuotannossa ammattimaisia sisällöntuottajia, jotka luovat UGC-sisältöä brändin hyödynnettäväksi.
Mitä hyötyä UGC-sisällöistä sitten on?
- Laatu ja visuaalisuus: Sisältö on takuulla laadukasta ja brändin ilmeen mukaista.
- Nopeus ja helppous: Brändin ei tarvitse pohtia tapoja kuluttajien sisällöntuotannon aktivointiin.
- Jatkuvuus: Sisältöä voidaan tuottaa säännöllisesti ja skaalautuvasti.
- Kohdennettavuus: Sisällöntuottajat itse valitsemalla voit valita juuri sellaiset tekijät, jotka sopivat teidän arvoihinne ja halutun mukaisesti myös kasvattavat sisältöjen diversiteettiä.
Miten UGC-sisältöjä sitten hyödynnetään osana markkinointia?
UGC-sisältöjä (kuten muitakin markkinointisisältöjä) kannattaa hyödyntää monikanavaisesti. Tässä meidän kokemuksia siitä, miten tuotettuja sisältöjä voi hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla:
- Somekampanjat ja -mainonta: UGC toimii erinomaisesti somemainonnassa, sekä taktisissa että brändillisemmissä kampanjalähdöissä.
- Verkkokauppojen tuotekuvaukset: Aidot käyttökokemukset tukevat ostopäätöstä ja näyttävät tuotetta luonnollisella tavalla.
- Sähköpostimarkkinointi ja laskeutumissivut: Aidot (ja aidolta tuntuvat!) kokemukset sitouttavat brändiin ja tuovat erilaista kulmaa markkinointisisältöihin.
- Vaikuttajamarkkinointi: Jos sisällöntuottajana toimii tunnettu persoona, saattaa olla järkevää hyödyntää myös hänen kanaviaan sisältöjen jakamiseen!
Yhteenveto
UGC-sisällöntuotanto on ehdottomasti yksi tehokkaimmista ja nopeimmin kasvavista sisällöntuotannon muodoista. UGC-sisällöt ovat aitoja ja erityisen kustannustehokkaita. UGC-sisällöntuotantoa voi tehdä projekti- tai kampanjaluontoisesti, vaikkakin parhaat tulokset tässäkin tekemisessä saadaan strategisella ajattelulla ja tekemisellä.
Jos UGC-sisällöntuotanto kutkuttaa, mutta et tiedä mistä aloittaa niin laita meille viestiä! Lue toki lisää myös UGC-sisällöntuotannon palvelustamme. Nähdään!