Toteutimme Imatran kaupungin vaikuttajamarkkinoinnin kampanjan alkukesällä 2021. Imatra on todellinen kotimaanmatkailijan aarre nähtävyyksineen. Kaupunki kutsuu itseään kansallisihmeeksi eikä syyttä. Imatran koski, Valtionhotelli ja todella monipuolinen luonto ovat todella upeita nähtävyyksiä millä tahansa mittarilla tarkasteltuna.
Imatra
- 26 000 asukasta
- Naapurikunnat Lappeenranta ja Ruokolahti
- Tunnetaan parhaiten Imatran koskesta
- Kaupunki kutsuu itseään kansallisihmeeksi
- Etäisyys Helsingistä – 265 km
Vaikuttajamarkkinointi osaksi markkinoinnin kokonaisuutta
Imatran kaupunki valitsi vaikuttajamarkkinoinnin osaksi kokonaisvaltaista markkinoinnin suunnittelua keväällä 2021. Noord vastasi vaikuttajamarkkinoinnin luovasta suunnittelusta ja konseptoinnista, vaikuttajavalinnoista sekä kampanjan koordinoinnista. Kampanjan tavoite oli tavoittaa pääkaupunkiseutulaisia aikuisia, jotka tekevät lomasuunnitelmia kesälle 2021. Kotimaanmatkailu ja monipuoliset aktiviteetit haluttiin tuoda vahvasti kampanjassa esille.
Kampanjan suunnittelu ja konseptointi aloitettiin huhtikuussa ja vaikuttajavalinnat tehtiin heti toukokuun alussa. Kampanja aikataulutettiin toukokuusta kesäkuun loppuun. Kampanjaan valittiin neljä vaikuttajaa. Imatran vaikuttajamarkkinointikampanjan pääkanavana toimi Instagram. Vaikuttajat vierailivat Imatralla aikataulutetusti touko-kesäkuussa 2021, kaikki eri aikaan. Vaikuttajille oli suunniteltu vierailun ajaksi myös hieman toisistaan eroavat aktiviteetit. Vaikuttajat saivat kokeilla Imatralla erilaisia vapaa-ajan aktiviteettejä kuten wakeboard, maasto- ja vesipyöräily, kylpylä ja elämyspuisto.
Kampanjan aikana tavoitettiin noin 260 000 yksilöityä ihmistä.
Vaikuttajavalinnat ja -briiffi
Vaikuttajille tehtiin asiakkaan kanssa yhteistyössä kattava briiffi. Hyvien ja kattavien ohjeiden avulla varmistettiin se, että vaikuttajat nostavat esille haluttuja asioita ja teemoja. On tärkeää jättää tilaa vaikuttajan omalle luovuudelle, jotta sisältö ei ole liian päälle liimattua tai mainosmaista. Kampanjaan valikoitui neljä vaikuttajaa: breikkari Johannes ”Hatsolo” Hattunen, somevaikuttaja ja tv-juontaja Marja Kihlström, artisti la haka ja Twitch-striimaaja Laura Nieminen.
Kampanjan tulokset
- Kampanjan aikana tavoitettiin noin 260 000 yksilöityä ihmistä
- Pelkästään Marja Kihlströmin (@puhumuru) kautta tavoitettiin lähes 130 000 käyttäjää
- Laura Niemisen (@laurenzinaa) striimilähetykset Twitchissä tavoittivat 60 000 käyttäjää
- Kampanja todettiin erittäin onnistuneeksi asiakkaan kanssa
Kampanja herätti myös paikallismedian huomion: https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/4188633